» آرشیو اخبار » پادشاه اوراق قرضه: فدرال رزرو «هیچ نمی داند»
فدرال رزرو

پادشاه اوراق قرضه: فدرال رزرو «هیچ نمی داند»

22 آبان 1401 3

بیل گراس، با نام مستعار «پادشاه اوراق قرضه»، در مصاحبه ای اختصاصی با وبسایت اینوستینگ (Investing) اعلام کرد که فدرال رزرو هیچ چیز نمی داند. وی عنوان کرد در شرایط کنونی، پول نقد بهترین گزینه در برابر سهام و اوراق قرضه است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیل گراس، با نام مستعار «پادشاه اوراق قرضه»، در مصاحبه ای اختصاصی با وبسایت «اینوستینگ» (Investing) اعلام کرد که فدرال رزرو «هیچ چیز نمی داند».

بی‌آنکه خیلی‌ها بدانند، پاییز سال گذشته، سالگرد نقطه عطفی در تاریخ فدرال رزرو و تاریخ اقتصادی کشور بود. در 6 اکتبر 1979، پل ولکر، رئیس فدرال رزرو، اقدامات چشمگیری برای مهار تورم سرسام آور که از اواسط دهه 1960 قدرت اقتصاد ما را تضعیف کرده بود، انجام داد. بدون تغییر جسورانه او در سیاست پولی و عزم وی برای ماندن در چندین سال دردناک، اقتصاد ایالات متحده به مارپیچ نزولی خود ادامه می داد. ولکر با معکوس کردن سیاست های نادرست پیشینیان خود، جدولی را برای توسعه اقتصادی طولانی دهه های 1980 و 1990 تنظیم کرد.

 نرخ تورم که در سال 1965 تنها 1 درصد بود، تا سال 1980 به 14 درصد رسید. نرخ بیکاری از 3.5 درصد (متوسط ​​سالانه) در سال 1969 به 9.7 درصد در سال 1982 افزایش یافت، قیمت نفت از نمودارها جهش کرد. روسای جمهور ریچارد نیکسون و جیمی کارتر آنقدر ناامید شدند که کنترل قیمت ها را رها کردند و نتایج فاجعه بارتر شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

ولکر که تنها دو ماه در مقام ریاست فدرال رزرو بود، گامی رادیکال برای تغییر سیاست فدرال رزرو از هدف قرار دادن نرخ بهره به هدف قرار دادن عرضه پول برداشت. روزهای «اعتبار آسان» به روزهای «اعتبار بسیار گران» تبدیل شد. نرخ وام اولیه از 21 درصد فراتر رفت. بیکاری در چند ماه دو رقمی شد. ارزش دلار در بازارهای جهانی ارز به میزان قابل توجهی کاهش یافت. روشی که ولکر در پیش گرفته بود، قبل از تثبیت قیمت ها دو رکود ایجاد کرد.

به گفته آقای گراس، جروم پاول همان تاکتیک های پل ولکر در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 را به کار گرفته است؛ اما بدون در نظر گرفتن این واقعیت که اکنون اقتصاد بسیار اهرمی است. همانطور که او توضیح می دهد، اگر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو روی 4.5 درصد متوقف شود، ما همچنان می توانیم تنها شاهد یک “رکود خفیف” باشیم. با این حال، آمار بالاتر از 5 درصد منجر به رکود شدید جهانی می شود.

رویدادهای اخیر در بریتانیا، شکاف در اقتصاد مبتنی بر دارایی چین، جنگ و بحران گاز طبیعی در اروپا، و دلار فوق‌العاده قوی که باعث تسریع تورم در اقتصادهای بازارهای نوظهور شده است، به این نتیجه می‌رسد که اقتصاد جهانی 2022 امروز به هیچ وجه شبیه به شرایط سال 1979 نیست و بنابراین لزوما روشی که پل ولکر به کار گرفت، ممکن است جوابگو نباشد.
بیل گراس با ایجاد اولین بازار سرمایه‌پذیر برای اوراق بهادار با درآمد ثابت، دنیای سرمایه‌گذاری را متحول کرد و با شکست دادن بازار برای دهه‌ها متوالی با معامله اوراق قرضه، ثروت زیادی به دست آورد. با این حال، اواخر سال گذشته، او همان دارایی‌ که او را به «پادشاه اوراق قرضه» تبدیل کرد، جابجا کرد و خزانه‌داری ایالات متحده را «آشغال» خواند. نیازی به گفتن نیست که حق با او بود، زیرا اوراق قرضه به یکی از بدترین فروش های خود در تاریخ رسید.

مصاحبه اختصاصی با بیل گراس «سلطان اوراق قرضه»

در مصاحبه ای اختصاصی با وب سایت اینوستینگ در اوایل این هفته، این سرمایه گذار افسانه ای صراحتاً گفت که پول نقد بهترین سرمایه گذاری در حال حاضر است، زیرا فدرال رزرو “قبلاً از حد گذشته است.” آقای گراس به سبک رک خود همچنین خاطرنشان کرد که سرمایه گذاران باید دوره جدید را برای اقتصاد جهانی تشخیص دهند و بر این اساس سرمایه گذاری کنند.

اینوستینگ: اخیراً اظهار داشتید که اقتصاد ایالات متحده تنها با یک “رکود خفیف” می تواند نرخ بهره 4.5 درصد را تحمل کند. با این حال، نرخ 5 درصد نقطه شکست خواهد بود. چرا این نقطه را در نظر گرفته اید؟

بیل گراس: بازارهای واقعی وجوه فدرال با نرخ تقریبی 2 درصد هستند، سطحی که در چرخه های اقتصادی قبلی، رکود ایجاد کرده است. در این چرخه، اهرم مالی و اقتصادی بسیار بالاتر از آنچه قبل از رکود بزرگ شاهد بودیم، شده است. این شرایط و همین طور بازدهی پایین تر، به این معنی است که فدرال رزرو بیش از حد پیش رفته است.

اینوستینگ: ما در حال حاضر بسیار نزدیک به نقطه شکست ذکر شده شما هستیم – به خصوص اگر فدرال رزرو در نشست دسامبر خود نرخ بهره را تا 50 واحد در ثانیه افزایش دهد. آیا فکر می کنید پاول افکار مشابه شما را ندارد؟

بیل گراس: همانطور که جیم کرامر یک بار گفت، فدرال رزرو “هیچ چیز نمی داند.” بر اساس تجربه چند سال گذشته از بازدهی صفر درصد، تسهیل کمی بی وقفه (QE) و افزایش ترازنامه آن از 1 تریلیون دلار به 8.7 تریلیون دلار، آیا جای شکی باقی می ماند؟
اینوستینگ: آیا فدرال رزرو فکر می کند که اقتصاد ایالات متحده واقعاً به یک «رکود خفیف» نیاز دارد تا در بلندمدت از نظر اقتصادی کارآمدتر باشد؟

بیل گراس: بله – برای افزایش بیکاری و کاهش دستمزدها به رکود نیاز دارد.

اینوستینگ: آیا فکر می کنید اوراق قرضه ایالات متحده بیش از حد فروخته شده است؟

بیل گراس: به سختی می توان گفت که بازار اوراق قرضه “بیش فروش” است. بحرانی مانند کریپتو یا به طور بالقوه کاهش ارزش ین ژاپن، اوضاع را به سرعت تغییر می دهد.

اینوستینگ: آیا اکنون زمان بهتری برای خرید سهام است یا اوراق قرضه؟ یا هیچ کدام؟

بیل گراس: فقط پول نقد! ترازنامه متورم بانک مرکزی به این معنی است که روش والکر کاربردی نخواهد بود. با ورود به عصر جدیدی برای اقتصاد جهانی، پول نقد جذاب تر به نظر می رسد.

اینوستینگ: آیا ما وارد عصر جدیدی برای اقتصاد جهانی می شویم؟ یا فقط با یک باد مخالف موقتی روبرو هستیم؟

بیل گراس: یک دوره جدید. ما در حال جهانی‌زدایی هستیم و سرمایه‌گذاران سهام، بادهای مخالف آینده مرتبط با گرم شدن کره زمین، درگیری‌های ژئوپلیتیکی و جمعیت‌شناسی پیر را تشخیص می‌دهند.

فدرال رزرو

عملکرد فدرال رزرو در دوران پل ولکر

در طول دهه 1960 و اوایل دهه 1970، روسای مختلف فدرال رزرو در مورد مبارزه با تورم غوغا می کردند، اما زمانی که شکایات در مورد هزینه افزایش می یافت، همیشه عقب نشینی می کردند. برای مثال، ویلیام مک‌چسنی مارتین، رئیس فدرال رزرو، با رئیس‌جمهور لیندون جانسون، که برای تأمین مالی جنگ ویتنام و جامعه بزرگ خود به اعتبار ارزان‌قیمت وابسته بود، همتا نبود.

از آنجایی که بازارها عدم استقامت فدرال رزرو را مشاهده کردند، هیچ انتظاری نداشتند که فدرال رزرو بر تورم غلبه کند. اگر انتظارات تورمی کاهش نیابد، کاهش تورم بسیار پرهزینه است. ولکر اولین کسی بود که نشان داد فدرال رزرو می تواند جدی باشد.

توصیه‌های بد اقتصادی، بیشتر آن‌ها از سوی اقتصاددانان، منجر به اشتباهات سیاسی زیادی در دوران پیش از ولکر شد. اقتصاد کینزی در آن زمان برای چندین دهه مد بود. این مدرسه استدلال می کرد که دولت می تواند مالیات بگیرد و راه خود را برای اشتغال کامل باز کند. تورم در صورتی قابل قبول بود که افراد بیشتری را مشغول به کار کند. خوشبختانه امروزه چنین تفکری بی اعتبار شده است.

درس دیگر تورم بزرگ این است که فدرال رزرو تنها زمانی می تواند به هدف خود یعنی حداکثر اشتغال پایدار دست یابد که در دستیابی به هدف خود یعنی ثبات قیمت موفق باشد. این ایده که می‌توانیم مراقب تورم باشیم تا اشتغال را افزایش دهیم، در درازمدت عاقلانه نیست، زیرا تورم بالاتر در نهایت به جای ایجاد شغل، باعث تخریب می‌شود.

در دهه‌های 1960 و 1970، همه افراد در سیستم فدرال رزرو معتقد نبودند که مبادله تورم/اشتغال کارساز باشد. اما این افراد به زور نگرانی های خود را بیان نکردند. همه افرادی که امروز به فدرال رزرو متصل هستند، باید مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که همه طرف‌های بحث حق صحبت داشته باشند.

فکر می‌کنم امروز در پخش مناظره‌ها کار خوبی انجام می‌دهیم، اما معتقدم مردم نیز باید از این ارتباط مطلع باشند. اگر در همه کارهایی که انجام می دهیم شفاف باشیم، زمانی که دوباره به روش های سخت نیاز باشد، از حمایت مردم برخوردار خواهیم بود.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing و stlouisfed

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×