» آرشیو اخبار » رابطه سیاست های فدرال رزرو و قیمت طلا
فدرال رزرو

رابطه سیاست های فدرال رزرو و قیمت طلا

10 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، به نقل از وب‌سایت «اف‌ایکس استریت»، هر چقدر که رکود اقتصاد جهانی عمیق‌تر می شود، سیاست‌های چالشی فدرال رزرو بزرگتر می‌شوند. این ممکن است باعث بروز اشتباهاتی شود که در نهایت به نفع طلا تمام شود.

تورم کماکان یک چالش بزرگ است
سال سختی برای فدرال رزرو بوده است. پیش‌بینی‌های بانک مرکزی آمریکا برای تورم چندان درست از آب درنیامده است. این بانک در دسامبر 2021، نرخ تورم «شاخص هزینه های مصرف شخص» (PCEPI) را 2.6٪ پیش‌بینی کرد، در حالی که تا ژوئن این میزان به 6.8٪ افزایش یافت. فدرال رزرو فاش کرد که تا پایان ماه مارس 300 میلیارد دلار زیان تحقق نیافته در دارایی های خود دارد که نشان دهنده تأثیر منفی افزایش نرخ بهره بر ارزش بازار ترازنامه فدرال رزرو است (که احتمالاً از سه ماهه اول تشدید شده است).

چالش های فدرال رزرو

چالش‌های واقعی هنوز پیش روی پاول (ریاست فدرال رزرو) و همکارانش است. آنها بین یک دوراهی بزرگ گیر کرده اند. که اولی همان تورم است، که در نتیجه افزایش عرضه پول به دلیل کرونا به وجود آمده است. در سطح فعلی،  تورم بالای 8 درصد، غیرقابل تحمل است و باید مهار شود. و دومی، مشکل رکود اقتصادی است. فدرال رزرو به سیاست انقباضی خود ادامه می دهد، که ممکن است چندان برای قدرت بازار کار و همین طور اقتصاد جهانی خوشایند نباشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

در واقع، همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، شاخص «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (OECD) فعالیت اقتصادی ایالات متحده ماه‌ها در حال کاهش بوده است. آخرین آمارهای «شاخص مدیران » (PMI) کاهش شدید تولید در بخش خدمات آمریکا و سریع‌ترین کاهش فعالیت را از ماه می 2020 نشان می‌دهد.

فدرال رزرو

شرکت‌های بخش خصوصی ایالات متحده از کاهش گسترده تولید در ماه اوت خبر دادند. این دومین بار در تاریخ (از اکتبر 2009) بود که همه بخش‌ها شاهد کاهش تولید بودند، این اتفاق اولین بار در ماه مه 2020 در طول موج اولیه کرونا به وجود آمد.

اقتصاد در حال حاضر در آستانه رکود است، و در این صورت باید پذیرفت که فدرال رزرو هنوز سیاست های پولی کاملا تهاجمی خود را نشان نداده است. با وجود نرخ بهره فدرال حدود 3٪ و تورم 8.3٪، نرخ های بهره واقعی هنوز عمیقا منفی هستند، زیر منفی 5٪، و سیاست مالی نیز تطبیقی ​​است (اگرچه کمتر از سال گذشته).

بنابراین، همانطور که دانیل لاکال به درستی بیان می‌کند، «غیر ممکن است که شما یک سونامی پولی ایجاد کرده و تریلیون ها دلار پول بدون پشتوانه چاپ و به اقتصاد تزریق کنید و انتظار داشته باشید که این آتش را با یک آب پاش کوچک خاموش کنید!». در واقع فدرال رزرو هیچ وقت موفق به مهندسی و مهار چنین تورمی نشد.

تشدید سیاست پولی در ابتدا تنها بخش های حساس به نرخ بهره مانند مسکن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما در نهایت بر کل اقتصاد تأثیر می گذارد. فدرال رزرو خیلی دیر به تورم واکنش نشان داد، و این تاخیر ممکن است وضعیت اقتصادی آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و آن را به سمت رکود سوق دهد.

فدرال رزرو همچنین ممکن است سطح نقدینگی در بازارها را بیش از حد اعلام کند. به نظر می رسد تا اینجا شرایط مالی خوب است، در حالی که بازارها نقدینگی فراوانی دارند. نقدینگی در صورتی که زیاد شود، مشکل ایجاد می کند. تاریخ به ما آموخته است که در طول بحران های مالی، نقدینگی به سرعت از بین می رود. در این میان، تقویت دلار فقط مشکل را تشدید می کند، زیرا نقدینگی جهانی را تخلیه می کند و شرایط را به شدت برای بخش های بزرگی از سیستم مالی بین المللی سخت تر می کند.

طلا

همه اینها برای بازار طلا چه معنایی دارد؟

سیاست های فدرال رزرو اساساً اثر مثبتی بر روی فلز زرد دارد. در حال حاضر، تصمیمات فدرال رزرو، دلار را تقویت می کند و طلا را تحت فشار نزولی قرار می دهد. با این حال، زمانی که نرخ بیکاری شروع به افزایش کند و بحران اقتصادی بعدی آغاز شود، فدرال رزرو – به عنوان آخرین راه حل – باید مسیر خود را معکوس کند. با توجه به سطح بدهی های خصوصی و دولتی، اجرای سیاست پولی داویش (dovish) (داویش به سیاست های پولی اشاره دارد که رشد اقتصادی را از طریق افزایش عرضه پول مد نظر دارند) اجتناب ناپذیر خواهد بود. یا ممکن است سیاست پولی به طور متناوب بین هدف قرار دادن تورم و رشد اقتصادی، با موفقیت اندک هر یک از این دو، حرکت کند. در این شرایط طلا خواهد درخشید.

برای دریافت آخرین اخبار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده و مترجم: لیلا درخشان

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×