» بازارها » طلا، ارز، نفت » فدرال رزرو؛ نرخ بهره بالاتر، سرعت افزایش نرخ بهره آهسته‌تر
فدرال رزرو

فدرال رزرو؛ نرخ بهره بالاتر، سرعت افزایش نرخ بهره آهسته‌تر

12 آبان 1401 2

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز ، جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) دیروز (2 نوامبر، 11 آبان) طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که سرعت افزایش نرخ بهره کند خواهد شد، اما سطوح نرخ بهره بالاتر خواهند رفت. در نتیجه این سخنان، بازدهی اوراق خزانه داری جهش کرد، دلار افزایش یافت و ثبات به بازارها بازگشت.

همان طور که قبلا گفته شده بود، جروم پاول اجازه افزایش بیشتر قیمت در بازارهای سهام و اوراق قرضه ایالات متحده را نخواهد داد. چرا که این با هدف نهایی فدرال رزرو مبنی بر کاهش تورم در اقتصادی که تورم هیچ نشانه‌ای از کاهش ندارد، همخوانی ندارد. آخرین گزارش ADP (گزارشی که یک شاخص اقتصادی کلیدی برای ایالات متحده است. این گزارش شامل آمارهای نرخ اشتغال بخش خصوصی در سطح ملی بدون در نظر گرفتن بخش کشاورزی است)، که دیروز در ایالات متحده منتشر شد، نرخ اشتغال را در حدود 239,000 نشان داد، که بالاتر از پیش بینی های تحلیلگران بود.

در ساعت 2 بعد از ظهر دیروز به وقت محلی، زمانی که تصمیم «کمیته بازار آزاد فدرال» (FOMC) منتشر شد، سهام ابتدا افزایش یافت. چرا که افزایش 75 واحدی در حال حاضر در قیمت گذاری بازار لحاظ شده بود. از سوی دیگر، بخشی از بیانیه می گوید که فدرال رزرو (Fed) پول انباشته را در نظر خواهد گرفت. این بخش از سخنان جروم پاول که «سطح نهایی نرخ بهره بالاتر از سطوح پیش بینی شده قبلی است» سرمایه گذران را به هیچ وجه خوشحال نکرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

در همین راستا، بازدهی 2 ساله آمریکا به 4.90 درصد افزایش یافت. داوجونز بیش از 1.50 درصد ارزش خود را از دست داد و به زیر «میانگین متحرک جابجا شده 200 روزه» (200-DMA) سقوط کرد، «شاخص اس اند پی» (S&P500) با 2.50 درصد به زیر 3760 رسید. نزدک (Nasdaq) حساس ترین شاخص در بین شاخص های اصلی ایالات متحده، بیش از 3 درصد به زیر سطح روانی 11000 سقوط کرد.

چشم انداز نرخ بهره بالاتر از سوی فدرال رزرو، اشتهای ریسک دلار را افزایش داد. شاخص دلار دیروز افزایش یافت. جفت ارز یورو/دلار (EURUSD) دوباره به زیر «میانگین متحرک جابجا شده 50 روزه» (500-DMA) یعنی کمتر از 1.14 سقوط کرد، دلار/فرانک به بالاتر از برابری بازگشت. دلار/ین به دلیل واگرایی سیاست های فدرال رزرو که اکنون قرار است نرخ ها را کندتر، اما بالاتر افزایش دهد، و بانک مرکزی ژاپن (BoJ) که در حال حاضر هیچ کاری انجام نمی دهد، در محدوده 150 در نوسان است.

طلا همچنان تحت فشار تقویت دلار آمریکا و بازدهی بالاتر اوراق قرضه آمریکا قرار دارد. این فلز گرانبها دیروز در 50-DMA مقاومت نشان داد، و صبح امروز به حدود 1630 دلار در هر اونس رسید. فلز زرد احتمالاً ضررهای خود را به سمت حمایت 1615 و 1620 دلار افزایش می دهد، در صورت شکسته شدن این سطوح حمایتی، هدف بعدی سطح 1600 دلار خواهد بود. از سوی دیگر، بیت‌کوین به طرز شگفت‌آوری در برابر فروش گسترده مقاوم است.

با وجود سیاست جنگ‌طلب فدرال‌رزرو، نفت افزایش یافت

هر بشکه نفت خام آمریکا تا 90 دلار افزایش یافت، زیرا آخرین داده های «سازمان اطلاعات انرژی» (EIA) نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته بیش از 3 میلیون بشکه کاهش یافت که بسیار سریعتر از کاهش 200 هزار بشکه ای مورد انتظار تحلیلگران است. اگر چه اخبار فدرال رزرو باعث شد که فروش دارایی های با ریسک گسترده افزایش یافته و اشتهای صعود نفت محدود شود، اما به سختی شاهد رشد قیمت نفت خام آمریکا به بالای 90 دلار خواهیم بود، زیرا ترس از رکود ممکن است سرمایه‌گذارانی را از بازار خارج کند.

اقدامات فدرال رزرو، علاوه بر تورم و سایر عوامل، خطر سقوط اقتصاد ایالات متحده به رکود در سال 2023 را به همراه دارد. به طوری که ممکن است 1 تا 2 ماه دیگر در رکود جدی بازار سهام باشیم. از آنجایی که فدرال رزرو به صعود تهاجمی و بدون پشیمانی ادامه می دهد، تبدیل شدن اقتصاد ایالات متحده به یک قطار فراری غیرقابل اجتناب می شود. جایی که حتی یک مکث یا چرخش نمی تواند شتاب رکود اقتصادی در حال توسعه را معکوس کند.

بانک مرکزی بریتانیا (BoE) نیز نرخ بهره را 75 واحد افزایش خواهد داد

انتظار می‌رود که بانک انگلستان (BoE) امروز نرخ‌ها را 75 واحد افزایش دهد، اما این انتظار نسبت به افزایش 100 تا 150 واحدی زمانی که لیز تراس با بودجه کوچک خود بازارهای مالی را با بحران مواجه کرده بود، کاهش یافته است. هر چند بانک مرکزی انگلستان مجبور نیست سیاست تهاجمی داشته باشد، اما همچنان باید با تورم فزاینده در بریتانیا مبارزه کند. آخرین آمارها نشان می‌دهد که تورم قیمت مواد غذایی بریتانیا در ماه اکتبر به رکورد سالانه 11.6 درصد افزایش یافته است. با اضافه کردن قبض های فزاینده انرژی، تصویری ترسناک خواهید داشت.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxstreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×