» آرشیو اخبار » فاجعه وجود لپ‌تاپ در کنسرت‌های پاپ
وجود لپ‌تاپ در کنسرت‌های پاپ

فاجعه وجود لپ‌تاپ در کنسرت‌های پاپ

28 آبان 1401 5

این آهنگساز و نوازنده گیتار افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر وجود لپ‌تاپ در کنسرت‌های پاپ باعث شده که خوانندگان و نوازندگان به طریقی فقط ایفای شو و نمایش بکنند و صدای ساز مورد نظر و خواننده از جای دیگری (از لپ تاپ) پخش می‌شود.

به گزارش گذارنیوز، «فیروز ویسانلو» آهنگساز، نوارنده گیتار و تنظیم‌کننده، از نوازندگان شناخته شده در موسیقی کلاسیک و پاپ است، وی با هنرمندان متعددی همچون محمد اصفهانی، خشایار اعتمادی، شادمهر عقیلی، علیرضا عصار، حسین زمان، حمید حامی، نیما مسیحا و محمد خاکپور همکاری کرده است. تاکنون آلبوم‌های «گیتار و نی» و «خاطرات بی‌کلام» از ویسانلو منتشر شده است. در بین هنرمندان داخل کشور، کمتر نوازنده گیتاری مهارت ویسانلو را در نواختن گیتار سیم نایلونی دارد و او نخستین انتخاب بسیاری از آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان است.

این نوازنده شناخته شده گیتار با اشاره به وضعیت موسیقی پاپ اظهارداشت: متاسفانه امروزه در زمینه موسیقی پاپ، موسیقی‌های بسیار سخیفی را از لحاظ شعر و محتوا می‌شنویم که وارد بازار موسیقی می‌شوند و باعث می‌شوند که گوش نسل جدید آسیب ببیند و انحراف پیدا کند، لازم است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت دقیق‌تر و محکم‌تری را بر این اشعار و موسیقی که قرار است منتشر شود و عامه مردم آن را گوش دهند، داشته باشد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سخت‌گیری بیشتری را روی اشعار، ملودی‌ها و تنظیم‌های آثار موسیقایی داشته باشد. وی گفت: در سال‌های اخیر بستر اینترنت موجبات دسترسی آسان و راحت‌تر عامه مردم را به آثار موسیقایی که منتشر می‌شوند فراهم کرده است، بنابراین این آثار به هر نحوی در بستر فضای مجازی و سایت‌ها قرار می‌گیرند، مردم آنها را می‌بینند و دانلود می‌کنند – بعضا آثاری که با عنوان مجوزدار مردم آنها را دانلود می‌کنند و وارد جامعه می‌شوند- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سخت‌گیری بیشتری را روی اشعار، ملودی‌ها و تنظیم‌های آثار موسیقایی داشته باشد که متاسفانه این سخت‌گیری را نمی‌بینیم.

تبلیغات جام جهانی قطر

ویسانلو خاطرنشان کرد: وقتی این موسیقی‌های سخیف وارد بازار می‌شوند، به جو شنوایی جامعه آسیب وارد می‌کنند، به عنوان مثال وقتی نوزادی را از ابتدای تولد فقط در اتاقی با رنگ آبی قرار دهیم و رنگ‌های دیگر را از او محدود کنیم و او فقط رنگ آبی را ببیند، بعد از مدتی که چند رنگ دیگر را به او نشان دهیم، آن رنگ‌ها دیگر برای او قابل قبول نیستند. بنابراین هر چیزی باید به جای خود و نقطه خودش باشد که متاسفانه این سخت‌گیری و نظارت لازم بر موسیقی‌هایی که تولید شده و اینکه در خور شنوایی ملت ما باشند، اعمال نمی‌شود، به همین دلیل است که موسیقی اینگونه به قهقرا می‌رود.

وجود لپ‌تاپ در کنسرت‌های پاپ

این آهنگساز و نوازنده گیتار با اشاره به چگونگی برگزاری بعضی از کنسرت‌های موسیقی‌ پاپ افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر وجود لپ‌تاپ در کنسرت‌های پاپ باعث شده که خوانندگان و نوازندگان به طریقی فقط ایفای شو و نمایش بکنند و صدای ساز مورد نظر و خواننده از جای دیگری (از لپ تاپ) پخش می‌شود، بنابراین هر فردی که شرایط درست خوانندگی را هم ندارد، توسط شرکت‌ها روی سن می‌رود و شروع به اجرای برنامه می‌کند و متاسفانه اتفاقات ناگواری که می‌بینیم، رخ می‌دهد.

متاسفانه تعداد زیادی از افرادی که واجد این شرایط نیستند، وارد بازار موسیقی شدند. وی بیان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند انجام دهد این است که جلوی پخش این لپ‌تاپ‌ها را در کنسرت‌ها بگیرد، افرادی که واقعا می‌توانند ساز بزنند، اثری را با کیفیت و به صورت زنده اجرا کنند، تعدادشان زیاد نیست اما متاسفانه تعداد زیادی از افرادی که واجد این شرایط نیستند، وارد بازار موسیقی شدند.

ویسانلو اظهارداشت: متاسفانه تعداد زیادی از خوانندگان نیز به دلیل اینکه هزینه‌ها را کاهش دهند، دستمزد کافی به نوازنده‌های باتجربه پرداخت نکنند و درآمد و سود بیشتری داشته باشند، نوازندگان ضعیف‌تر یا دکوری (تزیینی) را روی صحنه می‌آورند تا به او دستمزد کمتری بدهند و فقط به صورت نمایشی اثری را اجرا کنند و سایر قضایا و ماجرا از لپ‌تاپ پخش شود؛ آسیب جدی به ساختار موسیقی ما وارد می‌شود که از مسئولان درخواست می‌کنم جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرند و از انهدام بیشتر موسیقی ما جلوگیری کنند.

ویسانلو در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» نیز با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی و گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان به عنوان نوازنده گیتار حضور دارد. وی پیش از این نیز همکاری‌هایی را با انتظامی داشته است.

وجود لپ‌تاپ در کنسرت‌های پاپ

وی درباره حضور خود در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» و همکاری با مجید انتظامی نیز اظهار داشت: استاد انتظامی بیش از یکصد ساعت موسیقی برای فیلم‌های سینمایی ساخته است، به هر حال تک تک این موسیقی‌ها در وجود مردم ایجاد خاطره‌سازی کرده است و در این اوضاع و احوال پریشان موسیقی ایران، تمامی بلیت‌های کنسرت ایشان به فروش رسید و به این دلیل است که این موسیقی‌ها تاثیر خودش را داشته، دارد و خواهد داشت و آثار به یاد ماندنی هستند.

این آهنگساز و نوازنده گیتار گفت: همکاری درازمدتی را با استاد انتظامی داشتم و از این همکاری‌ها بسیار خوشحال هستم و همیشه حس خوبی نسبت به کنسرت‌های ایشان و امثال این کنسرت‌ها داشتم و البته نظر لطف استاد انتظامی بوده که همیشه این افتخار را به ما می‌دادند که با ایشان همکاری داشته باشیم و در رویداد «همراه با خاطره‌ها» به جهت اینکه شاید قطعات این بار به یک شکل دیگری انتخاب شده‌اند، شاید شکل کنسرت شکل جدیدی باشد، اما به هر حال قطعات، قطعات شناخته شده‌ای هستند. در این رویداد به عنوان نوازنده گیتار در قطعات مِدلی حضور دارم.

وی با اشاره به استقبال مخاطبان از رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بلیت‌های این کنسرت به سرعت به فروش رفت، نشان دهنده این است که مردم چقدر به آثار استاد انتظامی علاقه‌مند هستند، امروزه در این اوضاع آشفته موسیقی کشور، وجود چنین موسیقی یک نعمت است، حتی ممکن است شرایطی پیش بیاید تا جوان‌ترها و افرادی که نسبت به این نوع موسیقی تجربه ندارند، در این رویداد حضور پیدا کنند، آثار و قطعات را بشنوند و اطلاع پیدا کنند و بیاموزند که به عنوان مثال، قطعات موسیقی «از کرخه تا راین» یا «آژانس شیشه‌ای» کدام است (تفاوت آنها را بدانند)، اینها فیلم‌هایشان، فیلم‌های خوبی بوده است و موسیقی‌های استاد انتظامی برای این فیلم‌ها بسیار باکیفیت بوده و در بستر این فیلم‌ها و ارتباطی که با شنوندگان و بینندگان آن زمان ایجاد کرده، خاطره‌سازی کرده است و امیدوارم این حرکات فرهنگی بیشتر انجام و بستر موسیقی ما هم سالم‌سازی شود.

ویسانلو درباره تفاوت حضور خود در کنسرت‌های پاپ و حضور در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» همراه با ارکستر ملی افزود: «همراه با خاطره‌ها»، یک موسیقی ارکسترال و نیازمند علم و دانش خاصی است، در تاریخ موسیقی کشور اشخاص خیلی زیادی نیستند که قابلیت و توانایی داشته باشند که چنین موسیقی‌هایی را بسازند، در مورد آثار بسیار زیبای استاد انتظامی، شکی در این نیست که آنها، بسیار زیبا و در عین حال بسیار علمی هستند. بنابراین نمی‌توان آن را با موسیقی پاپ مقایسه کرد.

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×