» آرشیو اخبار » علت افزایش 300 درصدی توکن سلسیوس (CEL) طی یک هفته
توکن cel

علت افزایش 300 درصدی توکن سلسیوس (CEL) طی یک هفته

2 تیر 1401 11

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز، قیمت CEL توکن بومی شبکه سلسیوس (Celsius)، از 19 ژوئن تاکنون تقریباً چهار برابر شده که به نظر می‌رسد ناشی از سوداگری تریدرهای کوتاه مدت باشد.

 

فشار خرید ناگهانی روی CEL

تبلیغات جام جهانی قطر

قیمت توکن Cel از 0.67 دلار در 19 ژوئن به 1.59 دلار در 21 ژوئن افزایش یافت که یک جهش 180 درصدی در مقایسه با افزایش 12.37 درصدی بازار ارز دیجیتال در همین بازه زمانی، محسوب می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه این روند صعودی پس از آن آغاز شد که پلن سی (PlanC) تحلیلگر بازار ارز دیجیتال، برای هر کسی که بتواند ثابت کند که شبکه سلسیوس تحت حمله یک طرف سوم قرار گرفته (و باعث شده که این پلتفرم برداشت‌های کاربران خود را تعلیق کند) 20 میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

نمودار قیمت روزانه CEL/USD. منبع: TradingView

اعلامیه پلن سی، جو موجود در شبکه اجتماعی توییتر را تشدید کرد و اکنون بسیاری از کاربران هشتگ #CelshortSqueeze را در بیوگرافی توییتر خود قرار داده‌اند و در مقابل سرمایه‌گذارانی که روی کاهش قیمت CEL شرط‌بندی کرده‌اند، موضع گرفته‌اند.

این هشتگ در آمریکا نسبت به کشورهای دیگر بیشتر ترند شد. در همین حال، طبق داده‌های گوگل ترندز (Google Trends)، جست و جوی کلمه کلیدی «Cel Short Squeeze» نیز بین 12 و 18 ژوئن به امتیاز کامل 100 رسید.

 

جست و جوهای کلمه کیلیدی CEL Short Squeeze در گوگل

 

هشتگ‌های توییتر حاکی از آن بود که نوسانگیرها در آن روز توکن CEL را به صورت گسترده‌ای خریداری کردند و بنابراین قیمت آن را بالا بردند.

بنابراین تریدرهای شورت (Short)، یعنی کسانی که با هدف خرید CEL در قیمت‌های پایین‌تر، این توکن را فروخته بودند، مجبور شدند برای جبران ضررهای خود مجدداً این توکن را در قیمت‌های بالاتر خریداری کنند. در نتیجه یک فشار خرید ناگهانی یا شورت اسکوییز (Short Squeez) در معاملات CEL ایجاد شد و قیمت این توکن به شدت بالا رفت.

این اتفاق یادآور رشد افسارگسیخته سهام گیم استاک (Gamestock) در ژانویه 2021 است که در آن کاربران شبکه ردیت (Redditors) با آسیب زدن به پوزشین‌های شورت ملوین کپیتال (Melvin Capital) و دیگر صندوق‌های پوششی سود بردند و میلیاردها دلار ضرر به آنها وارد کردند.

 

خطر نقدینگی پابرجاست

شبکه سلسیوس که سال گذشته بیش از 20 میلیارد دلار دارایی دیجیتال تحت مدیریت داشت، اکنون در حال تبدیل شدن به یک سازمان ورشکسته است. دلیل این امر عدم توانایی این شرکت در پرداخت سود سپرده مشتریان (به اندازه 18 درصد) است.

به گفته وب‌سایت سلسیوس، در ماه مه، سلسیوس تنها 12 میلیارد دلار دارایی داشت، تقریباً نیمی از آنچه در ابتدای 2022 در اختیار داشت. از آن پس این شرکت از افشای دارایی‌های تحت مدیریت خود امتناع ورزید.

CEL ارز بومی اکوسیستم سلسیوس که برای دریافت سود سپرده و بازپرداخت بدهی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحت فشار فروش قرار دارد و اکنون حدود 84درصد پایین‌تر از پیک قیمت 8 دلاری خود در آوریل 2021 است.

طبق نمودار زیر و سطوح فیبوناچی، اکنون توکن CEL با خطر آزمایش مجدد سطح مقاومت 1.95 دلار مواجه است.

 

نمودار قیمت هفتگی CEL/USD

در حالی که عبور از این سطح می‌تواند منجر به افزایش قیمت CEL تا سطح 3.11 دلار شود، اما از طرف دیگر، یک پولبک می‌تواند قیمت را تا 0.34 دلار پایین بیاورد، سطح حمایتی که از قیمت فعلی آن 73 درصد پایین‌تر است.

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×