» آرشیو اخبار » عزل رؤسای شعب متخلف از سود بانکی
بانک

عزل رؤسای شعب متخلف از سود بانکی

20 دی 1401 3

قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت:نرخ بانک مرکزی حداکثر ۲۰ درصد است، آن چه در هفته گذشته اعلام شد بحث اوراق سپرده گذاری سرمایه گذاری عام بود که به صورت یک ساله با نرخ ۲۳ درصداست.

به گزارش گذارنیوز، برنامه روزی نو رادیو اقتصاد با حضور قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به موضوع عزل رؤسای شعب متخلف از سود بانکی پرداخت.

سوال: خبری خواندیم از تسنیم، آغاز عزل رؤسای شعب متخلف از سود بانکی و به نقل از بانک مرکزی ناظران این بانک در گشتی که در شهر دارند چندین شعبه بانکی که در این زمینه اقدامات لازم را انجام ندادند مواخذه کردند که منجر به عزل رؤسای شعب شد و قوانین تنبیهی را بانک مرکزی برای موسسات مالی و اعتباری در نظر گرفته است، اما نرخ سود بانکی چه است و چه باید باشد؟ طبق بخشنامه سال ۱۳۹۹ تیرماه، به سود‌های کوتاه مدت باید ده درصد تعلق بگیرد، سه ماهه دوازده درصد، شش ماهه ۱۴ درصد، یکساله ۱۶ درصد و دوساله هم ۱۸ درصد، بعضا دیده شده که در چند ماه اخیر بعضی از بانک‌ها بین ۲۲ تا ۲۳ درصد سود هم پرداخت می‌کنند. البته رئیس شورای بانک‌های دولتی هم یک مصاحبه‌ای داشتند و گفتند بانک‌ها می‌توانند برای سود یکساله ۲۰ درصد پرداخت کنند که این جا یک اختلاف نظر دو درصدی است بین این بخشنامه و رئیس شورای بانک‌های دولتی در این زمینه گفتگویی داریم با آقای قیطاسی، سلام بر شما، آقای قیطاسی همه چیز از صحبت‌های شما شروع شد که در صحبت‌هایتان شما ۲۰ درصد را اعلام کردید و بانک مرکزی ۱۸ درصد را گفته، داستان از چه قراری است؟

قیطاسی: نرخ بانک مرکزی که حداکثر ۲۰ درصد است، آن چه در هفته گذشته اعلام شد بحث اوراق سپرده‌گذاری سرمایه‌گذاری عام بود که به صورت یک ساله با نرخ ۲۳ درصد همان بحث نرخ شکستش که ده درصد بود یک ناهماهنگی به وجود آمده بود و بر این اساس بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر کرد در ۱۳ دی که براساس آن بخشنامه اعلام کرد که حتما باید بانک‌ها نرخ‌ها را برای سپرده‌ها دقیق رعایت کنند که از شنبه به صورت جدی اجرایی شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

سوال: الان شنیده می‌شود که برخی بانک‌ها ۲۳ درصد را اعمال می‌کنند، این به چه صورت است؟ این‌ها صندوق با درآمد ثابت فیکس اینکام است، اوراق گواهی سپرده است؟

قیطاسی: اوراق گواهی سپرده ۲۳ درصد است، اوراق گواهی سپرده عام که درهفته قبل به بانک‌ها ابلاغ شده انتشارش با نرخ ۲۳ درصد یکساله و پرداخت سودش هم به صورت ماهانه است چنان چه کسی قبل از سررسیدش به وجه نیاز داشته باشد نرخ بازدریافت آن ده درصد می‌شود که بانک مرکزی برای بانک‌ها سهمیه‌ای درنظر گرفته که براساس سهمیه شان بانک‌ها با نرخ ۲۳ درصد اوراق را انجام می‌دهند. در خصوص سپرده‌ها که سپرده‌های کوتاه مدت داریم، کوتاه مدت عادی، کوتاه مدت ویژه سه ماهه، کوتاه مدت ویژه شش ماهه که در عادی که یک ماهه است و ماندگاری یک ماه باید باشد نرخ ۱۰ درصد است و پرداخت به صورت ماه شمار است، در سپرده‌های کوتاه مدت ویژه سه ماهه نرخ ۱۲ درصد است.

سوال: بله ما این نرخ‌ها را گفتیم، فقط بحثی است که الان مردم که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند همه دانش مالی ندارند یک بحثی است همین گواهی سپرده است، یک بحث سپرده یک ساله است و یک بحث صندوق‌ها است که پیشنهادی است که بانک‌ها به مردم می‌دهند مسئله اصلی این است که الان مردم به خاطر ۳-۴ درصد سود بیشتر شاید بروند دنبال این صندوق‌های با درآمد ثابت یا گواهی‌ها، حالا ریسک‌هایی اگر این‌ها دارد شما به ما بگویید که به ترتیب براساس ریسک و بازده، کدام یکی از این سه تا اولویت دارد؟ قیطاسی: ریسکش را که بگویم شاید کار کارشناسی نباشد، ولی آنچه که است ما سپرده‌های کوتاه مدت و بلندمدت و یکساله را داریم و اوراقی که طرفشان بانک است، صندوق‌ها شخصیت حقوقی مستقلی دارند که آن جا رکنش ضامن است، تصمیم گیر دارد و این انتخاب با خود مردم است که آن‌ها هم مجوز سازمان بورس دارند و مورد تائید هستند. این که نرخ بازده براساس نیازی که سپرده گذار عزیز زمانی که می‌خواهد پولی را نزد بانک یا صندوق نگهداری کند تصمیم با خود سپرده گذار است، برای اوراق سپرده کسی که می‌خواهد سپرده گذاری کند، حداقل باید یک سال نیازی به برداشت نداشته باشد که بتواند از نرخ ۲۳ درصد استفاده کند. اگر کسی ممکن است نیاز پیدا کند، سپرده‌های بلند مدت یکساله است که اگر تفاوت بین این یکساله ما که نرخ ۲۰ درصد است و اوراق که ۲۳ درصد است تفاوت در نرخ بازدریافتش قبل از سررسید است، یعنی اگر اوراق سپرده را قبل از سررسید، کسی بیاید دریافت کند نرخ آن ده درصد می‌شود، ولی سپرده یکساله را اگر کسی قبل از سررسید دریافت کند، نیم درصد کمتر از سود سپرده متناظر می‌شود، که سود سپرده متناظر قبل از یکسال می‌شود سپرده کوتاه مدت شش ماهه؛ آن جا ۱۴ درصد است، نیم درصد کمتر آن می‌شود ۱۳ و نیم درصد، پس این تفاوت‌ها است، سپرده گذارانی که می‌خواهند سپرده گذاری کنند، براساس مدتی که نیاز ندارند وجه را در اختیار داشته باشند و می‌خواهند نزد بانک سپرده گذاری کنند، مختارند که از این روش‌ها هر کدام که دوست داشته باشند استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×