» ارز دیجیتال » کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ طلا یا بازار کریپتو
بازار کریپتو

کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ طلا یا بازار کریپتو

15 آبان 1401 5

در زمانی که بسیاری از مردم نگران سهام فناوری و به طور کلی بازار هستند، آیا واقعاً ممکن است که رمز ارز بتواند به یک دارایی امن تبدیل شود؟ آیا افرادی که نگران پول و پس‌انداز خود هستند واقعاً به ارز دیجیتال نسبت به طلا اعتماد خواهند کرد؟

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در طول بحران بازار کریپتو، هیچ کس نمی خواست بشنود که بیت کوین طلای دیجیتال است، زیرا بیت کوین در حال سقوط بود. اما اکنون که قیمت بیت کوین در حدود 20,000 دلار تثبیت شده است، معامله گران بار دیگر در مورد بیت کوین به عنوان یک دارایی امن بالقوه صحبت می کنند.

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم (ETH) اخیراً در یک پیام توییتری عنوان کرد که کریپتو به مراتب بهتر از طلاست. اظهارات بوترین یک گام رو به جلو بود، چرا که نه فقط بیت کوین بلکه کلیه رمزارزها را شامل میشد. این نشان می‌دهد که در دوره عدم اطمینان به بازار، کریپتو  سرمایه‌گذاری برتری نسبت به طلا است.

دلایل برتری بازار کریپتو نسبت به طلا

یکی از دلایلی که بوترین معامله و سرمایه گذاری در کریپتو را ارجح بر بازار طلا می داند، قابلیت معامله پذیری است. باید پذیرفت که هر کسی می تواند با یک کلیک رمزارز خود را به هر نقطه از جهان که دوست دارد بفروشد و این ساده تر از خرید و فروش یک شمش طلا است. اما این لزوماً به این معنی نیست که کریپتو سرمایه گذاری بهتری نسبت به طلا است.

تبلیغات جام جهانی قطر

اگر یک دیدگاه کلان و بزرگ از وضعیت داشته باشید، خواهید دید که افراد بیشتری صاحب رمزارز هستند تا طلای فیزیکی (این به معنای پذیرش بالاتر آن نسبت به طلای فیزیکی است). تا جایی که حدود 145 میلیون بزرگسال آمریکایی می گویند که صاحب ارزهای دیجیتال هستند یا در گذشته روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند. این 56 درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده است.

بازار کریپتو

آیا بازار کریپتو شبیه طلا است؟

بحث طلای دیجیتال تا یک زمان مشخصی مورد استفاده قرار می گرفت و کارایی داشت. در حال حاضر، می بینیم که بیت کوین هیچ همبستگی با دارایی های دیگر ندارد. به این معنی که قیمت آن مانند سایر سرمایه گذاری ها و دارایی ها تغییر نمی کند. با این حال، همانطور که در سال 2022 دیدیم، بیت کوین، حداقل به صورت ضعیف، با بازار گسترده تر همبستگی دارد. به عبارت دیگر، بیت کوین این پتانسیل را دارد که با کاهش سهام، پایین بیاید. در نتیجه، اوایل سال جاری بخشی از جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داد.

در حال حاضر بازارهای مالی در یک حالت نوسانی به سر می برند، و بیت کوین هم مستثنی نیست. تقریبا در تمام دنیا پذیرفته شده است که ثبات بیت کوین نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر اگر در یک دوره طولانی مدت، بیت کوین نوسانات کمتری داشته باشد، سرمایه گذاری در آن جذاب تر خواهد بود، این طور نیست؟!

از سوی دیگر در حال حاضر همبستگی بین بیت کوین و طلا نسبت به گذشته افزایش یافته، به طوری که همبستگی بین طلا و بیت کوین به بالاترین حد خود در 40 روز اخیر رسیده است. این روند نشان می دهد که روابط بین طبقات دارایی ممکن است در حال تغییر باشد.

طلا یا کریپتو

نبرد برای تبدیل شدن به دارایی امن در جهان

در زمانی که بسیاری از مردم نگران سهام فناوری و به طور کلی بازار هستند، آیا واقعاً ممکن است که رمزارز بتواند به یک دارایی امن تبدیل شود؟ آیا افرادی که نگران پول و پس‌انداز خود هستند واقعاً به ارز دیجیتال نسبت به طلا اعتماد خواهند کرد؟

به نظر می رسد ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی که بیشترین احتمال موفقیت در آینده را دارد، در حال ظهور هستند. بوترین از طریق دنیای بازی‌های آنلاین چند نفره وارد رمزنگاری شد و در گذشته، استدلال‌هایی را مطرح کرده است که نشان می‌دهد بازارهای مالی را به‌ عنوان یک نوع مشابه از بازی‌های چند نفره گسترده می‌بیند. این یک بازی است که در آن  ارتباط و اعتماد ممکن است وجود نداشته باشد. برای موفقیت نیاز به دانش تئوری بازی دارد.
در حال حاضر، بدیهی است که طلا سرمایه گذاری ایمن تری از بازار کریپتو و همه ارزهای دیجیتال به جز تعداد انگشت شماری است. اما اینجاست که همه چیز جالب می شود، زیرا رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم می‌توانند به عنوان پناهگاه های امن بالقوه برای سرمایه گذاران ظاهر شوند. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال همیشه پرخطر و بی‌ثبات است، اما اگر روابط بین طبقات دارایی همچنان تغییر کند، ممکن است ارزش این را داشته باشد که به این موضوع فکر کنیم، که آیا زمان تغییر نگرش ها فرا رسیده است یا خیر؟

مترجم : لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: nasdaq

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×