» آرشیو اخبار » طلا در بالاترین سطح 6 ماهه
طلا

طلا در بالاترین سطح 6 ماهه

13 دی 1401 4

قیمت طلا در روز سه‌شنبه افزایش یافت و به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته نزدیک شد، زیرا فاکتورهای زیادی وجود دارند که تایید می کنند فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ خود را کند خواهد کرد. انتظار می‌رود این موضوع بر بازده دلار و خزانه‌داری هم تاثیر بگذارد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، طلا به بالاترین سطح 6 ماهه خود رسیده است، بازارها به دنبال افزایش کمتر نرخ بهره فدرال رزرو هستند.

قیمت طلا در روز سه‌شنبه افزایش یافت و به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته نزدیک شد، زیرا فاکتورهای زیادی وجود دارند که تایید می کنند فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ خود را کند خواهد کرد. انتظار می‌رود این موضوع بر بازده دلار و خزانه‌داری هم تاثیر بگذارد.

در حالی که فلز زرد سال 2022 را با اندکی کاهش به پایان رساند، انتظار می‌رود که امسال از سرعت پایین‌تر افزایش نرخ بهره هم سود ببرد. آمارهای اخیر نشان می‌دهد تورم ایالات متحده احتمالاً به اوج خود رسیده است. افزایش نرخ بهره در سال گذشته به شدت بر بازارهای طلا و نقره تاثیر گذاشته بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

روز سه شنبه قیمت لحظه‌ای طلا 0.4 درصد افزایش یافت و به 1831.67 دلار در هر اونس رسید، در حالی که معاملات آتی طلا تا ساعت 19:45 به وقت ایالات شرقی آمریکا(00:45 GMT) با 0.6 درصد افزایش به 1837.85 دلار در هر اونس رسید.

در میان گمانه زنی های فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو در ماه فوریه نرخ بهره پایین‌تری را اعمال خواهد کرد، قیمت فلز زرد با افزایش روبرو شد. در حال حاضر بازارها با احتمال بیش از 90 درصد قیمت گذاری کرده اند که بانک مرکزی در اولین جلسه خود در سال 2023، پس از افزایش نسبتاً کم 50 واحدی ماه دسامبر، نرخ ها را 25 واحد پایه افزایش خواهد داد.

طلا

این امر همچنین به طلا کمک کرد تا از اکثر دارایی‌های ریسک‌محور در سال پیشی بگیرد. این در حالیست که تقویت دلار و افزایش بازدهی خزانه‌داری باعث کاهش تقاضای امن برای طلا شد. سایر فلزات گرانبها در سال 2022 به مراتب بهتر از طلا بودند. قیمت پلاتین به دلیل نگرانی از کمبود عرضه ناشی از تحریم‌های ایالات متحده بر تولیدکنندگان روسی بیش از 10 درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت نقره بیش از 4 درصد افزایش یافت.

تمرکز این هفته اکنون معطوف به انتشار صورتجلسه نشست دسامبر فدرال رزرو است، که قرار است در روز چهارشنبه برگزار شود. بازارها منتظر سیگنال های بیشتری از سوی بانک مرکزی خواهند بود که آیا این بانک قصد دارد سرعت افزایش نرخ بهره خود را در ماه های آینده کاهش دهد یا خیر. در میان فلزات صنعتی، قیمت مس با جهش 0.6 درصدی به 3.8425 دلار در هر پوند رسید که از کاهش ارزش دلار سود می برد.

فلز قرمز در جلسات معاملاتی اخیر افزایش چشمگیری داشت که ناشی از امیدواری بازارها به بازگشایی اقتصادی چین و بهبود تقاضا است. همان طور که اطلاع دارید چین بزرگترین وارد کننده مس در جهان است. قیمت مس در سال 2022 تقریباً 12 درصد کاهش یافت، زیرا رشد اقتصادی در چین به دلیل اختلالات مرتبط با کووید متوقف شد. اما این کشور اکنون بیشتر اقدامات سختگیرانه ضد کووید را کاهش داده است.

گرچه این امر منجر به افزایش بی‌سابقه تعداد مثبت کووید شد، اما بازارها بر روی بهبود اقتصادی نهایی قیمت گذاری کرده اند، زیرا تقریبا پس از سه سال قرنطینه کووید در چین اقتصاد این کشور روند بهبود را از سر گرفته است.

تحلیل تکنیکال بازار طلا

نمودار طلا 13 دی

بازارهای طلا در روز دوشنبه با معاملات اندک آتی بسته بودند. بازار در اطراف کانال 1825 دلار در جریان است، و این قیمتی است که بارها به آن نزدیک شده و از آن فاصله گرفته‌ایم. میانگین متحرک نمایی 50 روزه (EMA50) در تلاش است از میانگین متحرک نمایی 200 روزه (EMA200) عبور کند. در این مرحله به نظر می رسد که به مرور زمان ایجاد الگوی  «تقاطع طلایی» (golden cross) می تواند معامله‌گران را وارد بازار کند. به نظر می رسد که اگر اندکی عقب‌نشینی داشته باشیم، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد.

از سوی دیگر، می‌توانیم از سطح 1850 دلار عبور کنیم و امکان حرکت به سطح 1875 دلار را فراهم کنیم. شکسته شدن سطح 1875 دلار به سمت بالا می تواند حرکت به سطح 2000 دلار را آسان کند. در صورتی که یک روند صعودی کامل شکل گیرد، بازار به حمایت از طلا ادامه خواهد داد. اگر از اینجا نزول کنیم، فکر می‌کنم تا حداقل میانگین‌های متحرک، خریداران زیادی وجود داشته باشد. حرکت پایین‌تر از آن، می تواند بازارها را به سطح 1700 دلار برگرداند، اما من پیش‌بینی نمی کنم که به این زودی ها اتفاق بیفتد.

همانطور که گفته شد، به خاطر داشته باشید که بازارها از نظر حجم بسیار پایین خواهند بود، حداقل تا زمانی که گزارش تعداد مشاغل را در روز جمعه، شاید حتی در هفته آینده، بدست آوریم. در نهایت، من معتقدم که بازار باید بفهمد که ما برای یک حرکت بزرگتر آماده می شویم.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×