» آرشیو اخبار » صادرات تورم توسط ایالات متحده

صادرات تورم توسط ایالات متحده

3 مرداد 1401 2

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، درطوا پاندمی کرونا، مردم به جای صرف هزینه برای خرید خدمات تفریحی و گردشگری، به خرید کالا روی آوردند، در این میان آمریکا نسبت به سایر کشورهای جهان سهم بیشتری از این تقاضا برای کالا را داشته است و این امر موجب افزایش قیمت در آمریکا و سایر نقاط جهان شد.

در واقع، ایالات متحده تورم را در طی پاندمی کرونا صادر کرده است.

این امر نشان دهنده تغییر عمیق در اقتصاد جهانی است. در دنیای قبل از کووید، کالاها فراوان بود و چالش پیدا کردن خریداران بود. کشورهایی مانند آلمان و چین که دارای مازاد تولید بودند، اغلب به دلیل کاهش نرخ کالاهای صادراتی به دلیل وجود تقاضا در کشورهای دیگر سرزنش می‌شدند. در مقابل، کسری تجاری آمریکا به عنوان یک موهبت برای سایر اقتصادها تلقی می شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

الان ماجرا تغییر کرده است.

جان فورمن پرفوسور اقتصاد دانشگاه هاروارد می گوید الان همه چیز برعکس است. قبلا تقاضا خیلی کم بود. اکنون عرضه بسیار کم شده است.و در وضعیت کنونی اقتصادی که تولید کالا در جهان کم است، کشوری که بیشترین تقاضا برای خرید کالا را دارد ایالات متحده است که این امر باعث بالا رفتن تورم در آمریکا شده است.

تورم ناشی از روی آوردن مردم به خرید
اشتیاق مردم آمریکا به صرف هزینه برای کالا در ازای خدمات در طول پاندمی کرونا

.

 

سهم تولید ناخالص داخلی

تورم
منبع: دفتر تحلیل اقتصادی، نظرسنجی های اقتصاددان بلومبرگ

 

تحلیل ها بیانگر آن است که مصرف کنندگان آمریکایی متاثر از تصمیمات فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره، تمایل کمتری به خرید کالا دارند و این عامل سبب خواهد شد که تورم کنترل و اقتصاد تا حدی کم تلاطم تر شود

این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در سایر حوزه های پولی جهان می‌شود، زیرا ایالات متحده همچنان به صادرات تورم از کانال پول قدرتمند خود یعنی دلار ادامه میدهد.

با افزایش ارزش دلار در ایالات متحده بسیار سریعتر از منطقه یورو و ژاپن، دلار در حال افزایش است. هفته گذشته برای اولین بار در دو دهه گذشته برابری با یورو را نقض کرد. این باعث می شود کالاهای وارداتی از ایالات متحده – و همه انواع کالاهایی که معمولاً به دلار قیمت گذاری می شوند، به ویژه نفت – برای سایر کشورها گران تر شوند.

فورمن می‌گوید: «تقاضای کالا از سمت ایالات متحده کاهش می‌یابد، اما مکانیسمی که با آن این مسئله برطرف می شود به خودی خود باعث تقویت ارزش دلار خواهد بود». بنابراین این لزوماً مشکل تورم صادراتی ایالات متحده را برای سایر کشورها حل نمی کند.

مطمئناً، تقاضای مصرف‌کننده تنها یکی از دلایل افزایش تورم در سراسر جهان است، و قطعا تقاضای زیاد در آمریکا، جایی که کرونا بیشترین آثار اقتصادی را داشته است، تنها دلیل ایجاد تورم نیست. در اروپا و سایر نقاط جهان، هزینه های انرژی و غذا باعث افزایش تورم می شود زیرا حمله روسیه به اوکراین باعث تشدید بحران های ناشی از بیماری همه گیر در زنجیره تامین کالا شده است.

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ در لندن  معتقد است حداقل بخشی از تورم اروپا یک واردات فرا آتلانتیک یاست.

او می‌گوید: «تورم وارداتی به این معنا نیست که ما کالا ها را با ‌قیمتی گران تر از ایالات متحده خریداری میکنیم. بلکه به این معنا که ایالات متحده و تقاضای زیاد ، به تنگناهای عرضه در سراسر جهان و افزایش قیمت‌ها کمک کرد.

تورم اروپا

تورم اروپا
سهم درصدی در افزایش کلی قیمت های مصرف کننده منبع: بانک مرکزی اروپا

 

از زمانی که تورم همه گیر در سال گذشته شروع شد، ایالات متحده بیشتر از اروپا به آن دچار شد.

این دو اقتصاد ممکن است نرخ تورم مشابهی داشته باشند، اما انواع متفاوتی دارند که پیامدهای مهمی برای نحوه برخورد بانک‌های مرکزی با این مشکل دارد. بیشتر این تمایز به این بستگی دارد که تورم چه میزان به عوامل اقتصاد داخلی بستگی دارد.

در ایالات متحده، تقاضای زیاد خانوارها – عمدتاً برای کالاهای غیر اساسی – نقش به سزایی در افزایش تورم ایفا کرده است. آنا لوئیس آندراد از بلومبرگ اکونومیکس می گوید: «این نوعی از تورم است که خود به خود از بین نمی رود. این یکی از دلایلی است که انتظار می رود فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره به میزانی بیشتر از بانک مرکزی اروپا با تورم مقابله کند”

افزایش درخواست کالا از سمت خانوارهای آمریکایی مسئله ایست که فدرال رزرو میتواند با افزایش نرخ بهره و برخی سیاست های انقباضی این مسئله را برطرف کند.

سیاست پولی ابزاری است که با کاهش تقاضای داخلی، قیمت ها را مهار می کند. هنگامی که تورم دلایلی خارجی دارد، مانند آنچه که در اروپا رخ داد، این خطر وجود دارد که بالا بردن نرخ بهره باعث کند شدن اقتصاد شود چرا که عملا افزایش آن تاثیری بر تورم وارداتی ندارد.

تغییر در تورم

تورم
سهم درصدی از ژانویه 2021

منبع: اقتصاد بلومبرگ بر اساس داده های دفتر آمار کار، یورواستات

لوکا فورنارو از دانشکده اقتصاد بارسلونا، در مقاله ای به بررسی پیوند گرانی کالاها پس از کووید، شاخص های تجارت جهانی و تورم پرداخته است، او می گوید:” واضح است که فدرال رزرو میتواند با افزایش نرخ بهره تورم داخلی را کنترل کند اما در اروپا مسئله متفاوت است، تورم به قدری بالاست که افزایش نرخ بهره اجتناب ناپذیر به نظر میرسد اما از سوی دیگر اقتصاد آنقدر قوی نیست که به واسطه افزایش نرخ بهره کند نشود و سرانجام منجر به رکود نگردد.”

ایزابل اشنابل، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، استدلال کرده است که مقامات بانک مرکزی هنوز نمیتوانند به طور قطع راهکاری برای کنترل تورم ارائه کنند، چرا که هر لحظه ممکن است انتظارات تورمی از کنترل خارج شوند.

البته کاهش تقاضای کالا از سمت ایالات متحده باعث کاهش فشار بر زنجیره تامین میگردد و این امر سبب میشود که تورم در اروپا وضع مناسب تری پیدا کند.

در این زمینه اشمیدینگ برنبرگ می‌گوید: “بیشتر تورم ما ناشی از انرژی، کالاها و مواد غذایی است، اما کاهش فشار آمریکا برا زنجیره تامینکمی کمک خواهد کرد که طی 12 تا 18 ماه آینده تورم را نیم درصد کاهش یابد.”

از سوی دیگر، افزایش شدید  ارزش دلار موجب افزایش تورم در کشور های دیگر خواهد شد. ارزهایی مانند یورو و ین ژاپن در برابر دلار در پایین ترین سطح چند دهه اخیر قرار دارند. این به معنای واردات ارزان‌تر و در نتیجه تورم پایین‌تر در ایالات متحده و برعکس در کشور های دیگر است.

فورنارو این وضعیت را به “جنگ ارزی معکوس” تشبیه می کند. ، کاری که هر کشوری دوست دارد انجام دهد این است که ارزش پول خود را افزایش دهد و کسری تجاری داشته باشد، که به مهار تورم در داخل کمک می‌کند.”

ایالات متحده به وضوح برنده آن مسابقه است. آسیا که مانند اروپا به شدت به انرژی خارجی متکی است (چین بزرگترین خریدار نفت در جهان است)، فلذا آسیب پذیر است. لی کچیانگ، نخست وزیر چین هفته گذشته هشدار داد که مقامات چین باید به “جلوگیری از تورم وارداتی” توجه کنند.

بانک های مرکزی آسیا در افزایش نرخ بهره در مقایسه با فدرال رزرو محدود شده اند. به گفته راب ساببارامن، رئیس تحقیقات بازارهای جهانی در Nomura Holdings Inc، این ممکن است تأثیر تورمی تقویت دلار را تقویت کند.

او می‌گوید خطر این است که افزایش فاصله ارزش ارزها باعث فرار سرمایه و کاهش شدیدتر ارزها در برابر دلار آمریکا ‌شود و فشار تورمی را بیشتر ‌کند.

منبع : bloomberg

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×