» آرشیو اخبار » شیبا اینو چیست و چرا محبوب است؟
شیبا اینو چیست و چرا محبوب است؟

شیبا اینو چیست و چرا محبوب است؟

10 مهر 1401 13

رمزارز شیبا اینو (SHIB) یکی از میم کوین های (meme coin) فعال در بازار رمزارز ها است که از زمان معرفی در آگوست 2020 (مرداد 1399) همواره در کانون توجهات علاقه مندان به دنیای رمزارز ها و همچنین منتقدان بوده است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، واژه شیبا اینو از نام یک نژاد سگ ژاپنی گرفته شده است که در ابتدا نماد دوج کوین بود.

در سال 2020 رمزارز جدیدی با الهام از دوج کوین بوجود آمد. این میم کوین جدید، علاوه بر تصویر این سگ، از اسم آن نیز استفاده نموده و شیبا اینو نام گرفت. رمزارز شیبا اینو (SHIB) یکی از میم کوین های (meme coin) فعال در بازار رمزارز ها است که از زمان معرفی در آگوست 2020 (مرداد 1399) همواره در کانون توجهات علاقه‌مندان به دنیای رمزارز ها و همچنین منتقدان بوده است. این میم کوین تاکنون توانسته است دنیای رمزارز ها را به نسل جدیدی از سرمایه گذاران خرد معرفی نماید.

ساز و کار شیبا اینو ترکیبی است از یک میم اینترنتی (تصویر کنایه آمیز یک سگ نژاد شیبا اینو)، بازاریابی تهاجمی و توسعه زیرساخت‌های این میم کوین. این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر باعث شده اند شیبا اینو از لحاظ حجم معاملات در میان 15 رمزارز برتر بازار قرار بگیرد و پس از دوج کوین تنها میم کوین حاضر در این لیست باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

گفتنی است دوج کوین قدیمی‌ترین میم کوین به شمار میرود و در زمینه استفاده از تصاویر سگ‌ها به عنوان نماد، پیشرو است.

شیبا اینو چیست و چرا محبوب است؟
دوج کوین و شیبا اینو هر دو از تصویر سگ شیبا اینو بعنوان نماد استفاده می‌کنند

شیبا اینو (SHIB) چیست: از یک شوخی اینترنتی تا اکوسیستم وب3

شیبا اینو یک توکن ERC20 به شمار میرود؛ به این معنا که قرارداد هوشمند آن بر بستر بلاکچین اتریوم قرار دارد. شیبا اینو (SHIB) با الهام از میم‌های اینترنتی ساخته شده و تاکنون توانسته است توجه یک جامعه بزرگ و فعال از علاقه‌مندان اکوسیستم وب3 را به خود جلب کند.

اما چه عواملی باعث خاص بودن شیبا اینو شده اند؟

  • توکن SHIB هسته مرکزی و توکن بومی یک اکوسیستم چند محصولی است که صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ (ShibaSwap)، توکن‌های لیش (LEASH) و بون (BONE) و یک مرکز توسعه هنری را شامل می‌شود. توکن‌های لیش و بون بعنوان پاداش فرایند‌های مختلف در این اکوسیستم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • شیبا اینو یک توکن مبتنی بر شبکه اتریوم است. این توکن در بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم و بسیاری از صرافی‌های متمرکز برتر بازار از جمله بایننس (BINANCE) و کوین بیس (COIN BASE) لیست شده است.
  • میزان توکن‌های عرضه شده شیبا اینو قابل افزایش نیست. به لطف مکانیزم توکن سوزی موجود در قرارداد هوشمند این رمزارز، توکن‌های SHIB بطور متناوب به آدرس‌های مخصوص سوزاندن ارسال می‌شوند.
  • نام شیبا اینو به بسیاری از جوامع کاربری و همچنین جوامع خیریه نفوذ کرده است. بعنوان مثال حجم زیادی از عرضه شیبا اینو به آدرس کیف پول متعلق به ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم منتقل شد. ویتالیک نیز با هدف کمک به مبارزه با کرونا، بخش زیادی از این توکن‌ها را به یک صندوق امداد در هندوستان اهدا نمود.
  • یکی از نقاط قوت شیبا اینو، جوامع طرفداری گسترده آن است. این رمزارز توسط جمعیتی به نام شیب آرمی (SHIB ARMY) یا ارتش شیبا پشتیبانی می‌شود. این گروه یکی از بزرگترین و فعال‌ترین جوامع حاضر در دنیای رمزارز ها هستند.

به کمک این عوامل، حجم معاملات شیبا اینو طی مدت زمان کمتر از دو سال و توسط 600 هزار حامی به 7/4 میلیارد دلار رسید.

شیبا اینو چیست و چرا محبوب است؟

میم کوین (MEME COIN) چیست؟

میم کوین‌ها در واقع گروهی از رمزارز ها هستند که عمدتا در شبکه اتریوم ساخته می‌شوند، اما برخلاف بسیاری از رمزارز های متداول در بازار، اساس شکل گیری آنها نوآوری‌های فنی نبوده و با هدف شوخی و سرگرمی ایجاد می‌شوند. دوج کوین، یکی از فورک های لایت کوین (Litecoin) به شمار می‌رود و بعنوان اولین میم کوین بازار شناخته می‌شود. پس از ظهور دوج کوین در سال 2013، میم کوین‌ها با نگرش “صرفا جهت سرگرمی” بوجود آمدند و پس از آن با کمپین‌ها و کارزار‌های تبلیغاتی که عمدتا طنز آمیز و کنایه‌ای بودند بین مردم محبوب شدند.

از لحاظ ایدئولوژی، این نوع رمزارز ها به نوعی دنباله رو میم‌های اینترنتی هستند. (میم‌ها در واقع جوک‌ها، الگوهای رفتاری و محتوای طنز هستند که در قالب تصاویر طنز آمیز منتشر می‌شوند و در سال‌های اخیر بخش مهمی از فرهنگ اینترنتی را شکل داده اند.)

چرا میم کوین ها محبوب هستند؟

در کنار روش‌های معرفی و ویژگی‌های سرگرم کننده این رمزارز ها دلایل دیگری نیز بر محبوبیت آنها افزوده‌اند. دلایلی مانند نوسانات بسیار شدید این میم کوین ها که حتی از استاندارد‌های بازار پر تلاطم رمزارز ها نیز بیشتر است. برای مثال، در سه ماهه نخست سال 2021 و در فاز نخست شکوفایی میم کوین ها، دوج کوین راه صد ساله را یک شبه طی کرده و در یک روز بیش از ده برابر رشد نمود.

در اوایل ماه می 2021 (اردیبهشت 1400)، قیمت شیبا اینو در مدت زمان کمتر از 10 روز، 300 برابر افزایش یافت و پس از آن طی یک هفته بیش از 80 درصد از ارزش خود را از دست داد. چنین عواملی باعث شده است عمده هولدرهای رمزارز ها، حتی آنهایی که سرمایه اندکی دارند، به میم کوین ها به دید یک روش قمار و شرط‌بندی که میتواند زندگی آنها را تغییر دهد، نگاه می‌کنند.

دوج کوین (DOGE) چیست؟

دوج کوین اولین میم کوین در دنیای رمزارز ها به شمار می‌رود. این توکن در 3 ماهه آخر سال 2013 و توسط دو مهندس نرم افزار با تجربه به نام‌های بیلی مارکوس (ملقب به شیبتوشی ناکاموتو Shibetoshi Nakamoto) و جکسون پالمر بوجود آمد. این افراد، دوج کوین را به عنوان یک شوخی و با هدف تمسخر هواداران رمزارز ها در دوره نخست رشد و شکوفایی آنها معرفی نمودند. تصویری که بعنوان نماد این رمزارز انتخاب شد، مربوط به یکی از میم های اینترنتی محبوب آن زمان به نام دوج (Doge) بود.

از آنجایی که دوج کوین، یک فورک از لایت کوین به شمار می‌رود، از همان الگوریتم‌ها و اسکریپت مشابه لایت کوین استفاده نموده و با تجهیزات استخراج لایت کوین، قابل استخراج است.

کسی که در سال 2021 جان تازه‌ای به دوج کوین بخشید، کسی نبود جز ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل شرکت تسلا.

پس از اینکه آقای ماسک در حساب توئیتر خود، از دوج نام برد، قیمت این میم کوین به 0.5 دلار رسید و به این ترتیب یک سقف جدید را ثبت کرد.

علاوه بر ایلان ماسک، افراد مشهور دیگری همچون مارک کوبان، سرمایه گذار افسانه‌ای و اسنوپ داگ که بعنوان نماد هیپ هاپ شناخته می‌شود نیز از طرفداران دوج کوین به شمار می‌روند.

شیبا اینو، دومین میم کوین بزرگ بازار

شیبا اینو هم درست مانند دوج کوین از تصویر همین نژاد سگ ژاپنی بعنوان نماد خود استفاده می‌کند. گاهاً واژه قاتل دوج کوین یا دوج کیلر (Doge Killer) به میم کوین‌هایی اطلاق می‌شود که پس از دوج کوین ایجاد شده و ادعا می‌کننند هدف آنها تصاحب جایگاه دوج کوین است. در این بین عملکرد شیبا اینو موفقیت آمیزترین تلاش برای رسیدن به این جایگاه بوده است.

شیبا اینو: مبنا و اساس

شیبا اینو در آگوست 2020 (مرداد 1399) توسط فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار ریوشی (Ryoshi) و در بحبوحه رشد و افزایش محبوبیت میم کوین ها به بازار معرفی شد. تیم شیبا اینو در ابتدا با ارسال تعدادی توکن SHIB به آدرس کیف پول ویتالیک بوترین خبرساز شدند.

بر اساس آنچه در وایت پیپر شیبا اینو آمده است، تمرکز این تیم بر ساخت یک رمزارز واقعا غیر متمرکز و مبتنی بر جامعه کاربران بوده است و از روش‌های جذب سرمایه مانند بودجه سرمایه‌گذاری پر خطر و یا فروش خصوصی برخوردار نیست.(توسعه دهندگان شیبا اینو بجای White Paper از عبارت Woof Paper استفاده میکنند. Woof به معنی پارس سگ است که به نماد این میم کوین اشاره دارد.)

در این وایت پیپر آمده است:

«ما با صفر و از صفر شروع کرده‌ایم. روح و هدف پروژه ما، این است که از هیچ، همه چیز بسازیم.»

در زمان معرفی پروژه شیبا اینو، بجز توکن SHIB محصول دیگری در این پروژه وجود نداشت و گفته می‌شد که توسعه‌دهندگان تا پیش از شروع پروژه تجربه هیچگونه همکاری با یکدیگر را نداشتند. اعضای گروه توسعه‌دهندگان این پروژه شامل برنامه نویس، طراح، مدیر محتوا، بازاریاب و شیلر هستند. (شیلر ها افراد فعال در فضای مجازی هستند که در گروه‌ها و فضاهای مختلف متعلق به سایر رمزارز ها، به تبلیغ و معرفی رمزارز مورد نظر خود میپردازند و توجه کاربران سایر جوامع را جلب می‌کنند). گفتنی است هویت اعضای این تیم همچنان ناشناس باقی مانده است.

شیبا اینو: توکن

توکن بومی شیبا اینو (SHIB) یک توکن ERC20 است. در نتیجه، این توکن بر روی شبکه اتریوم که بزرگترین میزبان قرارداد‌های هوشمند است، اجرا می‌شود. در ابتدا تعداد توکن مینت شده‌ی شیبا اینو 1 کوادریلیون (16 رقم) بود اما با توجه گسترده و شدید بودن فرایند توکن سوزی این رمزارز، در حال حاضر کل توکن در گردش شیبا به حدود 550 تریلیون رسیده است. رشد حجم و ارزش معاملات شیبا اینو، نخستین بار در سه ماهه نخست سال 2021 (زمستان 1399) و همزمان با لیست شدن دوج کوین در بسیاری از صرافی‌های معتبر اتفاق افتاد. اولین اوج گیری آن در بازار صعودی ماه می 2021 (اردیبهشت 1400) اتفاق افتاد و قیمت شیبا اینو به 0.0000353 دلار رسید.

اما در ادامه و در سه ماهه سوم همان سال، قیمت این رمزارز تا محدوده 0.00000606 دلار ریزش کرد.

در تاریخ 28 اکتبر 2021 (6 آبان 1400) قیمت شیبا اینو یک سقف تاریخی را در عدد 0.0008616 ثبت نمود و حجم معاملات آن به 37 میلیارد دلار رسید.

اما زمستان رمزارز ها در سال جاری، باعث شد قیمت شیبا تا 90 درصد از سقف تاریخی ریزش پیدا کرده و به عدد 0.00000733 برسد. در حال حاضر این میم کوین که در پلتفرم ارزیابی سِرتیک (certik) نیز امتیاز مطلوبی بدست آورده است، توسط حدود 600 هزار نفر از حامیان این جنبش، هولد می‌شود.

شیبا اینو چیست و چرا محبوب است؟
شیبا اینو در آزمون و بررسی های پلتفرم certik نمرات قابل قبولی داشته و مورد تایید این پلتفرم است.

شیبا اینو: اکوسیستم

اگرچه توکن شیبا اینو در ابتدا از هیچگونه ویژگی فنی خاصی برخوردار نبود، اما امروزه ویژگی‌های مختلفی مانند ابزار‌های DeFi و NFT برخوردار است.

قبل از هرچیز می‌توان به شیبا سواپ (ShibaSwap) اشاره کرد. یک اکوسیستم مالی غیر متمرکز مختص کسانی که شیبا هولد می‌کنند. شیبا سواپ هم مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، از یک ماژول ییلد فارمینگ (Yield Farming)، صرافی رمزارز و استخر نقدینگی تشکیل شده است. کاربران می‌توانند در شیبا سواپ به راحتی اتریوم را به شیبا (SHIB) و دو رمزارز دیگر این اکوسیستم، یعنی لیش و بون تبدیل کنند.

علاوه بر این کاربران می‌توانند توکن‌های SHIB، LEASH و BONE را استیک کنند (و در ازای آن xSHIB، xLEASH و xBONE دریافت نمایند) و یا آنها را به استخر نقدینگی واریز کرده و بصورت دوره‌ای توکن‌های LP را بعنوان پاداش دریافت نمایند.

یکی دیگر از قابلیت‌ها و ویژگی‌های این اکوسیستم، پلتفرم مختص هنرمندان و هنرهای دیجیتال و NFT است، که با نام شیبا اینکوباتور (Shiba Incubator) یا مرکز توسعه هنر شیبا شناخته می‌شود.

شیبا اینو چیست و چرا محبوب است؟
تصویری از محسط اکوسیستم شیبا اینو

شیبا اینو: متاورس، NFT و DAO

یکی از اهداف اکوسیستم شیبا اینو در ادامه سال جاری، حضور پرقدرت در تمام عرصه‌های نوظهور وب3 است. طبق برنامه‌های اعلام شده، اکوسیستم شیبا اینو در سه ماهه پایانی سال 2022، از یک راه حل لایه 2 به نام شیباریوم (Shibarium) رونمایی خواهد کرد. شیباریوم با هدف تسریع عملکردهای SHIB و صرفه جویی در منابع، طراحی شده است.

گفته می‌شود که در بازه زمانی مشابه، اقدامات دیگری نیز در این اکوسیستم رخ خواهد داد که عبارتند از معرفی SHI، استیبل کوین بومی این شبکه، و راه اندازی پروژه‌های NFT موضوعی. همچنین ابزار مربوط به پروتکل حاکمیتی داگی دائو (DoggyDAO) که پروتکل بومی این شبکه است نیز بهبود خواهد یافت.

از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال 2023 نیز می‌توان به رونمایی از پروژه‌های NFT جدید اشاره کرد.

سخن پایانی

شیبا اینو که در ابتدا با هدف شوخی و سرگرمی معرفی شده بود، توانسته است رتبه دوم میم کوین ها را از آن خود کند. حجم معاملات این رمزارز تا 11 رقم افزایش یافته است و از حمایت یکی از بزرگترین جوامع فعال وب3 برخوردار است. در سه ماهه سوم سال 2022، اکوسیستم شیبا آنقدر گسترش پیدا کرده است که یک پروتکل غیرمتمرکز بومی، سیستم حاکمیتی مبتنی بر فعالیت کاربران، پلتفرم NFT و … را در خود جای داده است.

پیش‌بینی می‌شود در 6 ماه آینده، اکوسیستم شیبا اینو حضور خود را در فضای لایه 2 توسعه داده و از استیبل کوین بومی خود با نام SHI رونمایی کند.

شیبا اینو چیست و چرا محبوب است؟

در پایان بیان این نکته حائز اهمیت است که بازی جدیدی که در این اکوسیستم تولید شده است و شیبا اترنیتی (Shiba Eternity) نام دارد در تاریخ 6 اکتبر (14 مهر) منتشر خواهد شد.

مترجم: حسن نصیری
منبع: u.today

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.57

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×