» آرشیو اخبار » شنیدن سوت قطار در کردستان
شنیدن سوت قطار در کردستان

شنیدن سوت قطار در کردستان

27 مهر 1401 6

مردم کردستان حدود ۱۸ سال است که چشم انتظار به صدا در آمدن سوت قطار در این خطه هستند و اکنون برای تکمیل این پروژه انتظار اقدامات عملی و موثر را از سوی دولت دارند، اما با وجود گذشت سالیان زیادی تاکنون این پروژه تمام نشده است.

به گزارش گذارنیوز، مسیر ریلی غرب کشور به دلیل جمعیت قابل توجه ساکنان استان‌های غربی، تولید ده‌ها میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی و همچنین معادن بسیار غنی در این منطقه دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و همچنین می‌تواند راه آهن آسیای میانه را به کرانه‌های مدیترانه متصل نموده و کریدور بسیار مهمی را به دیگر نقاط دنیا فراهم کند.

حمل و نقل ریلی از نخستین سال‌های ساخت این صنعت در دنیا همواره نقشی ویژه در رساندن کالا‌های مورد نیاز به نقاط مختلف و حمل اقلام تولیدی و صنعتی داشته و هر جا راه آهن وجود داشته بدون شک شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار آن منطقه در زمانی اندک محقق شده است.

ارتباط ریلی در استان کردستان وضعیت مناسبی ندارد و هم‌ اکنون این استان از معدود استان‌های کشور به شمار می‌رود که هنوز ارتباط ریلی نداشته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

مردم کردستان حدود ۱۸ سال است که چشم انتظار به صدا در آمدن سوت قطار در این خطه هستند و اکنون برای تکمیل این پروژه انتظار اقدامات عملی و موثر را از سوی دولت دارند، اما با وجود گذشت سالیان زیادی و بر سر کار آمدن دولت های متعددی تاکنون این پروژه تمام نشده است.

شنیدن سوت قطار در کردستان

سوت قطار در کردستان؛ رویای بر باد رفته مردم این دیار

پروژه راه‌آهن همدان – سنندج جزو پروژه‌های مصوب در ۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در ۱۳۹۶ افتتاح شد.

در سه سال اخیر بار‌ها مسئولان وزارتی و استانی از روند پیشرفت این پروژه بازدید کرده و هر بار نیز وعده‌هایی مبنی بر به بهره برداری رسیدن این طرح در آینده‌ای نزدیک داده اند، اما همچنان اتمام این پروژه با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است.

۱۲ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه نیاز است

سالار زارع، مدیر اجرایی پروژه راه آهن همدان سنندج اظهار داشت: این طرح امسال از پیشرفتی برخوردار نبوده، با این وجود پروژه فعال است و مشغول کاریم، اما تغییر زیادی حاصل نشده است.

زارع با بیان این که هنوز ساخت ساختمان‌ها و ایستگاه‌های ریلی به اتمام نرسیده، افزود: برای اتمام این پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

او با اشاره به این که پیشرفت فیزیکی این پروژه همان ۹۰ درصدی است که طی چند ماه گذشته اعلام شد، ادامه داد: اجرای پروژه از نظر تامین قطعات با مشکلی روبرو نبوده و در حال حاضر دلیل کندی پیشرفت آن صرفا کسری بودجه می‌باشد.

مدیر اجرایی پروژه راه آهن همدان سنندج به جزئیات این طرح اشاره کرد و گفت: طول خط آهن تهران – همدان – سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر بوده و به بهره‌برداری رسیده، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده که حدود ۱۰۳ کیلومتر آن در استان کردستان و باقی‌مانده آن در همدان واقع شده‌ است.

پروژه راه آهن همدان – سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

حداکثر سرعت طرح وقتی که پروژه کامل شود در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است، ضمن اینکه این پروژه هفت ایستگاه دارد که ایستگاه پایانی آن ۲۵ کیلومتر تا سنندج فاصله دارد.

به هر حال راه آهن همدان سنندج گرفتار مشکلات مالی شدید و اعتبارات قطره چکانی است و با این روند تخصیص اعتبارات نباید امیدی به افتتاح این پروژه در سال های آتی داشت.

منبع: باشگاه

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×