» ارز دیجیتال » شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران نیاز به بازگرداندن میلیاردها دلار وجوه پرداخت شده توسط FTX دارند
FTX

شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران نیاز به بازگرداندن میلیاردها دلار وجوه پرداخت شده توسط FTX دارند

10 دی 1401 2

یک وکیل به کوین تلگراف گفت: ممکن است فروپاشی FTX هنوز با گسترش مسری آن تمام نشده باشد، زیرا مفاد کلاوبک (clawback) می‌تواند کسب و کارها و سرمایه گذاران را مجبور کند که میلیاردها دلار پرداخت شده در ماه‌های منتهی به سقوط این صرافی ارز دیجیتال را برگردانند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، یک وکیل به کوین تلگراف گفت: ممکن است فروپاشی FTX هنوز با گسترش مسری آن تمام نشده باشد، زیرا مفاد کلاوبک (clawback) می‌تواند کسب و کارها و سرمایه‌گذاران را مجبور کند که میلیاردها دلار پرداخت شده در ماه‌های منتهی به سقوط این صرافی ارز دیجیتال یعنی FTX را برگردانند.

به طور خلاصه، “کلاوبک” به پول پرداخت شده اشاره دارد که به دلیل شرایط یا رویدادهای خاص باید بازگردانده شود، مانند یک شرکت ورشکسته که باید وجوه پرداخت شده را ظرف 90 روز قبل از تشکیل پرونده برای فصل 11 بازیابی کند. اگر طلبکار یک شرکت باشد، این دوره 90 روزه به یک سال تمدید می‌شود.

در نتیجه، طلبکاران می‌توانند به دنبال بازپرداخت نقل و انتقالات انجام شده توسط FTX به طرف‌های خارجی باشند که می‌توان به مبلغ 2.1 میلیارد دلاری که FTX به بایننس پس از خروج بایننس از سرمایه گذاری سری A خود در FTX پرداخت کرد، اشاره کنیم. چانگ پنگ ژاِِِیو (Changpeng Zhao) ملقب به CZ، مدیر عامل بایننس، اخیراً در مصاحبه با CNBC، نگرانی‌های مربوط به بازگرداندن پول را رد کرد و گفت که وکلای بایننس باید به آن رسیدگی کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مارک فایفر (Mark Pfeiffer)، وکیل ورشکستگی، که یکی از اعضای بلاکچین و کریپتو پرکتیس گروپ (Practice Group) در گروه دارایی شرکت حقوقی بوکانن اینگرسول و رونی (Buchanan Ingersoll & Rooney) است، توضیح داد که در صورت بازگشت پول برای بازیابی وجوه برای طلبکاران، دادگاه ورشکستگی می‌تواند بازگرداندن دارایی‌های رمزارزی یا پولی معادل ارزش رمزارز منتقل شده را درخواست کند.

FTX

فایفر خاطرنشان کرد: «اگر دادگاه تصمیم بگیرد که متهم را ملزم به پرداخت ارزش کند، مشخص نیست که آیا این مبلغ همان ارزش خواهد بود یا خیر». در نتیجه، دادگاه باید ارزش دارایی را با در نظر گرفتن زمان وقوع انتقال، یا زمانی که ورشکستگی یا دعوی خوانده شده است، یا زمانی که حکم صادر می‌شود، تعیین کند. به گفته وکیل ورشکستگی:

«مشتریانی که رمزارز را به صورت نقدی یا کش (cash) نقد می‌کنند، با این خطر مواجه می‌شوند که مجبور به بازگرداندن کریپتو می‌شوند، که آنها را در معرض خطر افزایش ارزش کریپتو قرار می‌دهد. مشتریانی که کریپتو را در اختیار دارند، این خطر آنها را تهدید می‌کند که دادگاه از آنها بخواهد پول نقد را بازگردانند، حتی اگر ارز دیجیتالی که در اختیار دارند، برای مقدار حکم نقد نشود.”

با پیشرفت روند ورشکستگی، بسیاری از مشاغل دیگر، از جمله بانک سیلورگیت (Silvergate) ، ممکن است ملزم به بازگشت پول شوند. همانطور که توسط کوین تلگراف گزارش شده است، شکایتی که در ماه دسامبر (آذر) توسط مشتریان FTX تنظیم شده است، ادعا می‌کند که این بانک از طریق انتقال نادرست وجوه به صرافی ارز دیجیتال منحل شده در فعالیت‌های کلاهبرداری کمک کرده است.

فایفر به کوین تلگراف توضیح داد که سه نوع اصلی کلاوبک وجود دارد. اولویت اول طبق بند 547 قانون ورشکستگی به بدهکار یا امین اجازه می‌دهد تا از هرگونه انتقال اموالی که به طلبکار انجام شده ظرف 90 روز قبل از ورشکستگی خودداری کند.

«چندین دفاع برای ادعای ترجیح وجود دارد. متداول ترین آن در صورتی است که انتقال در روند عادی تجارت یا معامله انجام شده باشد. فایفر خاطرنشان کرد: با این حال، این سوال وجود دارد که آیا عملاً «اجرای بانک» در یک دوره معمولی است یا خیر.

نوع دوم، طبق ماده 548 قانون ورشکستگی، انتقال متقلبانه اموال توسط بدهکار به قصد کلاهبرداری از طلبکاران ورشکسته است. فایفر مشاهده کرد:

اگرچه ممکن است کلاهبرداری در پرونده FTX وجود داشته باشد، اما ممکن است به قصد کلاهبرداری از طلبکاران انجام نشده باشد و ممکن است قصد ربطی به طلبکاران نداشته باشد. شاید هدف صرفاً غنی سازی مدیران بوده است.”

همچنین طبق ماده 548، نوع نهایی نقل و انتقال متقلبانه، نقل و انتقال اموالی است که در زمانی که مدیون ورشکسته بوده و بدهکار کمتر از ارزش معادل معقول دریافت کرده است.

FTX

پرونده ورشکستگی FTX ممکن است با سایر پرونده‌های ورشکستگی شامل کلاهبرداری و سوء مدیریت متفاوت نباشد، اما ممکن است سابقه‌ای را برای نحوه رسیدگی به دارایی‌های رمزارزی در دادگاه‌های ورشکستگی ایجاد کند.

در حالی که قانونگذاران و سایر دادگاه‌ها ممکن است از قوانین دادگاه‌های ورشکستگی پیروی نکنند، احتمالاً سؤالات مشابهی پیش خواهد آمد. آیا این یک ارز، یک اوراق بهادار، یک کالا یا چیز دیگری است؟ این موضوع خارج از ورشکستگی نیز مانند مقررات اوراق بهادار و در دعاوی عمومی خارج از ورشکستگی ظاهر خواهد شد.»

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

 

مترجم:‌ مهدی گچلو

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×