» آرشیو اخبار » شاخص کل بورس به مرز سقوط رسید
شاخص کل بورس به مرز سقوط رسید

شاخص کل بورس به مرز سقوط رسید

18 مهر 1401 7

به گزارش گذارنیوز، بورس در دو سال و اندی اخیر وضعیت پر تلاطمی را پشت سرگذاشت. پس از رشد حبابی ۳۰۰ درصدی در چهار ماه ۱۳۹۹ وارد روند نزولی شد. دولت قبل در رشد و نزول بورس نقش مهمی داشت و باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به این بازار شد. البته در این بین دولت فعلی نقش پررنگی در افزایش بی‌اعتمادی سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی ایفا کرده است؛ چراکه سرمایه بسیاری از مردم که به دعوت دولت قبل وارد بورس شده بودند، از بین رفت. با این حال دولت سیزدهم در تلاش بود تا این بی‌اعتماد به بازار را از سر راه بردارد تا اینکه شاخص کل بورس پس از ۱۵ ماه افت مکرر در نهایت با آغاز به کار دولت سیزدهم روی خوش را به خود دید و به مدار صعود بازگشت. اما پس از گذشت چند ماه دوباره روند نزولی به خود گرفت و به نوعی روی مدار سقوط قرار گرفت. به نوعی تلاش‌های دولت سیزدهم در این روزها به طور برعکس عملی شده است.

بر اساس وعده‌های رئیس جمهور، قرار بود بورس در دولت سیزدهم روند صعودی به خود بگیرد، اما برعکس این وعده‌ها رخ داد و روند تالار شیشه‌ای نزولی شد. از سوی دیگر روزهایی که مسئولان دولتی وعده حمایت از بورس را می‌دادند، بازار روند اصلاحی به خود می‌گرفت. این موضوع خبر از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار را می‌دهد.

دولت سیزدهم روز ۱۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرد و در این روز روی عدد یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی بود و روز گذشته یعنی ۱۷ مهر ماه به سطح یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی رسید. بازار سرمایه در این مدت چند فاز مختلف را تجربه کرد، در مدتی که کابینه دولت معرفی شد شاخص کل بورس روند نزولی گرفت و این روند تا زمستان ادامه داشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

پس از آن و در زمستان سال ۱۴۰۰ شاخص کل بورس تغییر مسیر داد و تا اردیبهشت ماه امسال تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی رسید. از اردیبهشت ماه امسال تا به امروز شاخص کل بورس روند نزولی را تجربه کرده و بر همین اساس تحلیلگران می‌گویند که این روند تا زمان تعیین تکلیف برجام ادامه دارد.

البته برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند که اگر دخالت‌های مسئولان دولتی در بورس کاهش یابد، این بازار مسیر خود را پیدا می‌کند. پس از مولفه‌هایی همانند برجام، نرخ دلار و امثال این موارد می‌تواند روی بازار تاثیر داشته باشد.

بورس در مسیر نزول

با تمامی این تفاسیر شاخص کل بورس تهران در جدیدترین فاز نزولی خود قرار دارد و در آستانه سقوط به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار گرفته است. اگر شاخص به این محدوده وارد شود، سهامداران دیگر توان ماندن در بازار سرمایه را ندارند.

کارشناسان عقیده دارند که با ورود شاخص کل به محدوده ۱٫۲ میلیونی می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را به طور کلی تغییر دهد. اگر این تغییر کانال رخ دهد، دیگر نقدینگی و اعتمادی در بازار سرمایه باقی نمی‌ماند، البته در حال حاضر بسیاری از سهامداران نسبت به بورس و وعده‌های بورسی مسولان اعتماد ندارند. اما تغییر کانال شاخص کل وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.

به گفته کارشناسان راهکار بازگشت بازار سرمایه عدم دخالت و حمایت مسئولان و اجازه ورود نقدینگی حقوقی‌هاست. زمانی که دخالت نباشد اعتماد نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه نقدینگی به بورس می‌دهد و با حضور نقدینگی بازار سرمایه رشد می‌کند.

نکته اساسی اینجاست که کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند که به واسطه عملکردهای مسولان دولت سیزدهم روند نزولی بورس شدت بیشتری  به خود گرفته است. اگر وعده حمایت از بازار سرمایه داده نمی‌شد، شاید وضعیت به این شکل نبود و سهامداران می‌توانستند با خیال آسوده سرمایه خود را وارد بورس کنند.

منبع: تجارت‌نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×