» آرشیو اخبار » بررسی شاخص صنایع تاثیرگذار بر شاخص کل بورس
شاخص

بررسی شاخص صنایع تاثیرگذار بر شاخص کل بورس

24 مهر 1401 18

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، به تحلیل و بررسی نمودار شاخص سه صنعت (خودروسازی، پالایش و بانکداری) پرداخته‌ایم، تا با توجه به روند این سه صنعت شاخص‌ساز متوجه شویم که وضعیت آینده‌ی بازار سرمایه به چه صورت خواهد بود.

تحلیل قبلی شاخص کل را میتوانید اینجا بینید.(کلیک کنید)

شاخص صنعت خودرو سازی و قطعات

نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع مهم و البته قدرتمند شناخته شده است. در میان بیش از ۵۰ صنعت فعال در بازار بورسی، صنعت خودرو در کنار صنایع دیگری مانند صنعت نفت و بانک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، تا جاییکه گفته می‌شود این صنعت به عنوان یکی از لیدر‌های بازار بورسی، تاثیر بسیار زیادی در رفتار کلی بازار دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

صنایع خودرویی از چندین شرکت خودروسازی تشکیل می‌شود که در این میان ایران ‌خودرو و سایپا به عنوان مهم‌ترین شرکت‌های تولید کننده خودرویی فعالیت می‌کنند. به دلیل اهمیت این صنعت در صدد آمده‌ایم که یک بررسی کلی از صنعت خودرویی در بورس را داشته باشیم.

تحلیل تکنیکال شاخص صنعت

در یک روند نزولی و کاهش قرار دارد و در نزدیکی حمایت 195 هزار خود است. با توجه به اینکه بازار فعلا به این صنعت توجه ندارد و اخبار تاثیر گذار مثبتی پیرامون این گروه نیست، می‌تواند افتی تا 190 – 185 هزار واحد داشته باشد؛ و واکنش های مثبت چه در سهام این صنعت و چه بر روی نمودار شاخص این صنعت در این محدوده دیده شود.

 

شاخص

شاخص صنعت بانکداری

صنعت بانکداری در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار داشته و در دهه 80 شمسی وارد بازار بورس شد. با اینکه زمان کمی که از پیوستن این صنعت به بازار بورس می‌گذرد، ولی از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. با توجه به اینکه سه بانک بزرگ  (ملت، تجارت، صادرات)در این گروه قراردارند و این سه بانک جزو شرکت ها و نمادهای بزرگ بازار هستند، بنابراین تاثیر زیادی در رشد/ریزش شاخص کل بازار سرمایه دارند. باید پول وارد این صنعت و نمادها شود تا بتوانیم به رشد بازار امیدوار باشیم. حتما به عنوان تحلیلگر و معامله گر بازار سرمایه باید از روند این صنعت باخبر باشیم.

نمودار صنعت

در یک روند نزولی  پر قدرت قرار دارد و فعلا هیچ نشانه‌ی بازگشتی در نمودار شاخص این صنعت دیده نمی شود. به یک حمایت واکنش نشان داده است، اما احتمال خیلی زیاد  از آن عبور کند و به افت خودش ادامه دهد. حمایتی که احتمالاً بتواند به آن واکنش نشان دهد، عدد 5000-5100 باشد، تا بتواند به 5500 واحد رشد برسد.

شاخص

شاخص صنعت پالایش

شرکت‌های بورسی گروه صنعت فرآورده‌های نفتی، كک و سوخت هسته‌ای، در بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که قطعا «پالایش» نقش مهم و اساسی را بین همه آن‌ها دارد. عدم وابستگی به کشورهای دیگر برای تامین بنزین و ورود به عرصه صادرات این محصول، وابسته به پالایشگاه‌های کشور است که می‌تواند بخش عظیمی از درآمد ارزی ایران را تامین کند و دولت نیز به این صنعت نگاه ویژه ای دارد.
چهار سهم (شپنا،شبندر،شبریز،شتران) می‌توانند تاثیر زیادی رو حرکت کلی بازار داشته باشند، زیرا تعداد زیادی از معامله‌گران خریدهای خودشان را با رشد این چنین سهامی انجام می‌دهند.

نمودار صنعت

در هفته گذشته به حمایت داینامیک خودش واکنش نشان داد و توانست مقداری رشد را تجربه کند. اما این رشد تداوم نداشت و با واکنش به مقاومت کوتاه مدت خود، روند کاهشی در پیش گرفته است.
احتمالا  با رسیدن به حمایت مشخص شده در تصویر  و واکنش به آن وارد یک فاز خنثی شود، و نوسانات مثبت و منفی را داشته باشد، و فعلاً روند صعودی خود را آغاز نکند.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی این سه صنعت شاخص ساز که تاثیر زیادی برای آینده‌ی بازار دارند، می‌توان فهمید که شاخص کل فعلاً قدرتی برای صعود ندارد و می‌تواند وارد یک فاز نزولی ضعیف یا خنثی شود، تا سهام لیدر که در این صنایع معرفی شده اند، به حمایت های معتبر خود برسند، و بالای این حمایت ها تثبیت شوند؛ تا خیال معامله گران راحت شود و خریدهای خودشان را انجام دهند. در این مرحله میتوان گفت: اصلاح/ریزش شاخص کل به پایان رسیده است و می‌توانیم به آینده‌ی بازار خوشبین‌ تر باشیم.

نکته: شما می‌توانید با مشاهده تحلیل شاخص کل که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شده، حمایت های معتبر شاخص و پیش بینی از روند آتی را مشاهده کنید.

سلب مسئولیت: توجه داشته باشید این تحلیل صرفا نظر تحلیلگر بوده و هیچگونه پیشنهاد خرید یا فروش نمی باشد، برای هرگونه سرمایه گذاری و خرید/ فروش تحلیل شخصی خودتان را نیز مد نظر قرار دهید.

 

تحلیلگر: علی رمضانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×