» آرشیو اخبار » سه دلیل افت قیمت «اتریوم» به زیر 2هزار دلار

سه دلیل افت قیمت «اتریوم» به زیر 2هزار دلار

14 خرداد 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، نمودار اتر (ETH) علیرغم تلاش ناموفق آن برای شکستن سقف کانال نزولی در 2هزار دلار در تاریخ 31 مه، همچنان نزولی است. این ساختار قیمت سه‌هفته‌ای می‌تواند به معنای این باشد که تست مجدد سطح  1700 دلار در راه است.

نمودار 4 ساعته اتریوم در صرافی بیت استامپ (Bitstamp). منبع: TradingView

تبلیغات جام جهانی قطر

از سوی دیگر، تعدادی از عوامل مرتبط با بازار سهام به معنای احساسات منفی در بازار ارز دیجیتال هستند. این هفته سود سهام مایکروسافت (MSFT) به دلیل شرایط کلان اقتصادی، دچار کاهش شد. بانک فدرال رزرو آمریکا در گزارش دوره‌ای  Beige Book خود بیان کرد که فعالیت اقتصادی ممکن است در برخی از مناطق کشور کاهش پیدا کرده باشد و فدرال رزرو قصد دارد پرتفوی 9 تریلیون دلاری خود را برای مبارزه با تورم مداوم کاهش دهد.

در مقابل، یک نظرسنجی از  سرمایه‌گذاران سازمانی که توسط مجله اکونومیست منتشر شده است ، نشان داد که 85 ٪ از پاسخ دهندگان موافق بودند که رمزارزهای متن باز مانند بیت‌کوین (BTC) یا اتریوم (ETH) به عنوان ارزهای تنوع بخش به سبد سرمایه گذاری یا خزانه شرکت‌ها مفید هستند.

از دیدگاه کلان اقتصادی ، سرمایه‌گذاران هنوز هم ریسک گریز هستند ، که این می‌تواند به معنی  کاهش میل بازار به سرمایه‌گذاری در رمزارزها باشد.

 

اتریوم هنوز کوهی برای صعود دارد

سرمایه کل قفل شده (TVL) در شبکه اتریوم (مقدار کل دارایی‌های سپرده‌گذاری شده در شبکه)، از زمانی که  اتر روند نزولی خود را از سه هفته پیش آغاز کرد، 55 درصد کاهش یافته است.

سرمایه کل قفل شده (TVL) در اتریوم. منبع: defi llama

TVL این شبکه در تاریخ 10 مه در 28.7 میلیارد اتر به اوج خود رسید و در حال حاضر روی 27.1 میلیون اتر است. همچنین سپرده‌های فایننس غیرمتمرکز (دیفای) عمیقاً تحت تأثیر سقوط استیبل‌کوین UST (که اکنون به عنوان تراکلاسیک (USTC) شناخته می‌شود) قرار گرفت. با تمامی این اوصاف، این شاخص کاهش متوسطی را نشان می‌دهد، که بعد از چنین حادثه‌ بی سابقه‌ای  انتظار آن می‌رفت.

برای درک موضع‌گیری معامله گران حرفه‌ای، بیایید به داده‌های بازار آتی اتر نگاه بی اندازیم. قرارادهای آتی سه ماهه به دلیل عدم وجود  فاندینگ ریت نوسانی (funding rate) از ابزارهای مورد علاقه نهنگ‌ها و میزهای آربیتراژ هستند.

این قراردادهای ماه ثابت معمولاً با یک اضافه بهای (پریمیوم) 5 الی 12 درصدی نسبت به بازارهای اسپات معامله می‌شوند و این نشان می‌دهد که فروشندگان درخواست پول بیشتری برای خودداری از تسویه حساب دیرتر قراردادهای خود دارند. این وضعیت در بازارهای سنتی مانند بازار سهام و کامودیتی هم رایج است.

پریمیوم معاملات آتی سه ماهه اتریوم. منبع: Laevitas

طی یک ماه گذشته ، پریمیوم قراردادهای آتی اتریوم به 3 ٪ باقی مانده است که زیر آستانه خنثیِ 5 ٪ است. عدم تقاضا برای معاملات اهرم‌دار توسط خریداران مشهود است، چنان که شاخص مبنا (Basis) با وجود عملکرد منفی 24 درصدی اتر در سه هفته اخیر هنوز 2.5 ٪ است.

ترس از رکود جهانی همچنان بر قیمت رمزارزها تأثیر می‌گذارد

سقوط اتر به 1700 دلار در تاریخ 27 ماه مه هرگونه احساس صعودی را در بازار از بین برد و از همه مهم‌تر ، به از بین رفتن (لیکویید) 235 میلیون دلار قرارداد لانگ اهرمی منجر شد. حتی اگر قیمت اتر مقاومت 2هزار دلار را در تاریخ 31 ماه مه تست کند ، طبق معیار TVL، هیچ مدرکی مبنی بر افزایش قدرت بازار مشتقات یا سپرده‌های دیفای وجود ندارد.

از آنجا که تمرکز سرمایه‌گذاران بر بازارهای سنتی بوده و شرایط کلان اقتصادی همچنان در حال بدتر شدن است، امید کمی برای صعود پایدار اتریوم وجود دارد.

 

مترجم : شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×