» آرشیو اخبار » سقف قیمت نفت مانع از درآمد روسیه نیست
سقف قیمت نفت مانع از درآمد روسیه نیست

سقف قیمت نفت مانع از درآمد روسیه نیست

29 مهر 1401 2

تحلیلگران صنعت معتقدند که روسیه می تواند به تانکرهای کافی برای حمل بیشتر نفت خود خارج از محدوده قیمت جدید G7 دسترسی داشته باشد محدودیت ها مانعی بر درآمد مسکو از نفت خود نیست.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تحلیلگران صنعت معتقدند که روسیه می تواند به تانکرهای کافی برای حمل بیشتر نفت خود خارج از محدوده قیمت جدید G7 دسترسی داشته باشد، محدودیت ها مانعی بر درآمد مسکو از نفت خود نیست.

کشورهای گروه هفت ماه گذشته توافق کردند که فروش نفت روسیه را با قیمت پایین اجباری تا 5 دسامبر محدود کنند، اما با نگرانی واردکنندگان اصلی صنعت نفت جهانی که نگران بودند این اقدام بتواند تجارت در سراسر جهان را فلج کند، مواجه شدند.

ماه ها گفتگو بین ایالات متحده و آن شرکت های بیمه، تجارت و کشتیرانی نگرانی ها در مورد قرار گرفتن آنها در معرض تحریم ها را کاهش داده است، اما همه طرف ها اکنون متوجه شده اند که روسیه می تواند تا حد زیادی با کشتی ها و خدمات خود از این طرح جلوگیری کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا گفت که تخمین های مبنی بر اینکه 80 تا 90 درصد نفت روسیه به جریان خارج از مکانیسم سقف ادامه می دهد، غیر منطقی نیست.

این مقام که به دلیل حساسیت موضوع، از ذکر نامش خودداری کرد، گفت که در نتیجه، تنها بین 1 تا 2 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده روسیه در صورت امتناع این کشور از رعایت سقف ممکن است متوقف شود.

محدودیت صادرات نفت روسیه

روسیه در ماه سپتامبر بیش از 7 میلیون بشکه در روز صادرات داشت. این می تواند مشکلات مالی و فنی برای روسیه ایجاد کند، اما همچنین جهان را از 1 تا 2 درصد از عرضه جهانی خود محروم می کند، درست در شرایطی که تورم در حال افزایش است و رکود در پیش است.

این مقام افزود، ایالات متحده از تغییر برخی از کشتی‌ها در کشور مبدا و شرکت‌های تجاری به خارج از G7 برای فرار از این طرح آگاه است.

وی گفت که روسیه متحمل هزینه هایی خواهد شد، زیرا مجبور به انجام سفرهای طولانی تر و واگذاری آنها به بیمه و تامین مالی پایین تر خواهد بود و این ایالات متحده را خوش بین می کند که روسیه مجبور به فروش در سقف قیمت در طول زمان خواهد شد.

تحلیلگران صنعت و سیاست محدودیت‌هایی را در این طرح دیده‌اند که در ابتدا به نظر می‌رسید کل تجارت نفت روسیه را در تیررس خود قرار داده است، اما اکنون می‌توان دید که از دامنه آن کاسته شده است.

بانک جی پی مورگان تأثیر سقف قیمت را کمرنگ می‌داند و روسیه تقریباً به طور کامل ممنوعیت را با به کار انداختن کشتی‌های چینی، هندی و کشتی های قدیمی خود (که میانگین سنی آنها نزدیک به دو دهه است و از نظر استانداردهای حمل و نقل نسبتاً قدیمی است) کنار گذاشته است.

این بانک می افزاید که این امر می تواند صادرات روسیه در دسامبر را تنها 600 هزار بشکه در روز در مقایسه با سپتامبر کاهش دهد.

راکر، مدیر دارایی سوئیس، گفت: “تاجران نفت که با نفت روسیه معامله می کنند دیگر در سوئیس، ژنو یا لندن نیستند. آنها بیشتر در خاورمیانه هستند.”

اگر به خریداران آسیایی نفت، کشتی‌ها و بیمه نگاه کنید، به نظر می‌رسد که این کار به طور فزاینده‌ای در آسیا انجام می‌شود.

طرح سقف قیمت G7 که در ماه سپتامبر مورد توافق قرار گرفت، ایالات متحده و تحلیلگران صنعت آن را به عنوان یک سوپاپ اطمینان برای ممنوعیت کامل اتحادیه اروپا برای محموله‌های روسیه که در ژوئن ارسال می‌شود، دانستند.

خدمات P&I با توجه به قوانین اتحادیه اروپا، 95 درصد از تجارت نفت کشتی جهان را بیمه می کند، به این معنی که حرکت اتحادیه اروپا می توانست بیشتر صادرات روسیه را متوقف کند.

این ممکن است با بالا بردن قیمت انرژی در بحبوحه بحران عمیق هزینه های زندگی در حالی که یک رکود بالقوه جهانی در پیش است، به کشورهای تحریم کننده بازگردد.

ارقام صنعت بیمه و کشتیرانی همچنان خود را در معرض خطر تحریم‌ها می‌دانستند که می‌تواند تجارت را حتی با راه حل محدودیت قیمت G7 مختل کند. اتحادیه اروپا سقف قیمت را در این ماه تصویب کرد، اما جزئیات مربوط به اجرای آن همچنان مشخص نیست.

این مقام آمریکایی گفت که این سیاست به گونه‌ای طراحی شده است که به آسانی شرکت‌ها تأیید کنند قیمت‌ها زیر سقف فروخته شده است.

این مقام افزود، هدف از این سقف، مجازاتی برای صنعت نیست و به آنها اجازه می دهد تا تجارت را حفظ کنند و این امکان را به آنها می‌دهد تا از خریداران نفت روسیه بخواهند که به صورت کتبی متعهد شوند که فروش در طول دوره بیمه‌نامه‌شان در سقف قیمتی یا کمتر از آن انجام می‌شود. تجار این سیاست گواهی را “مثبت” می دانند و معتقد هستند که واشنگتن اکنون درک می کند که شرکت های بیمه نمی توانند خودشان این سیاست را اجرا کنند.

البته شش هفته مانده به اعمال تحریم ها، صنعت بیمه همچنان خواهان جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد گواهینامه ها است و نگران هستند، زیرا اتحادیه اروپا هنوز به روند اجرای این توافق یا تعهدات خود اشاره نکرده است.

دانیل آن، اقتصاددان ارشد سابق در وزارت امور خارجه ایالات متحده، می گوید که کشورهای تحریم کننده روسیه، کنترل خود بر تجارت جهانی نفت را بیش از حد ارزیابی کردند و با این کار به خود آسیب رسانده اند.

او می‌گوید تمام کاری که قرار است انجام دهند این است که مسیر نفت را تغییر دهند و زندگی را برای دیگران سخت کنند، چیزی که در حال حاضر در حال وقوع است. البته این کار آسیب کمتری نسبت به ممنوعیت کامل واردات از طریق دریا خواهد داشت.

منبع: رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×