» بازارها » بازارهای مالی » سرسبزی تابلو بورس با حمایت تکنیکالی و کمک حقوقی‌ها
بورس

سرسبزی تابلو بورس با حمایت تکنیکالی و کمک حقوقی‌ها

4 مهر 1401 5

امروز حمایت تکنیکالی با کمک حقوقی‌ها بورس را سبز کرد و در معاملات دوشنبه 57 نماد صف خرید داشتند و 69 نماد با صف فروش مواجه بودند

به گزارش گذارنیوز؛ بازار سرمایه پس از یک هفته قرمزپوش بودن، بالاخره رشد را تجربه کرد تا جریان ورود پول به بازار سرمایه نیز تا حدود زیادی آسان شود.

بررسی ابعاد کلان اقتصاد، وضعیت بازار سرمایه، بررسی وضعیت صنعت و در نهایت بررسی نماد شرکت‌ها در روزهای گذشته نشان می‌دهد، بازار سهام آخرین روزهای افت را تجربه می‌کند و در روزهای آینده باید شاهد صعود بازار سرمایه باشیم.

بسیاری از تحلیلگران تکنیکالی سطوح حمایتی یک میلیون و 320 هزار تا یک میلیون و 350 هزار واحدی را برای شاخص در مهم دانسته و به نظر می رسد امروز نیز شاخص کل بورس به این سطح حمایتی واکنش نشان داده و همین مساله موجب رشد بورس در جریان معاملات امروز شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

البته کارشناسان بازار سرمایه که اصلاحا تحلیلگر بنیادی هستند، نسبت‌های p/e پایینی برای نماد‌های بزرگ پیش‌بینی و محاسبه کردند که می تواند بازگشت بازار سرمایه را سریع‌تر کند. البته در جریان معاملات امروز حقوقی ها نقش فعالی در بخش خرید داشتند که این مساله می تواند یکی دیگر از دلایل رشد امروز بورس بوده است.

* بازار سهام در وضعیت ارزنده ای قرار دارد

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه گفت: از قدیم گفته اند، سرمایه ترسو است و به هر جایی پا نمی‌ گذارد، طی هفته های گذشته نیز پول حقیقی از بورس خارج شده که تاییدکننده همین مساله است.

وی ادامه داد: افزایش نرخ بهره در اروپا و امریکا، بر بازارهای کالایی فشار ایجاد کرده و در هفته‌ های اخیر شاهد اصلاح قیمت شدیدی در شرکت‌های فلزات اساسی در بورس تهران بوده ‌ایم. طبیعی است که این نگرانی در مورد سهم‌های گروه پتروشیمی، معدنی و فلزی بازار سرمایه ما نیز وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کلیت بازار سهام در سطح ارزنده ‌ای قرار دارد و هر چه قیمت‌ ها بیشتر افت می ‌کند، ارزندگی سهم ‌ها افزایش می ‌یابد.

* رشد یکپارچه شاخص های بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس، نسبت به روز کاری قبل 6 هزار و 260 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 334 هزار و 448 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 47 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افزایش هزار و 514 واحدی در سطح 388 هزار و 31 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 39 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 37 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 183 واحد قرار گرفت.

* افزایش ارزش کل معاملات بازار سرمایه 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 139 هزار و 12 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 134 هزار و 596 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 20 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 94  میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 1.5 درصد بوده است.

* کاهش 80 درصدی خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 129 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و وغدیر (شرکت سرمایه گذاری غدیر) اختصاص داشت و نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فرابورس (فرابورس) و غویتا (ویتانا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد صف‌های خرید بازار سهام

در معاملات دوشنبه 57 نماد صف خرید داشتند و 69 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 68 درصدی به 133 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 105 درصد افزایش یافت و 217 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای فرابورس (شرکت فرابورس ایران)، مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) و کالا (شرکت بورس کالای ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد آسیاتک (انتقال داده های آسیاتک)، غدشت (دشت‌ مرغاب‌)، زمگسا (کشاورزی‌ و دامپروی‌ مگسال‌) تعلق داشت.

منبع: فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×