» آرشیو اخبار » زمستان سخت برای آلمان و اتحادیه اروپا

زمستان سخت برای آلمان و اتحادیه اروپا

6 مهر 1401 6

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، با اشاره به حجم بالای ذخایر گاز گفت: اگر همه چیز خوب پیش برود و کمی از نظر آب و هوا خوش شانس باشیم، این شانس را داریم که زمستان را به راحتی پشت سر بگذاریم.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، با اشاره به حجم بالای ذخایر گاز گفت: اگر همه چیز خوب پیش برود و کمی از نظر آب و هوا خوش شانس باشیم، این شانس را داریم که زمستان را به راحتی پشت سر بگذاریم.» استفاده از کلید واژه های ممکن است و “اگر” اشاره به مسئله محدودیت عرضه انرژی در قالب های مختلف دارد که از نظر سیاسی قوی ترین آنها ممکن است تهدید جیره بندی انرژی و شب های سرد زمستان باشد. سوالی که بسیاری می پرسند این است که آیا اروپا می تواند از کمبود انرژی در زمستان پس از قطع صادرات گاز روسیه جلوگیری کند.
یکی از راه های انجام این کار، ایجاد ذخایر گاز و دیگری کاهش مصرف است. اما با توجه به بالا بودن قیمت ها و بحران هزینه زندگی برای اروپایی ها، چشم انداز انجام این کار ممکن است در نهایت به آب و هوا بستگی داشته باشد.
کریشنا ساپکوتا، کارمند ارشد شرکت تحلیل داده Enverus Intelligence، گفت: سناریوهای ما نشان می دهد که عدم سهمیه بندی کافی گاز در زمستان امسال به این معنی است که اگر دمای هوا کمتر از حد معمول باشد، کشورهای اروپایی تا فوریه 2023 ذخایر خود را به اتمام خواهند رساند. او به دویچه وله گفت، کشورهای اروپایی با جیره بندی مطابق هدف اتحادیه اروپا، احتمالاً قادر خواهد بود از زمستان امسال که تحت تأثیر اختلال در عرضه گاز روسیه قرار دارد، جان سالم به در ببرد.
نوسانات قیمت در سطح بالا باعث شده قیمت گازی که باید توسط مصرف کنندگان اروپایی پرداخت شود بین ژوئن و شروع سپتامبر تقریباً دو برابر شود. پس از اینکه روسیه در اوایل سپتامبر اعلام کرد که پمپاژ گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1 به آلمان را متوقف می کند، به بالاترین حد خود رسید. در آن دوشنبه، 5 سپتامبر، قیمت بنچمارک بنزین تا 272 یورو (261 دلار) در هر مگاوات ساعت (مگاوات ساعت) افزایش یافت – 30 بیشتر از بسته شدن روز جمعه گذشته. در همین حال، قرارداد آتی گاز هلند برای ماه اکتبر تا حدودی کاهش یافته و به حدود 256 یورو رسیده است، که هنوز تقریباً 400 بیشتر از یک سال گذشته است.
افزایش قیمت‌ها در سال جاری، مصرف‌کنندگان اروپایی را تحت فشار قرار داده و برخی از صنایع را مجبور به کاهش تولید کرده است. تقاضای گاز مسکونی و تجاری اتحادیه اروپا حدود 12 کمتر است، با تقاضای صنعتی 30 نسبت به میانگین پنج ساله، یا 14 نسبت به سال 2021. کارشناسان بانک سرمایه گذاری ایالات متحده گلدمن ساکس انتظار دارند قیمت گاز طبیعی عمده فروشی اروپا از سطح فعلی حدود یورو کاهش یابد. 215 در هر مگاوات ساعت به زیر 100 یورو تا پایان سه ماهه اول سال آینده خواهد رسید – اما تنها در صورتی که اروپا شاهد “شرایط آب و هوای زمستانی معمولی” باشد، به این معنی که دمای هوا به همان اندازه در سال های گذشته ملایم است.
اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی به گاز است. در سال 2021، اتحادیه اروپا 155 میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) گاز طبیعی از روسیه وارد کرد که حدود 40 درصد کل گاز مصرفی آن یوده است. براساس داده های طرح REPowerEU کمیسیون اتحادیه اروپا، جایگزینی گاز برنامه ریزی شده تا پایان سال 2022، از جمله گاز طبیعی مایع (LNG)، انرژی های تجدیدپذیر، بیومتان، پشت بام های خورشیدی و پمپ های حرارتی، حدود 102 میلیارد متر مکعب است.
کاهش عرضه همه کشورهای اتحادیه اروپا را با چالش مواجه کرده، در پایان ژوئیه، اتحادیه اروپا با طرح کاهش گاز موافقت کرد که شامل کاهش مصرف 15 نفری بین آگوست 2022 تا مارس 2023 است. اما کاهش مصرف، از نظر سیاسی و لجستیکی، برای اطمینان از دوام سوخت ذخیره شده در سردترین ماه ها، چندان منطقی به نظر نمی رسد . در ماه مه، بروکسل در واکنش به قطع گاز روسیه و بحران انرژی، هدف ذخیره سازی برای دستیابی به حداقل 80 درصد ظرفیت ذخیره سازی کامل تا اول نوامبر را تعیین کرد.
بر اساس داده های گروه صنعتی زیرساخت گاز اروپا (GIE)، میزان اشغال ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی در کشورهای اتحادیه اروپا اکنون از 85 یا 90 میلیارد مترمکعب فراتر رفته است. گروهی که نماینده اپراتورهای زیرساخت گاز است، در وب سایت خود می گوید حداکثر ظرفیت، حدود 108 میلیارد متر مکعب است.
به گفته اندیشکده تحقیقات انرژی Aurora در بریتانیا، ذخیره‌سازی کامل گاز می‌تواند کشورهای اروپایی را در بهترین حالت برای حدود سه ماه حفظ کند. با این حال، پیش بینی ها در مورد اینکه ذخایر گاز اروپا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت متفاوت است. این به دلیل انتظارات دمایی متفاوت و در دسترس بودن منابع دیگر انرژی، به عنوان مثال، انرژی هسته‌ای در فرانسه و احتمال از سرگیری مجدد برخی از منابع روسیه از طریق نورد استریم 1 است.
گلدمن ساکس انتظار دارد تا پایان سال حداقل 20 انبار پر باقی بماند. در حالی که شرکت تحقیقاتی و مشاوره انرژی Wood Mackenzie می گوید: یک زمستان سرد غیرعادی در نیمکره شمالی، می تواند ذخایر گاز اروپا را تا ماه مارس به 4 درصد ظرفیت کل کاهش دهد.
علاوه بر این، همه کشورهای اتحادیه اروپا انبار زیرزمینی ندارند. از بین آنها، فقط 10 کشور تا سپتامبر از هدف 80 درصد ظرفیت فراتر رفته اند: بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، پرتغال، اسپانیا و سوئد.
در این میان فرانسه و آلمان نقش کلیدی بر عهده دارند. آلمان نزدیک به یک چهارم ظرفیت ذخیره سازی اتحادیه اروپا را در خود جای داده است و انتظار می رود گاز ذخیره شده در آنجا بین 80 تا 90 روز متوسط ​​تقاضا را برآورده کند. در سال 2021، بزرگترین اقتصاد اروپا برای تامین حدود 55 درصد گاز سالانه خود به روسیه متکی بود. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، دولت اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، الزامی را برای پر شدن 75 درصد ذخیره‌سازی تا اول سپتامبر قرارداده و اهداف اکتبر و نوامبر را نیز به ترتیب از 80 و 90 به 85 و 95 افزایش داد. افزایش قیمت گاز حتی برلین را وادار کرد تا یک بسته نجات برای واردکننده گاز یونیپر تهیه کند، شرکتی که برای اجرای قراردادهای عرضه خود مجبور به خرید گاز با قیمت های بسیار بالاتر در بازار شده است. اکنون، برلین 98.5 درصد سهام واردکننده گاز را به دست آورده، زیرا توقف عرضه گاز روسیه این شرکت را با تهدید به ورشکستگی روبرو کرده بود.
در جریان سفر صدراعظم شولتز به چندین کشور خلیج فارس و عربستان سعودی در آخر هفته گذشته، شرکت آلمانی RWE قراردادی را با شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) برای تحویل LNG تا پایان دسامبر امضا کرد. این معامله که شامل تفاهم نامه ای برای عرضه چند ساله است، با مقدار نسبتاً کمی، 137000 متر مکعب LNG، آغاز خواهد شد، اما این اولین محموله از طریق ترمینال واردات گاز شناور جدید آلمان در برانسبوتل در نزدیکی هامبورگ خواهد بود. شولتز اخیراً گفته است که آلمان “امکان خوبی برای گذراندن زمستان با انرژی کافی دارد” – البته اگر آب و هوا اجازه دهد.
فرانسه نیز در حال کار بر روی طرح های اضطراری است. اپراتور برق فرانسه RTE و اپراتور شبکه گاز GRTgaz هر دو گفته اند که کاهش مصرف انرژی در طول زمستان ضروری خواهد بود، اما این تا حد زیادی به “متوسط، سرد یا بسیار سرد بودن دما” بستگی دارد. رئیس هیئت مدیره RTE، خاویر پیچاچیک، هشدار داد، با این حال، پاییز هم احتمالاً به اندازه زمستان خطراتی را به همراه خواهد داشت. در مقایسه با 43 تراوات ساعت (TWh) برق تولید شده فرانسه در سال های گذشته به طور متوسط، Piechaczyk گفت که انتظار می رود تولید امسال به 33 TWh کاهش یابد که دلیل آن کاهش عرضه برق آبی و در دسترس بودن محدود راکتورهای هسته ای فرانسه است. در محتمل‌ترین سناریو، انتظار می‌رود که حدود 75 درصد ظرفیت هسته‌ای فرانسه در ژانویه در دسترس باشد، به این معنی که مقدار قابل توجهی برق باید وارد گردد. در مورد زمستان “بسیار سرد”، GRTgaz گفت که انتظار دارد کمبود گاز حدود 5 برابر شود، سطحی که به گفته او “با دستیابی به اهداف صرفه جویی در انرژی تعیین شده توسط مقامات قابل جذب است.”

منبع: دویچه‌وله

تبلیغات جام جهانی قطر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×