» ارز دیجیتال » زخم کاری ورشکستگی FTX بر پیکر سولانا
سولانا

زخم کاری ورشکستگی FTX بر پیکر سولانا

24 آبان 1401 2

سولانا که توسط «سم بنکمن – فرید» بنیانگذار FTX مورد ستایش قرار گرفته بود، با سقوط این صرافی بیش از هر رمزارز بزرگ دیگری آسیب دیده است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، سولانا، رمزارزی که قرار بود آینده روشنی را در جامعه کریپتو برای خود رقم بزند، اینک با چالش های جدی مواجه است. این رمزارز که توسط «سم بنکمن – فرید» بنیانگذار FTX مورد ستایش قرار گرفته بود، با سقوط این صرافی بیش از هر رمزارز بزرگ دیگری آسیب دیده است.

رمزارز سولانا (SOL) از زمان انتشار خبر اقدامات غیرقانونی FTX و جنجالی ناشی از آن در 2 نوامبر، 53.8 درصد از ارزش خود را از دست داده است. با نگاهی مقایسه ای باید گفت که اتر (ETH) حدود 20 درصد و بیت کوین (BTC) 19 درصد کاهش یافته است.

استفان راست (Stefan Rust)، مدیر اجرایی شرکت بلاکچین لاگونا لبز(Laguna Labs)، در این زمینه توضیح داد: در دوره کنونی که تکانه ها و نوسانات شدیدی در بازار رمزارزها ایجاد شده است، اکوسیستم سولانا در عین بی گناهی، بدبخت‌ ترین قربانی رخدادهای مربوط به صرافی FTX  بوده است. او و چند بازیگر مطرح دیگر در عرصه کریپتو بیان داشتند که FTX و شرکت خواهر آن یعنی آلامدا ریسرچ، احتمالا مقدار زیادی کوین را در تلاش برای باقی ماندن در بازار فروخته اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

رمزارز سولانا

شواهد حاکی از آن است که شمار زیادی از سرمایه‌ گذاران و توسعه‌ دهندگان اپلیکیشن های این پلتفرم در حال ترک  بلاکچین سولانا هستند؛ بلاکچینی که به‌طور گسترده برای برنامه‌ های مالی غیرمتمرکز استفاده می ‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سایت «دیفای لاما» (Defillama) که یک پروژه متن ‌باز برای رتبه‌بندی پلتفرم‌ های امور مالی غیرمتمرکز محسوب می شود، تعداد کوین های سولانای موجود در پلتفرم سولانا در حال حاضر به 24.74 میلیون عدد کاهش یافته است، که تا حد زیادی پایین تر از 68.2 میلیون کوین رصد شده در ژوئن است.

شایان ذکر است که صرافی FTX و آلامدا ریسرچ با وجود درخواست های صورت گرفته برای اظهارنظر در این مورد اما تا کنون هیچ پاسخی نداده اند. «آناتولی یاکوونکو» یکی از بنیانگذاران سولانا، در توییتی اعلام کرد که شرکت توسعه دهنده «سولانا لبز» (Solana Labs) هیچ دارایی در صرافی FTX ندارد و توان مالی کافی تا حدود 30 ماه را دارد. راج گوکال از دیگر بنیانگذاران سولانا بود که در واکنش به ورشکستگی FTX گفت که این آزمایشی سخت برای اکوسیستم بود، اما ما هر روز، قوی‌تر از دیروز خواهیم بود.

با وجود اینکه عدم اطمینان به این بلاکچین، که در گذشته «قاتل اتریوم» نامیده می‌شد، جامعه سولانا را تحت تاثیر قرار می دهد، اما نمی تواند پایان راه این پلتفرم باشد؛ زیرا کارمزد پایین تراکنش‌، سرعت پردازش بالا و پتانسیل مقیاس‌ پذیری را دارد که به این پلتفرم برتری می دهد.

توکن سولانا

«آدام استراک» بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری «استراک کپیتال» (Struck Capital) مستقر در لس آنجلس، گفت: «این پایان راه سولانا نیست. این پلتفرم خود را به عنوان یک اکوسیستم پر رونق و رقیب اتریوم اثبات کرده است. اما اگر از من بپرسید، فکر می کنم ارزش گذاری سولانا هنوز به صورت معنا داری تعیین نشده است».

جک ساراکو یکی از بنیانگذاران بانک دیجیتال و شرکت پرداخت پینگ، گفت: «برای سولانا خیلی بهتر است که همین حالا ارتباط خود را با امپراتوری سم بنکمن-فرید پایان دهد، حتی اگر در نتیجه آن مجبور باشد برای مدتی کوتاه مشکلاتی را تجربه کند.

بر اساس داده های وبسایت کوین گکو (CoinGecko)، ارزش بازار سولانا از 2 نوامبر حدود 55 درصد کاهش یافته و از 11.6 میلیارد دلار به 5.1 میلیارد دلار رسیده است. ارزش بازار اتر نیز با 21 درصد کاهش به 150.7 میلیارد دلار رسید. در روندی همسو، بیت کوین نیز 18 درصد از ارزش خود را از دست داد و در حال حاضر ارزش بازاری معادل 319 میلیارد دلار دارد.

 

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع:  finance.yahoo

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×