» آرشیو اخبار » ریز و درشت طرح «دارویار»
ریزو درشت طرح «دارویار»

ریز و درشت طرح «دارویار»

25 تیر 1401 5

به گزارش گذارنیوز، نشست خبری طرح «دارویار» شنبه 25 تیرماه با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیران کل سازمان های بیمه گر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزارشد.

در راستای طرح های بزرگی مانند حذف قوانین بالادستی و طرح نسخه نویسی الکترونیکی که در دوسال گذشته اجرا شدند ، طرح «دارویار» سومین طرح بزرگ کشوردرحوزه سلامت است.اعلام رسمی این طرح در روز گذشته اتفاق افتاده است که 48 ساعت از اجرا آن میگذرد.

دکتر«کیانی» رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری در خصوص مسائل دارویی و طرح دارویار گفت : طرح «دارویار» به این جهت بزرگتر از اقدامات قبلی است که بحث حذف ارز ترجیحی را به میان می کشد.در راستای این طرح، پرداختی بیمار با توجه به همزمانی افزایش قیمت دارو هیچ تفاوتی با قبل از افزایش قیمت نخواهد داشت. طرح دارویار، طرح بسیاربزرگی است که فواید زیادی به همراه دارد در ادامه توضیحات بیشتری در مورد طرح «دارویار» میخوانیم.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

وضعیت پرداخت جیب مردم پس از اجرای این طرح

طرح دارویار ابعاد مختلفی دارد با توجه به اینکه  تورم معمول سالیانه باعث افزایش قیمت دارو می شود، یک بخش مهم آن است که پرداختی مردم از هزینه های دارویی افزایش پیدا نکند و فشاری وارد نشود.

تمام مردم از تمام دهک ها حق بهرمندی از یارانه دارویار را دارند.در بحث وضعیت پرداختی همانند قبل ازگران شدن دارو است و هیچگونه فشار اقتصادی بر دوش خانوار وارد نمی شود و علت آن هم تعهد سازمان های بیمه گر است و ما به تفاوت قیمت افزایشی را دولت در این طرح پرداخت میکند.

 

کنترل قاچاق معکوس

طرح دارویار فقط با نسخه الکترونیک قابل دریافت است

با توجه به اینکه این طرح فقط به صورت الکترونیکی قابل دریافت است باعث جلوگیری از قاچاق دارو می شود.

با وجود اینکه افزایش قیمت دارو اتفاق افتاده است اما همچنان قیمت ها از کشورهای اطراف کمتر است و ممکن است بحث قاچاق همچنان ادامه داشته باشد اما این طرح تاحد زیادی از قاچاق دارو جلوگیری خواهد کرد.

 

حذف ارزترجیحی با طرح «دارویار»

دولت به صنایع دارویی ارز دولتی برای ورود مواد اولیه می داده است که مکمل ها شامل این اقلام نمی شوند . کارخانه پس از تولید و صادرات دارو، ارز داروی صادر شده را به دولت برنمیگرداند. با وجود این طرح صنایع دارویی دستشان برای صادرات دارو باز است و دیگر لازم نیست ارزی به دولت پرداخت کنند و طبع آن کمبود دارو هم در کشور کمتر می شود.

 

رفع خلع کمبود دارو

یکی از مزایای دیگر طرح «دارویار» کاهش کمبود دارو است . با توجه به کمیابی دارو در بعضی ازداروخانه ها  ازا ین پس توزیع دارو در قالب نظام الکتروینک و شرایطی که صورت خواهد گرفت که این موضوع را کنترل میکند.

سامانه تی تک سامانه ای است که قابلیت رصد دارو را کاملا دارد و برای مجموعه دانشگاه ها که کاملا مسیر داروها کنترل شود.

 

افرادی که بیمه ندارند مشمول این طرح می شوند؟

افرادی که فاقد بیمه هستند و هزینه دارو به صورت ازاد حساب می شود حتی افرادی که در سه دهک پایین قراردارند زمینه پوشش بیمه رایگان از طریق بیمه سلامت را به مدت 3 ماه برای این افراد در نظر گرفته شده است .

افرادی که دارای بیمه روستایی هستند و دفترچه بیمه آن ها فاقد اعتبار است ، تمدید بیمه آن ها به صورت خودکار به مدت 6 ماه انجام می شود.

افرادی که فاقد بیمه هستند برای استفاده از این طرح باید بیمه شوند و می توانند با مراجعه به سامانه سلامت خود و اعضای خانواده خود را بیمه کنند .

 

چه داروهایی مشمول این طرح می شوند؟

تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه هستند بیشتر می شود

دو دسته دارو وجود دارد. دسته اول داروهایی که تحت پوشش بیمه هستند و این داروها شامل طرح می شوند و بحث پرداخت مردم بدون تغییرمی ماند اما دسته دوم، داروهایی هستند که تحت پوشش بیمه نیستند و به صورت آزاد حساب می شوند.

داروهای OTC اقلامی هستند که به خاطر مصرف زیاد و روزانه مردم به دستور رییس جمهور تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و در حال حاضر تعداد این داروها 119 عدد است و نیاز به نسخه پزشک ندارند.

داروهای گیاهی و مکمل ها، این داروها در ابتدا هم ارز آزاد داشته اند وافزایش قیمتی تجربه نمی کنند و ممکن است در آینده تصمیمات دیگری در جهت کاهش قیمت این اقلام گرفته شود.

سعی براین است که داروهایی که تحت پوشش نیستند بیمه شوند تا بیمار هزینه اضافی پرداخت نکند.

داروهای حیاتی به صورت صددرصد تحت عنوان پوشش قرارگرفته اند و هیچ گونه نگرانی دراین مورد نیست.

برای دیدن عکس های این نشست خبری اینجا کلیک کنید

نیلوفرذوالفقاری

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×