» اقتصاد » ریزش بازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو

ریزش بازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو

10 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، ریزش بازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو ایالات متحده که هفته گذشته با لحن سختگیرانه ای اعلام کرد در مورد مبارزه با تورم از طریق سیاست های پولی، اما تحلیلگران نگران تهدید بالقوه این استراتژی سختگیرانه و ادامه داشتن طولانی مدت این  سیاست ها هستند و تاثیر آن بر رکود و ریزش بازار های جهانی.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هشدار داد که با ادامه افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی، اقتصاد ایالات متحده با “مقداری درد” مواجه خواهد شد که باعث می شود بازارها بار دیگر با افزایش رکود روبه رو شوند.

بازارهای سراسر جهان در بحبوحه تورم و سیاست‌های پولی انقباضی مشغول معامله هستند و احتمالاً خطر رکود را تشدید می‌کند زیرا سیاست‌گذاران بر نرخ بهره فدرال رزرو به عنوان ابزار اصلی مبارزه با تورم تمرکز می‌کنند.
با این حال، در یادداشت تحقیقاتی روز سه‌شنبه، تحلیلگران کراس‌بوردر کپیتال مستقر در لندن استدلال کردند که نقدینگی کم و کاهش ترازنامه فدرال رزرو – یا انقباض کمی – تأثیر معکوس بر اقتصاد دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

مایکل هاول، مدیرعامل فدرال رزرو، QT/QE را مانند یک “واحد تهویه مطبوع” می بیند که در پس زمینه می چرخد، اما ما QT را به عنوان یک توپ ویرانگر می بینیم که در نهایت به یک QE دیگر تبدیل می شود.
وی قبل از سخنرانی پاول درجکسون هول هشدار داد که خطر یک “خطای بزرگ سیاستی آینده” ناشی از روند عمل فدرال رزرو، به ویژه “تاثیر QT بیش از حد بر ثبات مالی” در حال افزایش است.
انقباض مالی یک تاکتیک سیاست پولی است که توسط بانک‌های مرکزی برای کاهش نقدینگی و انقباض ترازنامه‌های خود، معمولاً از طریق فروش اوراق قرضه دولتی یا اجازه سررسید آنها و حذف آن‌ها از موجودی نقدی بانک استفاده می‌شود.
کروس بوردو بر این باور است که بانک‌های مرکزی به سرعت نقدینگی زیادی را از بازارهای مالی بیرون می‌کشند.
هاول به یک تغییر سختگیرانه اخیر توسط برخی از سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا اشاره کرد که به گفته او ممکن است باعث بی‌ثباتی یورو و در نهایت چرخش نقدینگی بانک‌های مرکزی در سال 2023 شود.

نگرانی ما این است که QE/QT تأثیرات بزرگی بر ثبات مالی داشته باشد، به طوری که نزدیک به یک سوم انقباض ترازنامه فدرال رزرو معادل حدود 5 درصد به صندوق های فدرال رزرو اضافه شده است.
در مرحله ای در سال 2023، فدرال رزرو مجبور خواهد شد تا دوباره ترازنامه خود را بالا ببرد و دلار آمریکا را کاهش دهد. تا رسیدن به این نقطه، چند ماه آینده شاهد ریزش بازار خواهیم بود.

یک بازار ترسناک و دلهره آور

نگرانی در مورد QT توسط جورج لاگاریاس، اقتصاددان ارشد Mazars تکرار شد، که از معامله گران و سرمایه گذاران خواست آنچه را که از پاول در جکسون هول شنیده اند فراموش کنند و در عوض بر دارایی های فدرال رزرو به عنوان یک شاخص پیشرو تمرکز کنند.
فدرال رزرو در حال افزایش سقف اوراق قرضه خود از 45 میلیارد دلار به 95 میلیارد دلار است.
در همین حال، بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر سقف پایین قرارداد خود پایان می‌دهد، البته با برنامه‌ای برای محدود کردن پراکندگی بین نرخ‌های استقراض در کشورهای عضو دارای بدهی سنگین و کم بدهی.

آیا افزایش سقف فدرال رزرو با سرعتی سریع پول را از بازارها خارج می کند؟

لاگاریاس روز سه شنبه گفت: اثرات واقعی آن در عمل و واقعیت نشان داده خواهد شد، نه در سخنرانی های سیاسی.

در همین حال، سرمایه گذاران باید نگران پیامدهای بلندمدت موضع فدرال رزرو باشند. کاهش سرعت می تواند به یک رکود عمیق تبدیل شود و رکود تورم به دنبال خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد که بازارهای نوظهور و صادرکنندگان ایالات متحده در حال حاضر از دلار با قیمت بالا ضرر می بینند در حالی که مصرف‌کنندگان در پایان کار خود هستند، به‌ویژه در شرایط فعلی که بانک‌های مرکزی سیاست‌ کم کردن دستمزدها را دنبال می کنند در زمانی که بحران هزینه‌های زندگی به اوج می رسد.

لاگاریاس حدس می‌زند: زمانی که استقلال بانک مرکزی زیر سؤال می‌رود ممکن است چندان دور نباشد.

گری وایت، مفسر ارشد سرمایه‌گذاری در بریتانیا، گفت: «بانک‌های مرکزی استدلال می‌کنند که می‌توانند دارایی‌های اوراق قرضه خود را کاهش دهند، زیرا بانک‌های تجاری ذخایر زیادی دارند و نیازی ندارند که بانک مرکزی بخش زیادی از انتشار اوراق قرضه دولتی را نگه دارد.»

فروش بدهی ها در سال آینده

هدف دولت‌ها فروش مقادیر قابل‌توجهی از بدهی‌ها در سال‌های آینده خواهد بود، زیرا سیاست‌های مالی به‌طور بی‌سابقه‌ای با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹ در اوایل سال 2020سست شده است.

وایت پیشنهاد کرد که پایان خرید اوراق قرضه بانک مرکزی به این معنی است که دولت ها باید نرخ بهره بالاتری برای تخلیه بدهی خود بپردازند.
در حال حاضر، هدف اصلی فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا پایان دادن به خرید اوراق جدید و خروج از بحران بدهی ها است زیرا دولت ها باید بدهی اوراق را در سررسید بازپرداخت کنند.
به نقل از خبر گزاری رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×