» آرشیو اخبار » روی تاریک بازار؛ 98 درصد از پروژه‌های یونی سوآپ جعلی هستند!
راگ پول در یونی سوآپ

روی تاریک بازار؛ 98 درصد از پروژه‌های یونی سوآپ جعلی هستند!

15 آبان 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، یک مطالعه جدید که توسط سه محقق به نام‌های برونو مازورا (Bruno Mazorra)، ویکتور آدان (Victor Adan) و ونسا دازا (Vanesa Daza) از دانشگاه پمپئو فابرا و دانشگاه بارسلونا انجام شد، با بررسی پروژه‌های راه‌اندازی‌شده در پلتفرم غیرمتمرکز یونی سوآپ (Uniswap) مدعی شده است که تقریباً تمام پروژه‌های فهرست شده بین سال‌های 2018 تا 2021، مخرب و مرتبط با کلاهبرداری بوده‌اند.

راگ پول در یونی سوآپ

 

تبلیغات جام جهانی قطر

یونی سوآپ منزلگاه پروژه‌های ساختگی

صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ (Uniswap) در سال 2018 ایجاد شد و خود را به عنوان یک شبکه روبه‌رشد از برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) معرفی کرد.

این صرافی غیرمتمرکز (DEX) میزبان بیش از 40 هزار توکن سازگار با قرارداد هوشمند اتریوم (ER20) بوده و گزینه‌هایی را برای معامله دارایی‌های مختلف دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در طول این سال‌ها، یونی سوآپ به یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های دیفای در این صنعت تبدیل شده و از زمان آغاز به کار خود تاکنون، حجم معاملاتی بالغ بر ۱ تریلیون دلار را پردازش کرده است.

در حالی که یونی سوآپ بزرگترین صرافی غیرمتمرکز در صنعت رمزارزها به‌شمار می‌رود، یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که ۹۸ درصد از تمام پروژه‌های فهرست‌شده در این پروتکل بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، نوعی کلاهبرداری با نام راگ‌پول (rug pulls) بوده‌اند.

راگ‌پول (rug pulls) یک تکنیک محبوب میان کلاهبردارانی است که با طرح‌های جعلی سرمایه مردم را به سرقت می‌برند. آنها پروژه‌های جدیدی را توسعه می‌دهند، تبلیغات و بازاریابی گسترده‌ای به راه می‌اندازند و پس از مدتی، با سرمایه سرمایه‌گذاران فرار کرده و پروژه را رها می‌کنند.

این مطالعه نشان داد که سادگی و نبود مقررات کافی در یونی سوآپ، آن را به هدفی جذاب برای خرابکاران تبدیل می‌کند تا با لیست کردن توکن‌های بی‌ارزش خود در این پلتفرم، کلاهبرداری‌های عرضه اولیه کوین (ICO) را به طور موثر انجام دهند.

محققان با بررسی 27 هزار و 588 توکن این پلتفرم به این نتیجه رسیدند که به جز 631 توکن، تعداد 26 هزار و 957 توکن باقی‌مانده، همگی در گروه ارزهای مخرب طبقه‌بندی می‌شوند. در مجموع 24 هزار و 870 توکن برچسب بازاریابی سریع  دریافت کرده‌اند. 2 هزار و 87 مورد توکن تأمین نقدینگی (LP) ندارند.

این نتایج با تاریخچه گردآوری شده از همه توکن‌های لیست شده در این پلتفرم از زمان راه اندازی تا سال 2021 با استفاده از نود آرشیو  18 و اتراسکن اِی‌پی‌آی 19 ( Etherscan API 19) انطباق دارد.

«ما برای دستیابی به وضعیت صرافی یونی سوآپ و توکن‌های آن، از رویدادهای تولید شده توسط قراردادهای هوشمند مربوطه استفاده کردیم. هر نود متصل به JSON-RPC API اتریوم می‌تواند این رویدادها را مشاهده کرده و مطابق با آن عمل کند. همچنین می‌توان رویدادها را فهرست‌بندی کرد تا تاریخچه رویداد بعداً قابل جستجو باشد.»

واکنش جامعه

همانطور که انتظار می‌رفت، پس از به اشتراک گذاشتن نتیجه آخرین تحقیقات در توییتر توسط دکترنیک (Drnick)، واکنش شدید جامعه رمزارزها را شاهد بودیم.

یکی از کاربران توییتر با اشاره به اینکه مدل مورد استفاده برای انجام تحقیق، مستلزم گنجاندن نقدینگی یا حجم معاملات توکن است، کارایی این پژوهش را زیر سوال برد.

«متاسفم، اما این یک روش ناقص برای این ادعا است. آنها به معنای واقعی کلمه همه توکن‌های لیست شده را یک‌جا جمع کردند و حتی زحمت فیلتر کردن آنها بر اساس نقدینگی، حجم معاملات و غیره را به خود ندادند. مانند این است که بگوییم 97 درصد از حساب‌های توییتر جعلی هستند، چون هیچکدام در سال گذشته فعال نبودند.»

— مایا زهوی (@mayazi)  31 اکتبر 2022

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×