» آرشیو اخبار » رونق اقتصاد با گردشگری کشاورزی
رونق اقتصاد با گردشگری کشاورزی

رونق اقتصاد با گردشگری کشاورزی

27 شهریور 1401 3

گردشگری کشاورزی یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی در حوزه گردشگری، می‌تواند درآمد ثانویه‌ای برای کشاورزان به شمار آید.

به گزارش گذارنیوز، گردشگری کشاورزی اقدامی برای جذب گردشگران به منطقه با اهداف کشاورزی است، این نوع گردشگری به عموم مردم اجازه می‌دهد تا به سرگرمی، تفریح با اهداف آموزشی برای دیدن و لذت بردن از فعالیت‌های روستایی مانند کشاورزی، دامداری، فعالیت‌های تاریخی، فرهنگی، برداشت محصول دست‌چین، فعالیت‌های طبیعی و جاذبه‌های مزارع بپردازند.

صاحبان مزارع و کشاورزان نیز به‌ منظور جذب گردشگران و ایجاد محیط نشاط‌آور و سرگرم‌کننده ، برای بازدیدکنندگان فعالیت‌ها و امکانات بسیاری را فراهم می کنند که از آن جمله می‌توان به برگزاری موزه و نمایشگاه محصولات کشاورزی، تیراندازی با کمان، دادن صبحانه‌ با محصولات ارگانیک، محل‌های روشن کردن آتش، چادر زدن، قایقرانی، پرورش حیوانات اهلی، گردهمایی‌ها و رویدادهای گروهی، کاشت گل و گیاه، بریدن شاخه‌های خشک درختان و مسابقات پخت و پز در مزرعه اشاره کرد.

همچنین بازدید از محوطه نگهداری حیوانات، چیدن پشم گوسفندان، نمایش نحوه دوشیدن شیر گاو یا آماده‌سازی اسب برای سوارکاری، اسب‌سواری، برداشت محصول، پیک نیک در زیردرختان، داستان‌گویی و داستان‌سرایی از دیگر فعالیت ها در این زمینه است.

تبلیغات جام جهانی قطر

استان مازندران با دارا بودن ۲۲۰هزار هکتار شالیزار و ۱۲۰هزار هکتار باغ علاوه بر اینکه قطب کشاورزی کشور محسوب می شود، می تواند در حوزه گردشگری کشاورزی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

گردشگری کشاورزی به رونق اقتصاد منطقه منجر می شود

رونق اقتصاد با گردشگری کشاورزی

همچنین در غرب این استان شمالی نیز وجود یک هزار و ۷۵۰ هکتار باغ چای و ۶ هزار هکتار باغ کیوی بر جذابیت این موضوع افزوده است و اگر موانع موجود در این زمینه برداشته شود، با فراهم نمودن جاذبه های گردشگری در مزارع و باغ های مازندران علاوه بر ایجاد ارزش افزوده ، شاهد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در این استان خواهیم بود.

کارشناسان و صاحبنظران حوزه گردشگری معتقدند که امروزه جهان از گردشگری انبوه به سمت گردشگری تخصصی سوق پیدا کرده که در این میان گردشگری کشاورزی یکی از زیرشاخه ها در این زمینه است.
آنها بر این باورند که گردشگری کشاورزی یکی از خلاقانه ترین نوع گردشگری است که با همپوشانی که ایجاد می کند، توامان به اقتصاد کشاورزی و هم رونق گردشگری هر منطقه ای کمک می نماید.

ایده ای نو برای توسعه

رونق اقتصاد با گردشگری کشاورزی

یک کارشناس کشاورزی در غرب مازندران در این باره گفت : گردشگری کشاورزی روشی کارآمد برای درآمدزایی زودبازده در روستاهاست و در این راستا روستاییان به دنبال منافع اقتصادی و مسافران و گردشگران به دنبال کسب آرامش به دور از هیاهوی شهری هستند.

کاظم ساحلی افزود : گردشگری کشاورزی زمانی سودمند است که مکمل درآمد کشاورزان باشد و لازم است تا در این زمینه از گرفتن تصمیم های هیجانی و نگاه های سلیقه ای پرهیز شود.

وی نگاه‌داشت جمعیت روستایی، اشتغالزایی و توسعه پایدار روستاها را از مزایای گردشگری کشاورزی دانست و اظهار داشت : با بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان ، دیگر کسی به فکر فروش زمین در غرب مازندران نمی افتد و از میزان مهاجرات ها نیز کاسته خواهد شد.
به گفته این کارشناس ، مازندران و بویژه غرب این استان از ظرفیت های بالایی در حوزه گردشگری کشاورزی برخوردار است که باید با برنامه ریزی و رفع موانع در جهت بهبود اقتصاد روستاهای منطقه تلاش شود.

استان گیلان و غرب مازندران قطب باغ های چای شمال ایران است

ساحلی یادآور شد : با توجه به مشکلات کشاورزان این اسـتان ازجملـه نارضـایتی از درآمد کشاورزی، بلایای طبیعی و بیکاری ، توسعه و پایداری گردشگری کشاورزی می تواند تا حد زیادی ازاین آسیب ها بکاهد و به توسعة روستاها بینجامد

ناشناخته اما پردرآمد

رونق اقتصاد با گردشگری کشاورزی

یک تورگردان که در غرب مازندران فعالیت می کند درباره ظرفیت های گردشگری کشاورزی این منطقه گفت : غرب مازندران مجموعه ای از جاذبه های کشاورزی است که هر یک از آنها می تواند بسیاری از گردشگران را به این منطقه بکشاند.

حسن حلاج افزود : بسیاری از مسافران و گردشگران از قدم زدن در باغ های مرکبات و کیوی ، چیدن فندق و لوبیا و مصرف محصولات ارگانیک در روستاها لذت می برند و برای چنین لحظه هایی پول خرج می کنند.

وی اظهارداشت : مسافران و گردشگران خارجی بویژه عرب های حاشیه خلیج فارس به شدت علاقه مند به حضور در روستاها و قدم زدن در باغ ها و مزارع هستند و تلاش می کنند تا شلوغی زندگی مدرن شهری را در چنین فضاهای سنتی به فراموشی بسپارند.

به گفته این تورگردان ، بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس فاقد تنوع در حوزه کشاورزی هستند و گردشگری کشاورزی برای آنها بسیار جذاب است و باید ظرفیت های این بخش بیش از پیش فعال شود.

وی خاطرنشان کرد : در زمان حاضر نبود اقامتگاه در باغ ها و مزارع ، به اقتصاد گردشگری کشاورزی لطمه زده است چرا که با اسکان مسافران و گردشگران ، فعالان این عرصه درآمد بیشتری کسب می کنند که متاسفانه از این امتیاز محروم هستند.

بر اساس آمار های موجود هر گردشگر عرب بیش از ۶.۵ برابر متوسط جهانی گردشگران دنیا در سفرهای خود به یک کشور خارجی هزینه می کنند.
نیازمند برنامه مدون و بلند مدت

یک کارشناس گردشگری نیز در این باره گفت : در دهه های اخیر بسیاری از کشورها به صورت علمی به مقوله گردشگری کشاورزی پرداخته اند اما در ایران این مقوله به طور کامل خودجوش و غیر علمی است.

پیام حشمتی پور افزود : باید به مزیت رقابتی کشاورزی منطقه توجه شود و با برجسته سازی محصولات کشاورزی، گردشگری کشاورزی را رونق داد. برنامه ریزان برای این امر مهم درآمدزا تدابیر ویژه ای بیندیشند.

وی از باغ‌های مرکبات ، کیوی ، چای ، فندق و لوبیا به عنوان مزیت های کشاورزی غرب مازندران یاد کرد و اظهار داشت: لازمه استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه گردشگری کشاورزی داشتن برنامه ای مدون و بلند مدت در این زمینه است.

غرب استان مازندران و بویژه شهرستان تنکابن با دارا بودن چهار و ۵۰۰ هکتار باغ کیوی، قطب تولید این محصول در کشور محسوب می شود.

این کارشناس برپایی جشنواره های مختلف در داخل مزارع و باغ ها را در معرفی گردشگری کشاورزی بی تاثیر ندانست و افزود: عقد قرارداد بین کشاورزان و باغداران با تورهای گردشگری از یکسو و بهره گیری از فضای مجازی جهت تبلیغ و معرفی می تواند رونق بیشتر گردشگری کشاورزی را به همراه داشته باشد.

وی تقویت زیرساخت ها جهت نتیجه بخشی بهتر گردشگری کشاورزی در غرب مازندران را خواستار شد و تاکید کرد: با داشتن نقشه راه علمی زودتر به نتیجه دست می یابیم.

ضرورت رفع موانع قانونی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تنکابن ، گردشگری کشاورزی را بازدید از یک مزرعه یا فعالیت‌های کشاورزی برای لذت بردن، آموزش و تجربه عملی فعالیت‌های مربوط به کشاورزی عنوان کرد.

سعید بهادری افزود : سبک زندگی روستایی در شمال ایران با مناطق مرکزی و جنوبی کشور بسیار متفاوت است و تنوع فرهنگی بالا نیز بر میزان تفاوت ها افزوده و این مساله می تواند باعث رونق گردشگری کشاورزی در غرب مازندران شود.

وجود ۲ فرودگاه ظرفیتی برای غرب مازندران

وی با بیان اینکه جذب گردشگران خارجی در این بخش می تواند بر درآمدزایی و رونق گردشگری کشاورزی شتاب بخشد ، بیان کرد: با برقراری پروازهای خارجی در ۲ فرودگاه نوشهر و رامسر ، امکان جذب گردشگران خارجی در منطقه افزایش خواهد یافت و باید از این فرصت برای رونق بیشتر گردشگری کشاورزی استفاده شود.

بهادری خاطرنشان کرد : یکی از مشکلات موجود در گردشگری کشاورزی نبود اقامتگاه های مناسب در داخل باغ ها و مزارع است تا مسافران و گردشگران بتوانند شب را در آنجا سپری کنند.
وی با اشاره به حساسیت های جهاد کشاورزی در این زمینه تصریح کرد : جهاد کشاورزی احداث اقامتگاه در داخل باغ ها و مزارع را به معنای تغییرکاربری اراضی می داند و با آن مخالف است که امیدواریم با تغییر نگاه ها این مشکل هر چه سریعتر برطرف گردد.

تفسیر قوانین به نفع مردم

استاندار مازندران که در روزهای اخیر به شهرستان تنکابن سفر کرده بود ، بر ضرورت تقویت اقتصاد روستا تاکید داشت و گفت که جمهوری اسلامی بیشترین امکانات را در طول این سال ها به روستاها آورده که با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

سید محمود حسینی پور افزود : باید اقتصاد روستاها با مردم همان روستا فعال شود و در این راستا تشکیل شرکت های تعاونی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه با رونق اقتصادی در روستاها تا چند سال آینده مشکل بیکاری استان برطرف خواهد شد، تصریح کرد: مدیران شهرستان باید قواعد و قوانین مجموعه خود را به نفع مردم تفسیر کنند تا مشکلات مردم به حداقل برسد.

به گفته حسینی پور، یکی از مشکلات اساسی ما برداشت غلط از برخی قوانین است که در سطوح کارشناسی به یک رویه تبدیل شده که در حکمرانی اسلامی اشتباه است.
وی یادآور شد : جوانان همه روستاهای مازندران تشنه توسعه هستند و انگیزه مصاعفی در این زمینه دارند که باید موردتوجه قرار گیرد.

رونق بخش اقتصاد روستاها

وزیر جهاد کشاورزی نیز معتقد است که بخشی از اقتصاد آینده حوزه کشاورزی و روستا، به سوی گردشگری کشاورزی خواهد رفت و باید نشست های تخصصی در این زمینه برگزار کنیم.

سید جواد ساداتی نژاد افزود : وقتی تغییر اقلیم و خشکسالی خسارت های زیادی به بخش کشاورزی روستاها وارد می کند و امکان ماندگاری مردم در روستاها پایین می آید ، در این حالت بهترین راه که می‌توان روستایی را در محل زندگی خود نگه داشت تا منطقه از سکنه خالی نشود، توسعه گردشگری روستایی به عنوان مکمل کشاورزی است.

وی با اشاره به تجارب توسعه گردشگری کشاورزی در جهان اظهارداشت : در این نوع گردشگری جذابیت زندگی روستایی و کشاورزی در کنار تولید باعث می‌شود سکونت در روستا استمرار پیدا کند، بنابراین گردشگری روستایی نقش بسزایی در حفظ روستا و تداوم تولید دارد.

گردشگری کشاورزی برای نسل آینده جذابیت زیادی دارد

به گفته ساداتی نژاد، گردشگری کشاورزی جذابیت‌های بسیار زیادی برای نسل آینده دارد و فرزندان ما وقتی وارد محیط‌های گردشگری کشاورزی می‌شوند با سبک زندگی روستایی، توجه به محیط‌زیست، سبک تولید و مصرف محصولات را می‌آموزند.

وی یادآور شد : در یک سال گذشته با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی (سیدعزت‌الله ضرغامی) در زمینه توسعه گردشگری روستایی یکی دوبار نشست و گفت‌وگو داشتیم تا کارهای مشترکی را در حوزه کشاورزی و گردشگری کشاورزی شروع کنیم، ایشان هم با علاقه‌مندی این موضوع را پیگیری کردند و ساز و کارهای لازم در این زمینه طراحی شده است.

استان مازندران افزون ۳ میلیون نفر جمعیت دارد که سالانه پذیرای ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر است .

شهرستان های نور، نوشهر ، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن، رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است . این منطقه به خاطر برخورداری از موقعیت خاص جنگلی ، کوهستانی و ساحلی یکی از مناطق ویژه گردشگری ایران محسوب می شود.

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×