» آرشیو اخبار » روند معکوس دلار و طلا
دلار

روند معکوس دلار و طلا

16 خرداد 1401 7

به گزارش گذارنیوز، امروز قیمت دلار صرافی ملی امروز صبح با ۲۴۵ تومان افزایش نسبت به روز پنجشنبه (آخرین روز کاری) در رقم ۲۶ هزار و ۳۵۰ هزار تومان ثبت شد. در ادامه نیز روند افزایشی قیمت آن ادامه داشت و در لحظه تنظیم این گزارش به ۲۶۴۱۱ تومان رسیده است.

دلیل این روند افزایشی در قیمت صرافی ملی چیست؟

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی درگفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: بانک مرکزی قصد دارد فاصله قیمتی دلار صرافی ملی و ارز نیمایی را با بازار آزاد کاهش دهد.
او ادامه داد: اگر دولت این اقدام را زمانی انجام می‌داد که نرخ دلار در بازار رو به بالا بود باعث اضافه پرش نرخ در بازار آزاد می‌شد. از سویی نرخ دلار در بازار تا حدودی کاهش یافته است. در این میان بانک مرکزی درحال بالا بردن قیمت ارز صرافی ملی است تا شکاف این دو کاهش پیدا کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مشکانی همچنین بیان کرد: این شکاف و فاصله قیمتی می‌تواند باعث افزایش تقاضای سوداگرانه در بازار شود و بانک مرکزی در این اقدام قصد دارد اینگونه تقاضاها را کاهش دهد.

قیمت دلار مبتی بر برجام است
احمد اشتیاقی، کارشناس بازارهای مالی نیز درمورد قیمت دلار در بازار آزاد بیان کرد: قیمت دلار درحال حاضر مبتنی بر برجام است. اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد، دلار به روند صعودی خود ادامه می‌دهد زیرا در این حالت کشور با محدودیت‌های جدید تحریمی از جمله عدم امکان صادرات نفت مواجه است.
او ادامه داد: از طرفی کسری بودجه وجود دارد که باعث افزایش میزان نقدینگ می‌شود.

اشتیاقی درخصوص عامل کنترل نرخ دلار گفت: بنابراین تنها عاملی که می‌تواند صعود قیمت را متوقف کند احیای برجام است.

روند معکوس دلار و طلا
در این میان با وجود افزایش نرخ دلار صرافی ملی، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، کاهشی است. در حالی که قیمت سکه طرح جدید هفته گذشته به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز رسیده بود، امروز بین ۱۵ میلیون و ۵۰ تا ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نوسان است.

قیمت طلا نیز نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته نزولی است.

نادر بذرافشان، دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد امکان تداوم روند افزایشی قیمت طلا و سکه در هفته گذشته به تجارت‌نیوز می‌گوید: نسبت به اواسط هفته گذشته بازار طلا و سکه مقداری روند کاهشی داشته. قیمت سکه امروز و در اولین روز کاری هفته، حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته.

او ادامه داد: در بازارهای جهانی نیز در این چند روز اتفاق خاصی نیفتاده است. باتوجه به نوسانات قیمت دلار و اتفاقات سیاسی در هفته گذشته، روند قیمت‌ها صعودی بود.  این روند افزایشی بیش از حد بوده و اکنون بازار باید روندی کاهشی را در پی بگیرد که درحال وقوع است.

بذرافشان گفت: در آینده ممکن است بین یک تا سه درصد در بازار طلای داخلی کاهش یا افزایش داشته باشیم. اگر بانک مرکزی بر بازار ارز نظارت داشته باشد و آن را کنترل کند احتمال کاهش قیمت طلا و سکه وجود دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×