» آرشیو اخبار » روزهای آلوده را چطور بگذرانیم؟
آلودگی

روزهای آلوده را چطور بگذرانیم؟

17 دی 1401 5

یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها در روزهای آلودگی هوا این است که چگونه از خودمان و فرزندانمان مراقبت کنیم تا عوارض آلودگی کمتر گریبانگیرمان شود. از طرفی مراقبت از بچه‌ها صرفا جسمی نیست و باید برای نگهداری از آن‌ها در خانه در روزهای تعطیل شدن مدارس هم برنامه داشته باشیم. اینکه آن‌ها را رها کنیم تا مدام یا با گوشی و تبلت خود را سرگرم کنند یا تمام روز پای تلویزیون باشند خودش می‌تواند آسیب‌های جدی به آنان بزند.

گذارنیوز: آلوگی هوا اتفاقی است که این روزها بر سر شهرهای بزرگ ایران سایه افکنده است. پدیده‌ای که در کوتاه مدت صدای سرفه و خس‌خس گلوی مردم را بلند کرده و در طولانی‌مدت نیز می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. غبار ناشی از آلودگی به خوبی از پنجره‌ها پیداست و گم شدن ساختمان‌ها در لایه‌های دود خلقمان را تنگ کرده است. در این مدت که مدارس تعطیل و کارمندان دورکار شده‌اند، باید فکری برای گذران وقت در خانه داشته باشیم. به همین بهانه به بیان پیشنهاداتی برای سرگرم شدن و به سلامت گذراندن روزهای آلودگی هوا می‌پردازیم:

چی بخوریم؟

پزشک‌ها توصیه می‌کنند در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است تا حد ممکن از خانه بیرون نرویم. همچنین توصیه می‌کنند برای مراقبت از خودمان لبنیات، سبزیجات و میوه‌های بیشتری مصرف کنیم. میوه‌ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند و از شما در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد هم در بدن خود ما تشکیل می‌شوند و هم عواملی مثل دود سیگار و آلودگی هوا ما را در معرض آن‌ها قرار می‌دهند. جالب است بدانید زردچوبه یک آنتی اکسیدان خوب برای روزهای آلودگی هوا است و به کمتر شدن سرفه هم کمک می‌کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اما خواص میوه‌ها برای مقابله با آلودگی به همین جا ختم نمی‌شود. خوردن روزانه میوه‌هایی مثل سیب نیز بدلیل پکتین موجود در آن باعث می‌شوند با سرب ناشی از آلودگی هوا دچار مسمومیت نشوید.

همچنین در طول آلودگی هوا توصیه می‌شود شیر، ماست، دوغ و سایر محصولات لبنی را تا حد ممکن مصرف کنید. لبنیات حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما کمک می‌کنند با اثرات آلودگی هوا بر بدنتان مقابله کنید. کلسیم و آهن نیز مانع جذب سرب می‌شوند و از شما در برابر آلودگی هوا مراقبت می‌کنند. به علاوه پروتئین موجود در شیر نیز باعث جذب نشدن سرب می‌شود.

در کنار همه این‌ها مصرف سیر و پیاز هم به سلامت شما کمک می‌کند. سیر و پیاز خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارند و باعث می‌شوند تا عفونت‌های ناشی از آلودگی هوا در بدن شما از بین بروند.

می‌توانید از فرصت بودن در کنار فرزندانتان استفاده کنید، با هم کیک بپزید و با شیر میل کنید. یا یک سالاد میوه با سیب درست کرده و هنگام تماشای فیلم با هم بخورید. درست کردن ماست و کشک با شیر هم کار سختی نیست و می‌تواند برای بچه‌ها جالب باشد.

اما در این روزها سعی کنید دور غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای فست فود را خط بکشید! این غذاها تلاش‌های شما برای مراقب از خود و فرزندانتان در برابر آلودگی را بی‌اثر می‌کند.

موادغذایی برای هوای آلوده

چه کار کنیم؟

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که به تصفیه هوا کمک می‌کنند، گیاهان هستند. نگهداری از گیاهان می‌تواند به تصفیه هوای خانه کمک کند. اگر باغچه ندارید، می‌توانید از فلاورباکس‌ها یا گلدان‌های گل آپارتمانی استفاده کنید. یکی از کارهایی که در این روزها می‌توانید انجام دهید کاشتن گل یا قلمه زدن گیاهان به همراه کودکان است. با آن‌ها از لزوم حفظ و مراقبت از محیط زیست و اهمیت گیاهان در پاکیزگی هوا صحبت کنید. اگر کودکتان به این کار علاقه نشان داد، مسئولیت آب دادن و مراقبت از یک گلدان را به او بسپارید.

سرگرمی دیگری که می‌توانید با فرزندتان انجام بدهید انجام دادن بازی‌های رومیزی یا بردگیم است. از منچ که ساده‌ترین و در دسترس‌ترین بازی بردگیم است گرفته تا مافیا. اگرچه تنوع بردگیم‌ها بسیار زیاد است، اما بعضاً قیمت‌های بالایی دارند. به جای آن‌ها می‌توانید بازی‌های کم‌هزینه کاغذی مثل اسم فامیل، کلمات چند نقطه‌ای، پانتومیم و… را جایگزین کنید.

ساختن اوریگامی هم یک پیشنهاد عالی است. اوریگامی اصالتاً ژاپنی است و به بالا بردن دقت و تمرکز، کمک به هماهنگی چشم و دست و افزایش خلاقیت و صبر در کودکان کمک می‌کند. اوریگامی هنر ساختن کاردستی با تا کردن کاغذ و بدون نیاز به قیچی و چسب است. بنابراین از ساختن کاردستی با چسب و چیزهای ریز هم کم دردسرتر است. الگوهای بسیاری از این هنر در اینترنت موجود است که می‌توانید آن‌ها را با فرزندتان بسازید و لذت ببرید.

در کنار همه این‌ها تماشا کردن فیلم و انیمیشن‌هایی که مناسب سن فرزندتان هستند، نقاشی کردن، ساختن جورچین و کتاب خواندن نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرگرم شدن در کنار خانواده باشند.

کاردستی

کجا برویم؟

در روزهای آلودگی توصیه می‌شود از خانه بیرون نرویم و هوای داخل خانه را مدام تهویه و تصفیه کنیم. اما ما می‌خواهیم به شما پیشنهاد کنیم کجاها بروید!

فضای مجازی در کنار همه تغییراتی که در زندگی ما به وجود آورده، باب جدیدی در گردشگری نیز به روی ما گشوده است. در حال حاضر موزه‌های بسیار زیادی در ایران و دنیا قابلیت «تور مجازی ۳۶۰ درجه» را در سایت خود فعال کرده‌اند. با این ویژگی شما می‌توانید در خانه خود و تنها با چند کلیک به یک موزه معروف در ایران یا هر نقطه جهان بروید، در طبقات آن حرکت کنید و از اشیای قدیمی آن به صورت سه‌بعدی بازدید کنید.

تورهای مجازی منحصر به موزه‌ها نیستند و بسیاری از آثار تاریخی در دنیا نیز از این فناوری استفاده می‌کنند. هرچند تورهای مجازی هنوز به پای بازدید حضوری نمی‌رسند، اما می‌توانند تجربه خوبی برای شما و فرزندانتان در روزهای آلودگی هوا باشند.

حتی با استفاده از برخی سایت‌های تور مجازی می‌توانید به یک سفر کوتاه مجازی بروید و در خیابان‌های یکی از شهرهای معروف دنیا قدم بزنید.

گردشگری

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×