» آرشیو اخبار » روحانی بالاترین نرخ تورم را تحویل رئیسی داد
روحانی

روحانی بالاترین نرخ تورم را تحویل رئیسی داد

10 شهریور 1401 5

به گزارش گذارنیوز؛ حسن روحانی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون همواره از دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرده که کشور را تورم شدید به دولت وی تحویل داده است.

روحانی بارها این سخن را تکرار کرده بود که دولت را در سخت‌ترین شرایط تورمی تحویل گرفتیم و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. شرایطی که برای هیچ دولتی در ابتدای کارش سابقه نداشت.

او در جایی دیگر هم گفته بود: در آن شرایطی که ما دولت را تحویل گرفتیم، شرایطی بود که تورم درمجموع ۴۰ درصد بود، بنابراین وضعیتی که این حد رکود و تورم با هم داشته باشد، در تاریخ ۵۰ ساله کشور بی‌سابقه است.

تبلیغات جام جهانی قطر

مرثیه‌سرایی‌های روحانی برای میراث تورمی احمدی‌نژاد در حالی بود که در تیرماه سال ۱۳۹۲ نرخ تورم کشور ۳۵.۱ درصد بود.

اما روحانی در سال ۱۴۰۰ در حالی دولت را به رئیسی تحویل داد که نرخ تورم به ۵۷درصد در تیر ماه رسیده بود؛ یعنی بالاترین رقم ۷۰ سال اخیر.

بالاترین تورم انتقالی از دولت روحانی به دولت رئیسی رسید

با این حال در دولت سیزدهم علی‌رغم اجرای سیاست اصلاحات ارزی در حوزه کالاهای اساسی، با اجرای سیاست‌های منضبط پولی و بودجه‌ای، نرخ تورم سالانه منتهی به خرداد ۱۴۰۱ معادل ۴۱ درصد (گزارش بانک مرکزی) بوده و نسبت به نرخ تورم پایان دولت روحانی که ۵۷ درصد بوده است، حدود ۱۶ واحد درصد کاهش  نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که تورم نقطه‌به‌نقطه از زمان تحویل دولت سیزدهم رو به کاهش بوده ولی اخیراً پس از حذف حذف رانت ارزی بالا رفت و دولت برای جبران آن، یارانه نقدی به حساب خانوارهای کشور واریز کرد. با این حال به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران اقتادی، تورم ناشی از حذف رانت ارزی مقطعی بوده و در ماه‌های بعدی تداوم نخواهد داشت.

 

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×