» ارز دیجیتال » آیا هنگ کنگ دوباره به مرکز مبادلات رمزارز تبدیل می‌شود؟
ارائه مجوز برای معاملات ارز دیجیتال هنگ کنگ

آیا هنگ کنگ دوباره به مرکز مبادلات رمزارز تبدیل می‌شود؟

11 آبان 1401 2

تنظیم کننده‌های هنگ‌ کنگ طی افتتاحیه هفته فین‌تک که در روز دوشنبه برگزار شد، به این نکته اشاره کردند که این شهر تلاش دارد تا مجددا به عنوان یک مرکز برای مبادلات رمزارزها تبدیل شود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تنظیم کننده‌های هنگ‌ کنگ طی افتتاحیه هفته فین‌تک که در روز دوشنبه برگزار شد، به این نکته اشاره کردند که این شهر تلاش دارد تا مجددا به عنوان یک مرکز برای مبادلات رمزارزها تبدیل شود. دولت نیز در این رابطه اعلام کرد که تلاش‌هایی را برای اینکه به سرمایه گذاران خرد اجازه سرمایه گذاری روی پلتفرم‌های دارای مجوز بدهد، انجام خواهد داد.

نکته جالب این است که هنگ کنگ چند سال پیش هم مرکز معاملات رمزارزها بوده‌ است. اگر از افرادی که مدتی دراین عرصه فعالیت داشته‌اند، پرس وجو کنید، به شما خواهند گفت که دفتر صرافی «بیتمِکس» (Bitmex) درست در بالای کمیسیون اوراق بهادار و معاملات آتی هنگ‌کنگ (SFC)، قرار داشت.

سپس کمیسیون اوراق بهادار و معاملات آتی هنگ‌کنگ شروع به سخت‌گیری به معاملات رمزارزها و صرافی‌ها کرد. بنابراین صرافی‌ها نگران شدند که برای فهرست کردن توکن‌ها بدون دریافت تایید قانونی مجازات شوند. در نتیجه هزینه فعالیت در این زمینه بسیار زیاد شد، زیرا دریافت تاییدیه حقوقی برای هر توکن می‌توانست حدود 10,000 دلار آمریکا هزینه داشته‌ باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

سپس رگولاتور فرآیندی را معرفی کرد که به موجب آن ارائه‌ دهندگان خدمات دارایی‌های ارزی (VASP) می توانستند مجوز معامله در اوراق بهادار و ارائه خدمات معاملات خودکار را دریافت کنند. این قوانین اما بسیار سختگیرانه بود و فقط دو شرکت توانستند تاییدیه مربوطه را کسب کنند. نخست صرافی OSL که زیرمجموعه بی‌سی گروپ (BC Group) است و صرافی «هش‌کی» (HashKey Group) که دارای تاییدیه اصولی است.

به این ترتیب صرافی‌هایی که فاقد مجوز لازم بودند، اجازه ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خُرد را نداشتند. با این وجود اما سرمایه گذاران خرد همچنان بدون دریافت مجوز به معاملات خود ادامه دادند.

چین در سراسر مرزهای خود فعالیت شرکت‌هایی را که خدمات رمزنگاری ارائه می‌دهند، ممنوع کرده‌است، اما سیاستمداران هنگ کنگ تاکید داشتند که این شهر همچنان بر اساس اصل «یک کشور و دو سیستم» اداره شود؛ که یعنی این شهر با وجود اینکه بخشی از چین است، اما می‌تواند امور خود را سازماندهی کرده و برای امور خود تصمیم‌گیری کند. با این حال شرکت‌ها تردید داشتند که هنگ کنگ بتواند استقلال خود را در تصمیم گیری در مورد نحوه تنظیم ارزهای دیجیتال حفظ کند. بنابراین ریسک نکردند و برای ادامه فعالیت راهی سنگاپور و مناطقی مثل آن  شدند.

 

رژیم مجوز از مارس 2023 لازم‌الاجرا است

رژیم مجوز ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های ارزی (VASP) در مارس 2023 لازم الاجرا خواهد شد و متقاضیان یک مهلت 9 ماهه دریافت خواهند کرد. طبق این رژیم، هنگ کنگ دیگر رژیم انتخابی نخواهد داشت. صرافی‌ها یا مجوز دارند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا اینکه نمی‌توانند در شهر فعالیت کنند.

آنابل هوانگ، شریک مدیریتی در گروه «امبر»، پلتفرمی که در زمینه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، گفت: «بدون وجود مقرراتی روشن، ما اساسا خودتنظیمی می کردیم و در برابر سخت‌ترین استانداردهای نظارتی قرار داشتیم». او افزود که این شرکت در حوزه‌هایی که در آن فعالیت می‌کند، خود را به سخت‌ترین استانداردهای مقررات داریی‌های دیجیتال در سطح جهانی پایبند کرده‌ است.

یک منبع دولتی به کوین دسک گفت که بازیگران بازار رژیم مجوزهای VASP را سختگیرانه می دانند. به باور آنها هزینه‌های عملیاتی بالایی با این رژیم به آنها تحمیل می‌شود، زیرا باید با توجه به این الزام دارایی های خود را بیمه کنند و درصد بالایی از دارایی‌های خود را در کیف پول سرد نگهداری کنند.

این منبع آگاه بیان داشت که هدف نهایی این رژیم مجوز، حمایت از سرمایه گذاران است. در این مرحله، به نظر می‌رسد که مجوزها روی معاملات نقطه‌ای متمرکز شده‌اند و اجازه سرمایه‌گذاری، وام دادن (lending)، کپی تریدینگ را به بسیاری از صرافی‌ها نمی‌دهد. در اصل، کمیسیون اوراق بهادار و معاملات آتی هنگ‌کنگ می خواهد قوانینی همچون بازار معاملات بازار سهام سنتی در بازار رمزارزها جریان داشته‌باشد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: coindesk

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×