» آرشیو اخبار » رشد 400 برابری تولید تخم مرغ در 30 سال اخیر
مرغ

رشد 400 برابری تولید تخم مرغ در 30 سال اخیر

16 مهر 1401 6

به گزارش گذارنیوز؛ حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، روز شنبه ۱۶ مهر در مراسم روز جهانی تخم‌مرغ که با حضور مسئولان و تشکل‌های مرغ تخم‌گذار در این وزارتخانه برگزار شد، از تخم‌مرغ به عنوان محصولی سازگار با محیط زیست یاد کرد و گفت: تولید تخم‌مرغ در میان سایر محصولات پروتئینی کمترین آلایندگی زیست محیطی را دارد و در مقایسه با دانه‌های آجیلی دارای ارزش غذایی برابر و آب‌بری کمتر است.

به گفته دماوندی نژاد، هم اکنون رشد تخم‌مرغ عمودی است و در استان‌های وارد کننده، طرح توسعه افقی و سرمایه‌گذاری این محصول مد نظر است.
معاون وزیر در امور تولیدات دامی با اشاره به اصلاح ساختار اقتصادی در سال 1401 افزود: امسال تجربه بی‌نظیر در طول تاریخ کشور رخ داد و آن اصلاح ساختار اقتصادی بود. تغییر نرخ نهاده به عنوان موثرترین متغیر در تولید محصولات و کالا‌های کشاورزی ما را بر آن داشت تا مدل مناسب برای تولید و مدیریت بازار طراحی کنیم که با لطف خدا و همراهی و تلاش شما این امر حساس مدیریت شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه وقتی دست به اقدام اساسی و زیرساختی می‌زنیم باید دائم انتظار پس‌لرزه‌ها و فراز و فرود آن را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در زمان آغاز طرح اصلاح قیمت، نگرانی‌هایی در مورد کاهش تقاضا بود و قیمت جدید اعلام شد، که به کاهش تقاضا کمک کرد، ما با کمک هم و با پیش گرفتن سیاست ذخیره‌سازی و کمک برای توسعه بازار صادراتی، توانستیم فشار ایجاد شده را بکاهیم و از مرحله کاهش تقاضا عبور کنیم و امروز در مدخل روند افزایشی و اوج تقاضا قرار داریم.

تبلیغات جام جهانی قطر

معاون وزیر در امور تولیدات دامی گفت: برای تولید در عرضه تخم‌مرغ سه نقطه افزایش، کاهش و تثبیت تقاضا وجود دارد و تولید کننده زیان‌هایی را که در نقطه کاهش تقاضا دیده، در نقطه افزایش جبران می‌کند و مصرف کننده نیز در نقطه افزایش تقاضا متضرر می‌شود. این در حالی است که عرضه کننده در هیچ نقطه‌ای زیان نمی‌بیند.

دماوندی نژاد افزود: معاونت تولیدات دامی به عنوان سیاستگذار و تامین کننده حقوق تولید کننده و مصرف کننده مدل‌هایی را تعریف کرده تا دامنه فراز و فرود‌های بازار به پایین‌ترین حد ممکن برسد و تنها راه برای آن، ایجاد زنجیره ارزش تامین است که ما هم برنامه‌هایی در این خصوص داریم.

دماوندی‌نژاد در خصوص قیمت‌گذاری تخم‌مرغ نیز گفت: در این خصوص کار کارشناسی صورت گرفته و با اتحادیه‌ها تفاهماتی انجام داده‌ایم و مترصد برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار هستیم، البته در ماه‌های پایانی سال وارد روند افزایش تقاضا می‌شویم، که امیدواریم بتوانیم با طراحی مدل‌های جدید و برنامه‌ریزی صورت گرفته بازار را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که با اجرای کامل طرح زنجیره ارزش تامین، دست سوداگران از بازار کوتاه می‌شود، گفت: برخی از واسطه‌ها یاور ما هستند و به تولید و تثبیت بازار کمک می‌کنند، ولی عوامل خارج از حلقه سوداگرند و بازار را بی‌ثبات می‌کنند، چون سود آن‌ها در بی‌نظمی بازار است و امیدواریم با اجرای کامل طرح زنجیره ارزش تامین، دست سوداگران بازار کوتاه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ثبات بازار مرغ در کشور گفت: بیش از ۵۰ هزار تن خرید مازاد مرغ داشتیم و مرغ منجمد را به وفور و با قیمت ۴۰ هزار تومان به دست عاملان توزیع رسانده‌ایم تا با قیمت ۴۳ هزار تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×