» آرشیو اخبار » رشد چاپ پول ۳۳/۶ درصد بیشتر از سال گذشته

رشد چاپ پول ۳۳/۶ درصد بیشتر از سال گذشته

7 آبان 1401 6

ررسی روند حجم نقدینگی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه حاکی از آن است که در این مدت حدود ۷۷۱ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان به حجم این متغیر افزوده شده به عبارت دیگر، تقریبا ۳۳.۶ درصد بیشتر از سال گذشته پول چاپ شده است.

به گزارش گذارنیوز، بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه به ۵۵۹۴ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل، ۴۰۶۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در این بین، بررسی روند حجم نقدینگی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه حاکی از آن است که در این مدت حدود ۷۷۱ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان به حجم این متغیر افزوده شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در شش ماهه سال گذشته، حجم نقدینگی از ۳۴۹۰ هزار میلیارد تومان در فروردین ماه به ۴۰۶۷.۶ هزار میلیارد تومان در شهریور ماه رسیده و در این مدت حدود ۵۷۷ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی زیاد شده است.

بنابراین، می‌توان گفت که در شش ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۳۳.۶ درصد بیشتر پول چاپ شده است.

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که نرخ رشد نقدینگی (دوازده‌ماهه) از ۴۰.۵ درصد در پایان شهریور پارسال به ۳۵ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۱ کاهش یافته و رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه سال ۱۴۰۱ هم ۳۳.۱ درصد بوده است.

البته، نرخ رشد پایه پولی در پایان شهریور ۱۴۰۰ رقم ۳۹.۵ درصد را ثبت کرده بود.

از سوی دیگر، بانک مرکزی معقتد است که رشد نقدینگی و پایه پولی کماکان در سطوح بالایی قرار دارند و لازم است با سرعت و شدت بیشتری تا رسیدن به سطح مطلوب و هدف‌گذاری شده خود طی روندی مستمر و پایدار کاهش یابند.

رشد چاپ پول ۳۳/۶ درصد بیشتر از سال گذشته

منبع: ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×