» آرشیو اخبار » دیفای، عامل رشد احتمالی بازار کریپتو در سال ۲۰۲۴
دیفای، عامل رشد احتمالی بازار کریپتو در سال ۲۰۲۴

دیفای، عامل رشد احتمالی بازار کریپتو در سال ۲۰۲۴

17 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، امور مالی غیرمتمرکز موسوم به دیفای (DeFi)، از زمان آغاز به کار خود رشد فوق‌العاده‌ای داشته است. در سال ۲۰۲۱، ارزش کل قفل شده (TVL) در این حوزه بیش از ۱۲۰۰ درصد افزایش یافته و ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده نیز از ۲۴۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. TVL دیفای از سال ۲۰۲۱ تاکنون در نتیجه روندهای اقتصادی کلان، مانند افزایش تورم، به حدود ۶۰ میلیارد دلار کاهش یافته است، اما دیفای قصد دارد پایه‌های زیرساخت مالی ما را تا رسیدن چرخه بعدی بازار دوباره پیکربندی کند.

از لحاظ تاریخی، بازگشت به بازار صعودی طی یک مسیر چهار ساله اتفاق می‌افتد. نکته مثبت این است که امکان بهبود بازار رمزارز در سال ۲۰۲۴ به دلیل بلوغ سیاست‌های پولی و کاهش فشارهای نظارتی وجود دارد. این امر می‌تواند امکان کاهش نرخ‌های بهره را فراهم کند و جریان منابع مالی را به این صنعت بازگرداند.

بازار صعودی بعدی احتمالاً توسط چهار عامل هدایت می‌شود:

تبلیغات جام جهانی قطر
  • مهار تورم جهانی
  • اعتماد مجدد به پایداری مدل‌های تجاری دیفای
  • مهاجرت حداقل ۵۰ میلیون کاربر از دنیای صرافی‌های متمرکز به برنامه‌های غیرمتمرکز (امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون هولدر در سراسر جهان وجود دارد که عمدتاً کاربر صرافی‌های متمرکز هستند)
  • و به احتمال قوی، تغییر در سختی استخراج بیت کوین.

دیفای

آیا چرخه بعدی قرار است «تابستان دیفای» سال ۲۰۲۰ را فقط در مقیاسی بزرگ‌تر و با کاربرانی بیشتر تکرار کند؟

تغییری به سمت پایداری اقتصادی

بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها دیگر نمی‌توانند به کسب درآمد جادویی از اینترنت تکیه کنند. یعنی بعید است بازار به سطحی از اطمینان برگردد که به بنیانگذاران پروتکل‌های دیفای، اجازه اهدای مقادیر زیادی از توکن‌های خود را به کاربران اولیه (early users) بدهد.

در حالی که توکن‌های پروتکل‌های دیفای همچنان نقش مهمی را ایفا می‌کنند، اما ضرب آنها تحت نظارت بیشتری قرار خواهد گرفت. سوالی که برای فعالان بازار مطرح می‌شود این است که آیا این پروتکل‌ها می‌توانند بودجه کافی برای تامین مالی خود ایجاد کنند و در نهایت به ارزش بیشتری در بین کاربران نهایی برسند یا نه.

البته منظورمان این نیست که پروتکل‌های دیفای حتماً باید از روز اول سودآور باشند. بنیانگذاران Web3 باید مفهوم اقتصاد واحد را که از Web2 گرفته شده است، در نظر بگیرند. این بینش به یک کسب‌وکار فناوری‌ محور اجازه می‌دهد تا دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در مراحل اولیه نداشته باشد و جریان نقدینگی آزاد را افزون بر هزینه‌های عملیاتی، با جذب کاربران ایجاد کند.

در دنیای دیفای، مفهوم اقتصاد واحد به یک امر ضروری برای تامین‌کنندگان نقدینگی و بازارسازان تبدیل شده است. به عبارت ساده‌تر، پروتکل‌های دیفای در نهایت باید بتوانند کارمزد کافی را در تراکنش‌ها برای پاداش دادن به ارائه‌دهندگان نقدینگی ایجاد کنند.

دیفای

این امر برای صرافی‌های غیرمتمرکز به چه معناست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) که به آنها بازارسازهای خودکار نیز گفته می‌شود، همیشه در خط مقدم دیفای بوده‌اند. به عنوان مثال، اولین بار سوشی سواپ (SushiSwap) مفهوم پاداش‌های اولیه تحت حمایت یک پروتکل را مطرح کرد.

صرافی‌های غیرمتمرکز در طول تاریخ از لحاظ سرمایه کارآمد نبوده‌اند و همیشه به مقادیر زیادی سرمایه از ارائه‌دهندگان نقدینگی نیاز دارند تا بتوانند حجم معاملات روزانه را به صورت غیرمتمرکز تامین کنند. از آنجایی که استخرهای نقدینگی کارمزد اندکی را برای سرمایه قفل شده تولید می‌کنند، بنابراین این صرافی‌ها در جهت ایجاد پاداش‌ کافی برای ارائه‌دهندگان نقدینگی، به توکن‌های تولید شده توسط پروتکل‌ها متکی بودند.

ما اکنون شاهد ظهور نسل جدیدی از صرافی‌های غیرمتمرکز هستیم که در بخش سرمایه کارآمدتر هستند و این روند احتمالاً توسط سایر فعالان دیفای نیز دنبال خواهد شد.

به عنوان مثال، یونی سواپ ورژن ۳ (Uniswap v3) به ارائه‌دهندگان نقدینگی اجازه می‌دهد تا سرمایه خود را متمرکز کنند که فقط بین محدوده‌های قیمتی خاصی معامله شوند. به این ترتیب، سرمایه قرار داده شده می‌تواند تا زمانی که قیمت‌ در آن محدوده مشخص حرکت می‌کند، سود بیشتری را از حجم معاملات روزانه ایجاد کند و در نتیجه، بدون تکیه بر افزایش قیمت توکن‌های تولید شده توسط پروتکل‌ها، کارمزد بیشتری از تراکنش‌‌ها دریافت می‌شود.

مثال دیگر، پلتفرم مشتقات غیرمتمرکز dYdX است. از آنجایی که dYdX از یک اُردر بوک (order book) برای انطباق سفارشات خرید و فروش استفاده می‌کند، در نتیجه به کاربران عادی برای سپردن نقدینگی در استخرها نیازی ندارد و در عوض به بازارسازان حرفه‌ای و کارآمدتر برای قرارگیری در مقابل کاربران متکی است.

دیفای

نام بازی “کارایی سرمایه” است

موج بعدی نوآوری دیفای از سوی بنیان‌گذارانی نشأت می‌گیرد که قادر به طراحی مدل‌های کسب‌وکار غیرمتمرکز با قابلیت ایجاد اقتصادی واحد و پایدار برای تامین‌کنندگان نقدینگی و بازارسازان هستند.

استارت‌آپ‌هایی که این مدل کسب‌و‌کار را ایجاد می‌کنند، ممکن است حتی هنوز وجود هم نداشته باشند. در نتیجه، شاهد افزایش حضور حامیانی برای استارت‌آپ‌های Web3 هستیم که در مراحل اولیه کار خود قرار دارند.

برای اینکه دیفای بتواند به رشد سریع خود در میان نسل بعدی کاربران Web3 ادامه دهد، بنیانگذاران و پروژه‌ها باید به ساخت برنامه‌های جدید با مشخصه‌های ریسک و بازده مختلف ادامه دهند. با افزایش تعداد بلاکچین‌ هایی که توان عملیاتی بالا و نرخ تراکنش پایین را ارائه می‌دهند، توسعه‌دهندگان انتخاب‌های متنوعی را برای توسعه بیشتر دیفای و برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد. با حرکت Web3 به سمت آینده مولتی چین‌ (multichain)، رقابت پروژه‌ها نیز می‌تواند به تقویت نوآوری در ارائه بهترین محصولات برای کاربران کمک کند.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×