» ارز دیجیتال » دو استونیایی به اتهام کلاهبرداری 575 میلیون دلار رمزارز دستگیر شدند
کلاهبرداری

دو استونیایی به اتهام کلاهبرداری 575 میلیون دلار رمزارز دستگیر شدند

2 آذر 1401 4

این احتمال وجود دارد که دو تن از شهروندان استونی به نام های « پوتاپنکو» (Potapenko) و «توریگین » (Turõgin) به دلیل کلاهبرداری حدود 575 میلیون دلار رمزارز به مدت 20 سال پشت میله های زندان بمانند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، این احتمال وجود دارد که دو تن از شهروندان استونی به نام های « پوتاپنکو» (Potapenko) و «توریگین » (Turõgin) به دلیل کلاهبرداری حدود 575 میلیون دلار رمزارز، به مدت 20 سال پشت میله های زندان بمانند.

پلیس استونی دو نفر را در تالین، پایتخت این کشور به اتهام دست داشتن در کلاهبرداری 575 میلیون دلاری ارزهای رمزنگاری شده دستگیر کرد.

به گفته دادستانی که این پرونده را دنبال می کند، «سرگئی پوتاپنکو» و «ایوان توریگین» صدها هزار شهروند را فریب دادند تا معاملاتی را در یک سرویس ناشناس استخراج رمزارز انجام دهند و دارایی خود را در یک بانک مجازی رمزارز سرمایه گذاری کنند. بر خلاف ادعاهای این دو فرد اما نهادهای یاد شده سود وعده داده شده را به مردم پرداخت نکردند و دارایی مردم را به جیب زدند.

تبلیغات جام جهانی قطر

طبق اسناد دادگاه ایالات متحده، این کلاهبرداران از مردم خواسته اند تا پس اندازهای خود را به یک شرکت استخراج رمزارز به نام «هش فلیر» (HashFlare) و یک بانک دارایی دیجیتال به نام «پالیبیس» « Polybius» انتقال دهند. این دو فرد وعده های سودهای قابل توجهی را به افرادی که وارد این طرح می شوند، دادند و حتی برای ایجاد اعتماد مقداری سود نیز به  سرمایه گذاران اولیه پرداخت کردند.

با وجود وعده های داده شده اما، پس از مدتی پرداخت سود را متوقف کردند؛ پس از این اتفاق مشخص شد که «هش فلیر» و پالیبیس نهادهای غیرقانونی هستند.

کلاهبرداری رمزارزها

دستیار دادستان کل، «کنت آ. پولیت جونیور» از بخش جنایی وزارت دادگستری گفت: «فناوری جدید زمینه را برای سوء استفاده کلاهبرداران از قربانیان بی گناه چه در ایالات متحده و چه در خارج از کشور آسان تر کرده است».

این دو شهروند استونیایی حدود 575 میلیون دلار ارز دیجیتال به جیب زدند. دادستان ها ادعا کردند که دارایی ها را به شرکت های بالادستی انتقال داده اند تا سودها را تصفیه کند، اما بعد توسط آن پول ها، اتومبیل های لوکس و حداقل 75 ملک خریداری شده است.

«نیک براون»، دادستان ناحیه غربی واشنگتن در ایالات متحده، گفت که وسعت و گستردگی این طرح به طرز شگفت انگیزی زیاد است. وی تصریح کرد که مقامات استونی با آژانس های آمریکایی متحد شده اند تا این منابع، که چند میلیون دارایی مردم در آن ذخیره شده، را از چنگال جنایتکاران در آورند.

براون در ادامه صحبت های خود تاکید کرد که اف‌بی‌آی در سراسر مرزهای بین المللی متعهد به تعقیب موضوعاتی است که در آن کلاهبرداران با استفاده از طرح های پیچیده از سرمایه گذاران سوءاستفاده می کنند.

در همین زمینه، «لوئیس کوسادا»، دستیار مدیر بخش تحقیقات جنایی اف‌بی‌آی، نیز اظهار داشت: قربانیان در ایالات متحده و خارج از کشور در معاملاتی که معتقد بودند سرمایه‌ گذاری در دارایی‌های دیجیتال با سود بالا است، وارد شدند، اما همه این وعده ها تنها بخشی از یک طرح کلاهبرداری بود که در نتیجه آن هزاران قربانی آسیب دیدند.

اتهامات متعددی به پوتاپنکو و توریگین وارد شده است. مواردی همچون 16 فقره کلاهبرداری رایانه ای و یک مورد برای ارتکاب پولشویی نمونه ای از آنها است. درصورتی که این اتهامات اثبات شود، این کلاهبرداری ها برای آنها حداکثر 20 سال زندان در پی دارد.

کلاهبرداری کریپتو

نگاهی گذرا به آخرین کلاهبرداری ثبت شده

وزارت دادگستری ایالات متحده (DoJ) 50676 بیت کوین (3.36 میلیارد دلار) را از شخصی به نام «جیمز ژونگ» ضبط کرده است. ژونگ که به یک فقره کلاهبرداری رایانه ای اعتراف کرد، ده سال پیش ثروت بیت کوین را از بازار منقرض شده «سیلک رود» (Silk Road) به سرقت برد. مقامات این دارایی ها را در نوامبر گذشته، زمانی که بیت کوین در حدود 68000 دلار معامله می شد، مصادره کردند، به این معنی که موجودی رمزارز به بیش از 3.3 میلیارد دلار رسید.

متهم به انجام این کلاهبرداری اعتراف کرد و ممکن است به مدت 20 سال به زندان برود. «دمیان ویلیامز» وکیل ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک در مورد این کلاهبرداری اظهار داشت: جیمز ژونگ بیش از یک دهه پیش با سرقت بیش از 50000 بیت کوین از سیلک رود مرتکب کلاهبرداری شد. برای تقریبا ده سال، محل اختفای این بخش عظیم بیت کوینِ گم شده به یک معما تبدیل شده بود.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سیده مریم سیدان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cryptopotato

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×