» آرشیو اخبار » دوز یادآور با کدام واکسن انجام می‌شود؟
دوز یادآور با کدام واکسن انجام می‌شود؟

دوز یادآور با کدام واکسن انجام می‌شود؟

21 تیر 1401 3

به گزارش گذارنیوز، با فروکش کردن موج ششم که با سویه اومیکرون همراه بود، روند تزریق واکسن کرونا نیز سیر نزولی پیدا کرد، تا جایی که عدم استقبال از واکسیناسیون، باعث شد برخی از مراکز و پایگاه‌های تزریق واکسن تعطیل شوند.

حالا با افزایش آمار روزانه کرونا در کشور، دوباره این بحث مطرح شده است که برای تقویت ایمنی بدن، کدام واکسن را انتخاب و تزریق کنیم.

در حال حاضر، نقشه کرونایی کشور نشان می‌دهد که ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

با این اوصاف، پیش بینی می‌شود که ظرف روزهای آینده، بر تعداد شهرهای قرمز و نارنجی افزوده شود. بنابراین، یکی از توصیه‌های جدی برای عبور بدون دردسر از موج جدید بیماری، تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به ضرورت حفاظت از کادر بهداشت و درمان با واکسیناسیون، تاکید کرد: کسانی که بیش از ۶ ماه از آخرین تلقیح واکسن آنها گذشته است، دوز یادآور را تزریق کنند.

وی ادامه داد: به صورت کلی اگر ۶ ماه از تلقیح آخرین واکسن گذشته باشد، از دوز سوم یا چهارم واکسن به عنوان دوز یادآور کرونا نام برده می‌شود و با توجه به امواج جدید بیماری، شهروندان به ویژه کادر بهداشت و درمان باید نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

در همین حال، توصیه و تاکید متخصصین علوم پزشکی، این است که افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، از جمله افراد مسن، افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، کادر بهداشت و درمان و به طور کلی تمامی افرادی که ۶ ماه از آخرین واکسن آنها می‌گذرد، نسبت به دریافت دوز یادآور اقدام کنند. زیرا، پیش بینی می‌شود که در هفته‌های آینده شاهد موج‌های جدیدی از ویروس باشیم و از این رو هم اکنون فرصت خوبی برای تلقیح دوز یادآور واکسن کرونا است.

این در حالی است که پدرام پاک آئین دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت، بر الزام کادر بهداشت و درمان برای تزریق دوز یادآور خبر داده و گفته است که بر اساس مصوبه ستاد کرونا، دریافت نوبت یادآور واکسن کرونا برای کادر سلامت الزامی است و تمامی کادر سلامت در مراکز فعالیت خود باید گواهی تزریق نوبت یادآور واکسن را داشته باشند.

در همین حال، نوع واکسن و اینکه از کدام برند باشد، برای اغلب مردم جای سوال است.

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: واقعیت این است که ما شاهد واکسن گریزی بیشتری از زیر سویه های جدید اومیکرون هستیم‌. یعنی ما اگر پیشتر با دو دوز واکسن می‌توانستیم با BA1 و BA2 مقابله کنیم برای مقابله با زیرگونه‌های جدید، یا باید واکسن‌هایی داشته باشیم که به طور اختصاصی برای این زیرگونه ساخته شدند که هنوز در دنیا واکسنی نداریم یا باید تعداد دوزها را افزایش دهیم.

وی افزود: اگر کسی تاکنون حتی یک دوز واکسن هم نزده باشد، در موج پیش رو نفعی نخواهد برد. اما کسانی که دوز یادآور بزنند، بعد از ۱۴ روز به یک ایمنی کافی می رسند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به آهنگ افزایشی زیرسویه جدید اومیکرون که BA5 است، گفت: عمده واکسن‌هایی که تاکنون در کشور استفاده شده، از نوع ویروس‌های کشته شده بوده و از همین رو، بهتر است از واکسن‌های اسپایکوژن، پاستوکووک و استرازنکا، برای دوز یادآور استفاده شود که ایمنی بالاتری ایجاد کند.

وی افزود: البته برای استفاده از سایر واکسن‌ها نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد. فقط بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنیم تا شرایط برای عبور بی خطر از موج جدید بیماری فراهم شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۲۹۱ نفر در کشور موفق شده اند دوز اول واکسن کرونا را تزریق کنند. ۵۸ میلیون و ۳۳ هزار نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۸۹ هزار نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

این آمار نشان می‌دهد که شرایط ایمنی جمعی در مقابله با ویروس کووید ۱۹، چندان خوشایند نیست و بهتر است که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه، روند واکسیناسیون را سرعت ببخشیم. زیرا، در روزهای پیش رو، مراسم‌هایی را داریم که محل تجمع خواهند بود. لذا، بهتر است شرایط را برای تزریق دوز یادآور فراهم کنیم.
منبع: مهر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×