» آرشیو اخبار » دستیابی ایران به دانش استفاده از پرتوهای اتمی برای سبک‌سازی نفت سنگین
دستیابی ایران به دانش استفاده از پرتوهای اتمی برای سبک‌سازی نفت سنگین

دستیابی ایران به دانش استفاده از پرتوهای اتمی برای سبک‌سازی نفت سنگین

8 آذر 1401 6

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سازمان انرژی اتمی به دانش استفاده از پرتوها برای شکست ساختارهای هیدروکربوری و افزایش عدد API با هدف سبک‌سازی و کاهش گرانروی نفت خام‌ سنگین و فوق سنگین دست یافته است.

به گزارش گذارنیوز، سید «پژمان شیرمردی» با اشاره به مشارکت سازمان انرژی اتمی در این رویداد اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی به دانش استفاده از پرتوها برای شکست ساختارهای هیدروکربوری و افزایش عدد API با هدف سبک‌سازی و کاهش گرانروی نفت خام‌ سنگین و فوق سنگین دست یافته است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران افزود: سازمان انرژی اتمی تاکنون اقدامات پژوهشی متعددی با هدف استفاده از پرتوهای اتمی در فرآوری محصولات نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی انجام داده است.

شیرمردی با اعلام اینکه یکی از برنامه‌های استفاده از پرتوها در صنعت نفت، تسهیل و تسریع در سبک‌سازی نفت خام‌های سنگین و فوق‌سنگین است، تصریح کرد: ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت خام سنگین و فوق سنگین جهان را در اختیار دارد، از این رو دستیابی به این دانش فصل نوینی در توسعه همکاری‌ها بین سازمان انرژی اتمی و صنعت نفت کشور را در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی فراهم کرده است،

تبلیغات جام جهانی قطر

وی تصریح کرد: برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت، به فرصتی برای تبادل این دانش بین سازمان انرژی اتمی و وزارت نفت تبدیل شده و امیدواریم فصل نوینی برای همکاری در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناورمحور بین دو مجموعه آغاز شود.

شیرمردی از برنامه‌ریزی برای تولید گازوئیل با استفاده از پسماندهای پلیمری و پلاستیکی، حذف ترکیبات گوگردی از محصولات و فرآورده‌های نفتی، ساخت انواع چگالی‌سنج‌ها، عرضه فناوری‌های جدید در حوزه تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری به‌عنوان دستاوردهای نوین این مجموعه دانش‌بنیان نام برد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در حاشیه برگزاری این رویداد تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه صنعت نفت و دانشکده نفت محمودآباد امضا شود.

بر اساس این گزارش، نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران، ۲۲ تا ۲۴ آذرماه با تدبیر دانشگاه صنعت نفت با همکاری ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری به میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×