» آرشیو اخبار » در حال شناسایی ساختمان‌های ناامین کشور هستیم

در حال شناسایی ساختمان‌های ناامین کشور هستیم

12 خرداد 1401 4

به گزارش گذارنیوز، احمد وحیدی وزیر کشور امشب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به روند آواربرداری در حادثه متروپل آبادان گفت: کار آواربرداری به صورت 24 ساعته ادامه دارد و آواربرداری مراحل مختلفی را طی کرده و ما در انتهای مرحله دوم هستیم.

وی درباره این سوال که آیا هنوز کسانی در زیر آوار هستند، تاکید کرد: برخی از مردم مراجعه کردند و معتقدند ممکن است عزیزان آنها در زیر آوار مانده باشد، به همین دلیل این احتمال وجود دارد عزیزانی زیر آوار باشند.

وحیدی تصریح کرد: ساختمان متروپل، ساختمانی بود با آوار بسیار سنگین و محیط بسیار کمی که برای مانور نیروهای امدادی در آنجا وجود دارد. از طرفی امکاناتی که باید به کار گرفته می شد تجهیزات بزرگ و سنگینی بود که کار را با مشکل مواجه می کرد، البته این تجهیزات به کار گرفته شده است. کسانی که مجوز ساخت چنین سازه هایی را می دهند باید به این مسائل توجه کنند و یکی از اشکالاتی که به متروپل وارد است این است که نباید چنین مجوزی داده می شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

وزیر کشور درباره روند شناسایی متخلفان گفت: یک تیم برای ارزیابی دقیق برای این کار تشکیل شده که دارد کارش را انجام می دهد و دادستانی و قوه قضایی هم دارند مسئولیت های خود را دنبال می کنند. اشکالاتی که تا کنون مطرح است هم در حوزه طراحی و هم اجرا است. البته این براساس دریافت های اولیه است، از طرفی استاندارهایی که در حوزه مصالح ساختمانی هم بوده باید مورد بررسی قرار گیرد که البته گزارش هایی وجود دارد که می گوید مصالح هم دچار مشکل بوده است.

وی ادامه داد: درباره اصل صدور مجوز و نظارت هایی که باید از سوی سازمان ها انجام می شده هم محل سوال است. باید به دقت ارزیابی صورت گیرد. به هر حال درباره این ساختمان مطرح است که طراحی و اجرا مناسب نبوده است.

وزیر کشور درباره ساختمان های ناامن تهران و آمار آتش نشانی مبنی بر اینکه در تهران حدود 3500 ساختمان نا ایمن وجود دارد، گفت: آتش نشانی ایمنی را از نظر حریق بررسی می‌کند و همه ساختمان‌ها این‌طور نیست. مثلاً برخی ساختمان‌های بلندمرتبه باید سیستم اطفای حریق و ذخیره آب داشته باشند و ممکن است برخی ساختمان‌ها این را نداشته باشند. از نظر حریق این مسأله وجود دارد و باید سریعا رسیدگی بشود.

وی گفت: مشکل پلاسکو حریق و آتش سوزی بود که عزیزان پرکار، پرتلاش، فداکار و ایثارگر ما در حوزه آتش نشانی به خوبی کار کردند و در حادثه آبادان نیز این عزیزان نقش آفرینی کردند.

وحیدی تاکید کرد: اگر سازه ای ناپایدار است یا گزارش رسید ترک های غیرطبیعی در سازه مشاهده شده باید به موقع موضوع بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود؛ که این کار الان آغاز شده، به خصوص بعد از دستوری که مقام معظم رهبری صادر کردند و رئیس جمهور هم تاکید کردند یک ساز و کاری برای این موضوع مشخص شده تا سازه ها از این حیث شناسایی و بررسی شود و جلساتی هم در روزهای گذشته برای این موضوع داشتیم و ان‌شاءالله یک بسیجی برای این کار شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: اگر کسانی هستند که در باره سازه های ناپایدار اطلاعی دارند، حتما به سامانه ای که اعلام خواهد شد اعلام کنند و ما می توانیم از نظارت عمومی هم برخوردار باشیم.

وی درباره مشارکت شهرداری در متروپل گفت: یک زمینی برای شهرداری بوده که فراخوان داده شده و نهایتا به عبدالباقی سپرده شده و یک شراکتی صورت گرفته که البته شهرداری سهم بیشتری داشته و بخشی از سهم خودش را در جای دیگری از این آقا می گیرد و حدود 4 و خرده ای درصد در این ساختمان سهم داشته است.

وزیر کشور تاکید کرد: برای بحث متروپل در سال 94 فراخوان داده شده، 95 ساخت آن شروع شده، در سال 96 در ابتدا برای 8 سقف پروانه صادر شده که بعدا به 11 طبقه اضافه می شود که اینها همه مورد سوال است و کارشناسان در حال بررسی هستند. شهرداری هم باید پاسخگو باشد.

وحیدی ادامه داد: باید دقیقا بررسی شود نقش هر کس در این ماجرا چقدر بوده است. اینها بدون اینکه گواهی پایان کار بگیرند تعدادی فروشگاه مشغول به کار شده اند، که این نباید اتفاق می افتاد.

وزیر کشور تاکید کرد: دستگاه ها مسئولیت های مشخصی دارند، تعداد دستگاه هایی که مسئول بودند باید تکلیف خود را انجام می دادند که این موارد در دست بررسی است.

وی اظهار داشت: گزارشاتی قبلا درباره متروپل داده شده که باید به دقت بررسی شود، شاید برخی گزارش ها مربوط به استحکام ساختمان نباشد، برای همین نمی شود پیش قضاوت کرد.

وحیدی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: باید دستگاه‌هایی که مسئول هستند مانند نظام مهندسی، مهندسین ناظر و شهرداری‌ها هر کدام به وظایف خودشان عمل کنند. در مورد ساختمان متروپل می‌توان گفت که دستگاه‌ها و حتی ممکن است برخی از اشخاص به وظیفه خودشان درستی عمل نکرده باشند.

وی گفت: اگر سازه‌هایی دچار مشکل شده باشد شهرداری به صاحب ساختمان اعلام کند و باید صاحب ساختمان اقدام به رفع مشکل کند. اگر در زمان مقرر این کار صورت نگیرد، شهرداری باید به دادستانی اعلام کند و دادستانی با استفاده از قوه قهریه نسبت به موجر اقدام کند. باید نسبت به ایمن‌سازی اقدام شود اگر در مهلت مقرر ایمن‌سازی اتفاق نیفتاد شهرداری باید به دادستانی اعلام کند تا داستانی وارد عمل شود.

وزیر کشور درباره ساختمان آلومینیوم تهران هم گفت: عزیزان کسبه باید بدانند اگر با حضور آنها مشکل ساختمان قابل حل است اقدام کنند، این عزیزان باید بدانند جان آنها در خطر است و با صاحب ملک همکاری و بنابر مالک ملک ساختمان را تخلیه کنند. در غیر این صورت قوه قضاییه ورود خواهد کرد. الان باید بررسی شود، اگر شهرداری ناامینی ملک را اعلام کرده و مالک اقدامی نکرده باید به قوه قضاییه اطلاع داده می شد.

وحیدی گفت: اخیرا ابلاغیه ای برای شناساسی ساختمان های ناامین کشور صادر شده و دوستان ما در سازمان های مختلف شروع کردند تا این ارزیابی ها انجام شود.

وی درباره این سوال که آیا نیاز به تغییر یا تصویب قوانین وجود دارد، گفت: مقررات فعلی به نسبت کامل است و اگر نیاز باشد، قوانین و مقررات را تکمیل خواهیم کرد. مالکین، ناظرین و فعالان در این عرصه باید مقررات را رعایت کنند و این مسأله باید به دقت پیگیری و دنبال بشود تا از این‌دست حوادث در کشور رخ ندهد.

منبع: فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×