» آرشیو اخبار » آیا دریاچه ارومیه نفس‌های آخرش را می‌کشد؟
آیا دریاچه ارومیه نفس‌های آخرش را می‌کشد؟

آیا دریاچه ارومیه نفس‌های آخرش را می‌کشد؟

15 شهریور 1401 2

به گزارش گذارنیوز، خیلی وقت است دریاچه ارومیه، که زخم خشکسالی را یدک می‌کشد و هر از چندگاهی اخباری درباه خشک شدن کامل آن مطرح می‌شود، در این راستا روز گذشته هم اخباری در فضای دست به دست شد که در آن‌ها ادعا می‌شد که این دریاچه به طور کامل خشک شده است؛ اتفاقی که به گفته مدیرکل دفتراحیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در صورت تامین نشدن حق‌آبه و باتوجه به تاخیر در بارش‌های پاییزی خشک شدن دریاچه دور از ذهن نیست.

 

دریاچه ارومیه هنوز به‌صورت کامل خشک نشده

بر اساس ادعای «آرزو اشرفی‌زاده»، مدیرکل دفتراحیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، دریاچه ارومیه هنوز به‌صورت کامل خشک نشده، اما تقریبا دو قسمت شمالی و جنوبی آن از هم جدا شده است و حدودا ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه باقی‌مانده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

آیا دریاچه ارومیه نفس‌های آخرش را می‌کشد؟

 

براساس آخرین اطلاع‌رسانی از وضعیت دریاچه ارومیه از دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، که یکشنبه، ۱۳ شهریور امسال منتشر شده، تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۹ متر، وسعت دریاچه ۱۰۱۰ کیلومترمربع و حجم آب موجود ۱.۳۹ میلیارد مترمکعب بوده این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تراز سطح آب دریاچه ۰.۵۳ متر، وسعت دریاچه ۱۲۵۱ کیلومتر مربع و حجم آب موجود ۱.۵ میلیارد متر مکعب بیشتر بود؛ به عبارتی در سال ۱۴۰۰، تراز سطح آب ۱۲۷۰.۷۲ متر، وسعت دریاچه ۲۲۶۱ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در دریاچه ۲.۸۲ میلیارد متر مکعب گزارش شده است.

به گفته مدیرکل دفتراحیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یقینا تامین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه نیاز است و در صورت عدم تامین آن، قاعدتا وضعیت با توجه به روند و میزان بالای تبخیر تا اواسط پاییز قطعا میزان بیشتری تبخیر را نیز خواهیم داشت و سطح تراز دریاچه ارومیه به کمترین میزان خود در چندین سال اخیر می‌رسد.

30 اردیبهشت ماه امسال بود که وزارت نیرو اعلام کرد که موضوع حقابه دریاچه ارومیه با رهاسازی آب به سمت دریاچه آغاز شده است. در این راستا در دو ساله گذشته با توجه به اظهارات وزارت نیرو باید هر سال حدود ۱/۱ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شد، در حالی که روند تبخیر بسیار بیشتر از این مقدار آب است. سازمان حفاظت محیط زیست میزان نیاز آب محیط زیستی دریاچه را به وزارت نیرو به مقدار ۳/۴ میلیارد مترمکعب اعلام کرده بود که در صورت عدم تحقق این میزان حق‌آبه قاعدتا باتوجه به تبخیر بالایی که وجود دارد، قطع به یقین امیدی به احیای دریاچه نخواهد بود.

اشرفی زاده در ادامه هشدار داده است که در صورت عدم تامین حق‌آبه و تحقق نیافتن برنامه‌های مصوب شده به‌صورت کامل، قطع به یقین دریاچه کاملا خشک می‌شود و امیدی به احیای آن نیست، اما در نقطه مقابل با تحقق برنامه‌ها و تامین حق‌آبه دریاچه به صورت کامل امیدواریم وضعیت بهتری را برای دریاچه ارومیه با افزایش بارش‌ها شاهد باشیم.

راه حل‌های احیای دریاچه

آیا دریاچه ارومیه نفس‌های آخرش را می‌کشد؟

 

مسلما بارش‌ها و تغییرات اقلیمی نیز تاثیر خود را بر دریاچه گذاشته است، اما جلوگیری از توسعه کشاورزی و انجام کشاورزی پایدار در سطح حوضه ارومیه، از راه حل‌های اصلی احیای دریاچه است همچنین جلوگیری از ساخت سد‌های جدید در حوضه دریاچه و تداوم توقف‌های انجام شده در این زمینه باید همچنان ادامه داشته باشد.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×