» آرشیو اخبار » دانش‌ بنیان‌ ها در مسیر بازار آمریکای‌لاتین
نمایشگاه ایران‌ساخت

دانش‌ بنیان‌ ها در مسیر بازار آمریکای‌لاتین

29 شهریور 1401 9

شرکت‎های دانش‌بنیان ایرانی با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در سال‌های اخیر توانستند برای ارائه محصولات و خدمات‌شان به بازارهای جهانی پا بگذارند.

شرکت‎های دانش‌بنیان ایرانی با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در سال‌های اخیر این توانایی را پیدا کرده‎‌اند که بتوانند برای ارائه محصولات و خدمات‌شان به بازارهای جهانی پا بگذارند و تمایز محصولات خود با محصولات رقیب را به کشورهای دیگر نشان دهند. اتفاقی که شاید در ابتدا با تعداد شرکت‎های محدود آغاز شد اما حالا بسیار رشد داشته و در طول سال شاهد حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه‎های متنوعی در کشورهای مختلف هستیم.

به گزارش گذارنیوز، نمایشگاه اختصاصی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایران و ونزوئلا که از ۲۴شهریور با حضور ۷۸شرکت دانش‎بنیان و فناور برپا شده نمونه دیگری از ارتقای توانمندی‌های متخصصان ایرانی است. این نمایشگاه که با حضور نیکلاس مادورو، رئیس‌‎جمهور ونزوئلا و اعضای کابینه دولت وی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا افتتاح شد تا روزگذشته ادامه داشت و ۱۵۰محصول دانش‌بنیان کشور را در معرض دید بازار مستعد این کشور قرار داد. برای بررسی جزئیات بیشتر درخصوص شرکت‎های ایرانی حاضر در این نمایشگاه، قراردادهای بین‎‌المللی در حال مذاکره و حوزه‎های اصلی همکاری فناورانه کشور با ونزوئلا با دکتر میلاد صدرخانلو، رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس و مدیران برخی شرکت‌های دانش‌بنیان که در این رویداد حضور مؤثری داشته‌اند، گفت‌‎و‎گو کرده‌ایم.

دانش‌ بنیان‌ ها در مسیر بازار آمریکای‌لاتین

تبلیغات جام جهانی قطر

دکتر میلاد صدرخانلو، رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس، هدف اصلی برگزاری نمایشگاه محصولات فناورانه و تجهیزات دانش‌بنیان در ونزوئلا را این‌طور توصیف می‌کند: «هدف اصلی نمایشگاه، ارائه دستاوردهای شرکت‌های فناورانه ایرانی و ونزوئلایی بوده و در درجه اول، آنچه اهمیت دارد شناسایی ظرفیت‎های همکاری دو کشور در زمینه فناوری است.

هر دو کشور ایران و ونزوئلا با توجه به اشتراکات زیاد موجود، به همکاری در جهت توسعه اقتصادی علاقه‌مندند.» او یکی از مسیرهای توسعه اقتصادی دو کشور را استفاده از ظرفیت‌ها می‌داند و معتقد است: «ایران به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در فناوری در تلاش است تا تجارب و توانمندی‌های خودش را با کشور دوست و برادر به اشتراک گذاشته و در این مسیر، در کنار استفاده از ظرفیت‎های بازار ونزوئلا، شرکت‌های ایرانی فناور و مستعد را برای همکاری بین‌المللی و چندملیتی، به بازار آمریکای لاتین و جنوبی معرفی کند.» وی در ادامه می‌افزاید: «ونزوئلا بازار بسیار مستعدی برای شرکت‌های ایرانی به حساب می‌آید و از مهم‌ترین دستاوردهای این نمایشگاه برای کشور ما، صادرات غیرمستقیم به سراسر نقاط مختلف دنیا با همکاری شرکت‌های ونزوئلایی و بازسازی برند (ریبرندینگ) شرکت‌های ایرانی خواهد بود.»

تخصص و تنوع دانش‌بنیان‌های ایرانی در ونزوئلا

حدود ۷۸شرکت دانش‎بنیان و فناور ایرانی در این نمایشگاه اختصاصی حضور یافته و تلاش دارند که بازار خود را توسعه دهند. این شرکت‎ها عمدتا در زمینه‎های تجهیزات پزشکی، دارو، نفت و گاز و پتروشیمی، خودرو، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نانوفناوری، صنایع الکتریکی و مکانیکی فعالیت دارند. دکتر صدرخانلو درباره حضور ویژه پارک فناوری پردیس در این نمایشگاه می‌گوید: «این پارک که از کنشگران پیشرو و فعال زیست‌بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی کشور به حساب می‎آید، به شکلی قدرتمند و به نمایندگی از ۱۸شرکتی که در زمینه تجهیزات پزشکی، دارو، کشاورزی و صنایع نفت و گاز فعالیت دارند، در این نمایشگاه حاضر شده است.»

دانش‌ بنیان‌ ها در مسیر بازار آمریکای‌لاتین

 

او هدف از این حضور را کمک به شرکت‎های فناور پارک توصیف کرد و می‌افزاید: «همکاری‎های بین‎المللی می‎تواند توانمندی‎های ایران را برای بهره‎برداری از پارک‎های فناوری به دولت ونزوئلا عرضه و اعلام کند که حاضر است برای ایجاد چنین پارک‌هایی در ونزوئلا همکاری و هم‎افزایی داشته باشد.»

شرایط ورود دانش‌‏بنیان‌ها به نمایشگاه‌‎های بین‌المللی

نمایشگاه‌های خارجی محلی برای ارائه توانمندی‎های داخلی است و احتمالا بسیاری از شرکت‌های دانش‏بنیان ایرانی تمایل دارند بتوانند در چنین عرصه‎هایی حضور پیدا کنند. رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس در توضیح شرایط و الزاماتی که شرکت‎های دانش‎بنیان برای حضور در نمایشگاه‎های بین‎المللی باید دارا باشند، می‌گوید: «شاخص‌هایی برای این کار وجود دارد. برخی از شرکت‎های دانش‎بنیان ایرانی ظرفیت‎ها و زیرساخت‎های حضور در فضای بین‎المللی را دارند که این شرکت‎ها مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته و متناسب با میزان تطابق عرضه فناوری آنها با نیاز کشور ونزوئلا و محدوده آمریکای جنوبی، میزان احتمالی توسعه بازار صادراتی آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.»

چشم‌انداز ارزآوری از مسیر دانش‌بنیان‌ها

صدرخانلو در پاسخ به پرسش درباره ارزش اقتصادی قراردادهای منعقدشده بین شرکت‎های خصوصی و دولت ونزوئلا با شرکت‎های ایرانی می‌گوید: «تا روز آخر برگزاری جلسات B۲B در جریان بوده و میزان و تعداد قراردادها نهایی نشده است اما با توجه به تعداد بالای جلسات برگزارشده بین شرکت‌های ونزوئلایی و متناظر ایرانی‌شان، به نظر می‌رسد در حوزه‎های سلامت و صنعت همکاری‎های بسیار خوبی در پیش روی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کشور باشد.»

او در ادامه از برنامه‎های آتی برای توسعه همکاری‎های خارجی می‌گوید: «ایجاد پایگاه فروش محصولات دانش‎بنیان و فناورانه ایرانی در ونزوئلا از دیگر برنامه‎های ماست، تا امکان عرضه محصولات متنوع در آن وجود داشته باشد. در این مورد هدف ما دیگر بازار ونزوئلا نیست بلکه می‎خواهیم در همه بازارهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی قابلیت صادرات مستقیم و غیرمستقیم داشته باشیم.»

۲ محصول ویژه ایرانی در بازار تقاضای ونزوئلایی

شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده دستگاه‌های همودیالیز از شرکت‎هایی است که در این نمایشگاه حضور دارد. این شرکت دارای نوعی از فناوری است که در دنیا تعداد محدودی از آن وجود دارد. صدرخانلو درباره این شرکت می‌گوید: «ما در تلاش هستیم که برای تامین دستگاه‎های همودیالیز ونزوئلا قرارداد همکاری داشته باشیم که نیاز این کشور با کمک ایران برطرف شود.»

وی همچنین می‌افزاید: «شرکت تولیدکننده پروبیوتیک انسانی و دامی یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی است که قابلیت ارائه خدمات و محصولات در کشور ونزوئلا را دارد. محصولات این شرکت هم در حوزه مکمل دارویی و هم در حوزه دام، طیور و آبزیان قابل استفاده است. در صورت توافق ونزوئلا برای همکاری‎های گسترده‎تر، این شرکت می‎تواند با توسعه استفاده از محصولات پروبیوتیک ایرانی در بهبود تولیدات دامپروری ونزوئلا موثر واقع شود.»

دانش‌ بنیان‌ ها در مسیر بازار آمریکای‌لاتین

در مسیر خدمات صلح‌آمیز هسته‌ای

سیدمهدی حمیدزاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی می‌گوید: «ما با محصولات دوزیمترها و گیت‌ها و دستگاه آر‎تی‎ال‎سی که کیفیت رادیودارو را بررسی می‎کند، در نمایشگاه ونزوئلا شرکت کردیم. در حقیقت ما اولین شرکت بخشی خصوصی هستیم که در این زمینه فعال است و برخی از محصولات‌مان گواهینامه CE اروپا را اخذ کرده است.

برنامه ما برای بازار ونزوئلا با توجه به این‌که عضو آژانس بین‎المللی اتمی است و درحال‌حاضر برای احیای فعالیت‎های صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش می‎کند، این است که بتوانیم در بحث ابزار دقیق و تجهیزات دوزیمتر محیطی و فردی به آنها خدمات ارائه دهیم و برای کشور عزیزمان ارزآوری داشته باشیم.»

ارائه خدمات مدیریت حفاری

کامران فتاحی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه اکتشاف و تولید، حفاری پروژه‌های نفتی، محصولات و خدمات قابل ارائه خود در نمایشگاه را این‌طور معرفی می‌کند: «یکی از محصولاتی که در نمایشگاه ونزوئلا ارائه کرده‌ایم برای مدیریت به موقع عملیات حفاری کارایی دارد که پروژه مشابه آن، اکنون در دکل‎‌های نفتی ایران هم در حال اجراست. سرمایه‎گذاری در پروژه‎های نفت و گاز ونزوئلا، ارائه خدمات مدیریت طرح‎های پیچیده، بهینه‎سازی حفاری، مطالعات و مدیریت مخزن از خدماتی است که شرکت ما می‎تواند به کشور ونزوئلا ارائه دهد.»

آمادگی برای ارائه تجهیزات بیمارستانی

دکتر کمپانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فعال در زمینه دستگاه‎های بیهوشی و مانیتور قلب، هدف از شرکت در نمایشگاه ونزوئلا را این‌طور توضیح می‌دهد: «به‌نمایندگی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران در این نمایشگاه حاضر شدم تا بتوانیم تمام دستگاه‎ها و تجهیزات پزشکی که در ایران قابلیت صادراتی دارد را معرفی کنیم.

این دستگاه‎ها شامل تجهیزات سی‎سی‎یو، دیالیز، اورژانس، آی‎سی‎یو و دستگاه‎های عمومی بیمارستانی است. در آمریکای لاتین به دلیل مشکلاتی که وجود دارد قیمت‎های مناسب و کیفیت محصولات ما می‌تواند در تجهیز بیمارستان‌ها بسیار کمک‎کننده و موثر باشد. »

گزارش تصویری کامل از این خبر را در اینجا ببینید

منبع: روزنامه جام‌جم

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×