» آرشیو اخبار » دامنه وب 3 یک انجمن غیرمتمرکز تمدید نخواهد شد
دامنه وب 3 یک انجمن غیرمتمرکز تمدید نخواهد شد

دامنه وب 3 یک انجمن غیرمتمرکز تمدید نخواهد شد

6 شهریور 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، این روز­ها اگر اعضای انجمن ENS DAO به وبسایت این انجمن به آدرس دامنه eth.link سر بزنند، با صفحه ای خالی مواجه می‌شوند که بالای آن یک اعلان سبز رنگ حاکی از انقضای دامنه مورد نظر قرار‌گرفته است. اما علت چیست؟

در حال حاضر، آقای ویرجیل گریفیث (Virgil Griffith) تنها فرد دارای اختیار تمدید این دامنه در حال گذراندن محکومیت 63 ماهه خود در زندان است و در نتیجه امکان تمدید این دامنه را ندارد.

دامنه وب 3 یک انجمن غیرمتمرکز تمدید نخواهد شد

تبلیغات جام جهانی قطر

اتهام او کمک به کره شمالی برای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از رمزارز‌ ها بوده است. بر‌اساس اطلاعیه‌ای که اواخر روز جمعه در وبسایت شرکت معروف ثبت دامنه به نام گودَدی (GoDaddy) منتشر شد، این دامنه در تاریخ 26 جولای (4 مرداد) منقضی شده و در تاریخ 5 سپتامبر (14 شهریور) در اختیار شرکت‌های ثبت آدرس اینترنتی خواهد بود. بعبارت دیگر، این آدرس در دسترس عموم بوده و هر کسی که تمایل داشته باشد می‌تواند آن را در اختیار گرفته و به ثبت برساند.

ENS DAO یک سازمان مستقل غیر متمرکز (DAO) است که پروتکل سرویس نام اتریوم را اداره می‌نماید. این پروتکل در واقع نسخه‌ی وب 3 سرویس ارائه نام دامنه (DNS) است.

سازمان غیرمتمرکز ENS، یک پروتکل ایجاد پسوند‌های دات ای تی اچ (eth.) متعددی است که در میان طرفداران اتریوم رواج پیدا کرده است. هدف کاربران از خرید دامنه های eth. در واقع در اختیار گرفتن مالکیت دامنه خود و سپس متصل نمودن این دامنه به کیف پول جهت ارسال و دریافت رمزارز‌ ها است. این کار با جلوگیری از لزوم استفاده از آدرس‌های طولانی و پیچیده، ارسال و دریافت رمز ارز را راحت تر می نماید.

به گفته آقای خوری ویت‌تِیکر (Khori Whittaker)، مدیر‌اجرایی سازمان ENS، ویرجیل گریفیث یکی از اولین اعضای مشارکت‌کننده پروتکل ENS بوده و در زمان راه اندازی ENS در بنیاد اتریوم مشغول به فعالیت بوده است.

از آنجایی که پروتکل ENS غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز می‌باشد، هرکسی می‌تواند دَپ (dApp، نرم افزار یا برنامه غیر متمرکز) خود را بر روی آن ایجاد نماید که این موضوع شامل فعالیت ویرجیل در سایت eth.link نیز می‌ شده است. وی ضمن خرید این دامنه، برنامه ای را بر روی آن اجرا کرده و توسط آن، دامنه‌های ENS را مدیریت می‌ نموده است.

ابن DAO جهت دسترسی به اطلاعات نام دامنه های موجود ENS به eth.link وابسته و متکی بود، به همین جهت آنها در حال حاضر به تمامی کاربران خود توصیه می‌کنند تا اطلاعات خود را به آدرس‌های eth.limo منتقل کنند. آدرس Eth.limo، یک آدرس اینترنتی دیگری است که توسط اعضای این انجمن اداره می‌شود.

بر اساس توئیت منتشر شده از حساب کاربری توئیتر ENS DAO، آقای مارک جِفتوویچ (Mark Jeftovic) مدیرعامل ایزی دی ان اس (EasyDns)، به منظور تمدید این سرویس برای یک سال دیگر، با ارائه دهنده آن به توافق رسیده بود اما ظاهرا شرکت خدمات دهنده با نادیده گرفتن این توافق، بطور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی تصمیم به قطع سرویس مورد نظر گرفته است.

آقای ویت‌تِیکر در گفتگو با کوین دسک اذعان داشت:

«چنین اتفاقاتی بیش از پیش اهمیت سیستم های نام دامنه غیرمتمرکز را نمایان می‌کنند. شرکت GoDaddy پس از تمدید آدرس eth.link، تصمیم گرفته تا مجددا این آدرس را منقضی اعلام نماید. و همین موضوع حاکی از قدرت و کنترل سرویس‌های قدیمی ارائه نام است. در مقابل اما، در سیستم ENS هر کسی می‌تواند با پرداخت هزینه تمدید یا افزایش مدت سرویس دامنه، از خدمات آن استفاده نماید.»

ENS در سال گذشته به سرعت رشد و گسترش پیدا کرده و تا 17 آگوست (26 مرداد) 2 میلیون آدرس اینترنتی را به ثبت رانده است. نکته‌ی جالب توجه این است که ENS برای ثبت یک میلیون نام اولیه، 5 سال انتظار کشید، اما برای رسیدن این عدد به دو میلیون نام، تنها سه ماه و نیم زمان لازم بود.

 

مترجم: حسن نصیری

منبع: coindesk

DAO چیست؟

دائو یا DAO یک سازمان مستقل غیر متمرکز مبتنی بر بلاکچین است که این سازمان می تواند توسط تمامی اعضای آن مدیریت شده و سیستم مدیریتی متمرکز ندارد

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×