» آرشیو اخبار » خیز بلند بانک های مرکزی جهان در تولید رمزارز ملی
رمزارزملی

خیز بلند بانک های مرکزی جهان در تولید رمزارز ملی

14 فروردین 1402 13

روند تولید و انتشار رمزارز ملی (CBDC) در سراسر جهان طی ماه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و در حاضر، ۱۱۹ بانک مرکزی جهان در تلاش برای تولید رمزارزهای اختصاصی خود هستند.

گذارنیوز: روند رو به رشد صنعت رمزارزها طی سال های گذشته بسیاری از بانک های مرکزی جهان را بر آن داشته تا به فکر انتشار ارزهای رسمی دیجیتال خود بیفتند. مزایای متعدد استفاده از این سیستم مالی از جمله سرعت و امنیت تراکنش، عدم نیاز به روش های متداول نقل و انتقال مالی همچون سوئیفت و هزینه های سنگین ناشی از ارائه خدمات آنها، کنترل بانک های مرکزی بر سیستم مالی خود (علیرغم ارزهای دیجیتال غیر متمرکز) و … منجر به سرمایه گذاری کلان بانک های مرکزی بر روی زیرساخت های لازم جهت تولید و انتشار ارزهای دیجیتال غیر متمرکز شده است.

از همین روی، بسیاری از بانک های مرکزی مهم جهان طی ماه های اخیر، پیشرفت های خوبی در زمینه تولید ارزهای دیجیتال ملی متمرکز (CBDC) داشته اند. بر اساس آخرین آماز منتشر شده از سوی شورای آتلانتیک، تاکنون ۱۱۹ کشور در حال توسعه زیرساخت های لازم برای انتشار ارز دیجیتال ملی خود هستند که در این میان، کشورهایی چون ژاپن، برزیل و روسیه پیشرفت های بسیار چشمگیری در این زمینه داشته اند.

همچنین، از ابتدای سال جاری میلادی، ۱۸ کشور بیشترین میزان پیشرفت در فرآیند توسعه زیرساخت های لازم برای انتشار ارزهای دیجیتال متمرکز توسط بانک های مرکزی خود داشته اند که مهمترین آنها عبارتند از:

تبلیغات جام جهانی قطر

استرالیا

Australian central bank issues whitepaper for pilot of permissioned CBDC, eAUD

بانک ملی استرالیا و گروه بانکی نیوزیلند در حال حاضر با مشارکت بانک همکاری کشورهای مستقل مشترک المنافع (ویژه بریتانیا و مستعمره های سابق این کشور) در حال فراهم آوردن زیر ساخت های لازم جهت انتشار دلار دیجیتال استرالیا(eAUD) هستند که تمامی این فرآیند زیر نشر بانک مرکزی استرالیا در حال انجام است. گفته می شود به جز بانک های یاد شده، ۱۲ موسسه مالی و اعتباری در استرالیا و نیوزیلند نیز در این پروژه بزرگ مشارکت فعال دارند.

برزیل

Brazil central banks prepares for digital real CBDC trial

«روبرتو کمپوس نتو» رئیس بانک مرکزی برزیل نیز در آخرین اظهارات خود بیان کرده که ارز دیجیتال رسمی بانک مرکزی این کشور تا سال ۲۰۲۴ منتشر شده و قابل استفاده خواهد بود.

چین

Understanding China's Digital Yuan - Foreign Policy Research Institute

بانک مرکزی چین را می توان در زمره نخستین بانک های مرکزی جهان دانست که تلاش های مضاعفی برای تولید و انتشار یوآن دیجیتال به کار بسته است. بر اساس آخرین آمارهای موجود، بانک مرکزی چین قرار است در نخستین فاز، به میزان ۰.۱۳ کل یوآن در گردش این کشور، یوآن دیجیتال منتشر کند که این امر می تواند خبر بسیار خوبی برای شرکای تجاری چین همچون ایران محسوب شود.

هند

RBI Digital Rupee Launch Date, Cities: What You Need To Know

شرکت بزرگ «ریلاینس» هند که بزرگترین هلدینگ مالی در هند محسوب می شود، به تازگی اعلام کرده که از اواسط سال ۲۰۲۳، اقدام به پذیرش روپیه دیجیتال در مبادلات مالی خود خواهد کرد. لازم به ذکر است، بانک مرکزی هند از ابتدای ماه مارس، اقدام به آزمایش روپیه دیجیتال کرده و پیش بینی می شود، طی ماه های آتی، این رمزارز به صورت عمومی منتشر و قابل استفاده باشد.

ژاپن

Bank of Japan to launch pilot program for issuing digital yen in April

بانک مرکزی ژاپن که برنامه ای بزرگ برای تولید رمزارز ملی خود منتشر کرده، قرار است از ماه آوریل، مرحله آزمایشی فنی ین دیجیتال را کلید زده و فعلا در معاملات خرده فروشی از آن استفاده نماید. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، این رمزارز ملی از سال ۲۰۲۶ قابل استفاده در تمامی سطوح خواهد بود.

قزاقستان

National Bank Of Kazakhstan Announces Whitepaper For Its CBDC - CoinCu News

کشور قزاقستان که طی سال های اخیر به واسطه عبور بخش مهمی از پروژه کمربند و جاده (BRI) از داخل خاک این کشور، شاهد رونق بسیار زیاد معاملات و مبادلات مالی بین المللی بوده، قرار است تا سال ۲۰۲۵، رمزارز ملی خود را منتشر نماید.

روسیه

Russian central bank sets up CBDC trial of Digital Ruble for 2022

کشور روسیه به دلیل تحریم های سنگین وضع شده علیه مسکو، بیشترین نیاز را به ارز دیجیتال ملی خود دارد. در حال حاضر، روبل روسیه قابل مبادله در هیچ یک از سامانه های بین المللی مانند سوئیفت نبوده و این در حالیست که بر اساس قانون ابلاغ شده توسط ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۲۲، ثمن تمامی مبادلات تجاری حاصل از فروش منابع انرژی این کشور، می بایست با روبل پرداخت شود. به همین دلیل، بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که روبل دیجیتال این کشور به صورت رسمی از سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

عربستان سعودی

CBDC Pilot Tests Reach Next Stage in Saudi Arabia

بانک مرکزی عربستان سعودی در ژانویه سال جاری از طرح خود برای راه اندازی روبل دیجیتال خبر داد. این طرح در امتداد حمایت ریاض از توسعه طرح های مبتنی بر فینتک مطرح شده و با اینحال، هنوز تاریخ مشخصی برای راه اندازی آن اعلام نشده است.

ترکیه

Turkish central bank completes first pilot phase of the digital lira

بانک مرکزی ترکیه در دسامبر سال ۲۰۲۲ از موفقیت خود برای راه اندازی آزمایشی لیر دیجیتال خبر داده و نخستین تراکنش مبتنی بر آن را نیز با موفقیت انجام داد. قرار است این پروژه به صورت رسمی از سال جاری میلادی آغاز به کار کرده و در مبادلات بین المللی و ملی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

امارات متحده عربی

UAE central bank partners R3 for retail, wholesale CBDC - Ledger Insights - blockchain for enterprise

کشور امارات که در حال حاضر به هاب نقل و انتقالات مالی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده، قرار است در سال جاری، درهم دیجیتال خود را منتشر نماید. بانک مرکزی امارات همچنین اعلام کرده که به محض انتشار رسمی درهم دیجیتال، این ارز در مبالدلات فرامرزی قابل استفاده خواهد بود.

با توجه به توافق های اخیر صورت گرفته میان بانک مرکزی ایران و امارات، باید گفت که انتشار درهم دیجیتال، می تواند کمک شایانی به تسهیل مبادلات مالی بین المللی ایران و شرکای تجاری خود همچون هند و چین داشته باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×