» آرشیو اخبار » خون آزمایشگاهی برای نخستین بار به افراد تزریق شد
خون آزمایشگاهی برای نخستین بار به افراد تزریق شد

خون آزمایشگاهی برای نخستین بار به افراد تزریق شد

16 آبان 1401 2

برای نخستین بار بیماران انسانی سلول های خونی تزریقی دریافت کردند که از سلول های بنیادی کشت شده در آزمایشگاه تولید شده بودند.

به گزارش گذارنیوز به نقل از نیواطلس، چنین فرایندی می تواند فرایند انتقال خون را دگرگون کند و در همین راستا یک آزمایش بالینی برای مشخص شدن ایمنی آن در حال انجام است.

اهدای خون به نجات جان انسان ها به خصوص افراد مبتلا به اختلالاتی مانند آنمی کمک می کند اما تقاضا برای آن بسیار بیشتر از ذخایر است و تطبیق گروه خونی یک چالش دیگر است که به طور معمول سبب می شود بیماران نتوانند به خون اهدا شده، دسترسی یابند.

در این میان یک جایگزین جالب برای کمبود خون تولید انبوه سلول های خونی در آزمایشگاه هاست. این سلول را می توان طوری تنظیم کرد تا گروه خونی مورد نیاز را داشته باشند. محققان دهه ها برای دستیابی به این هدف تحقیقاتی انجام داده اند. اکنون نیز برای نخستین بار خون تولید شده در آزمایشگاه به بیماران انسانی تزریق شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

این تکنیک با دریافت خون از اهدا کننده آغاز می شود. اما در این فرایند محققان به جای گلبول های قرمز به دنبال جدا کردن سلول های بنیادی خون هستند. سلول های مذکور ایزوله شده و به مدت ۱۸ تا ۲۱ روز در یک محلول مغذی قرار داده می شوند تا تکثیر شوند و به سلول های خونی تکامل یافته تر تبدیل شوند. در مرحله بعد این سلول ها خالص سازی شده و ذخیره می شوند تا برای انتقال آماده باشند.

یک آزمایش بالینی جدید به نام RESTORE طراحی شده تا ایمنی انتقال سلول های خونی توسعه یافته و مدت زمان ماندگاری آنها در بدن انسان مشخص شود. گلبول های قرمز خون به طور نرمال ۱۲۰ روز عمر می کنند اما گلبول های اهدایی حاوی نمونه های تصادفی با سنین مختلف هستند. اما خون تولید شده در آزمایشگاه کاملاً تازه است و احتمالاً تا ۱۲۰ روز عمر می کند.

در آزمایش مذکور حداقل ۱۰ شرکت کننده مقدار اندکی خون به اندازه ۵تا ۱۰ میلی گرم (یک یا دو قاشق چایخوری) گلبول قرمز خون دریافت می کنند. هر شرکت کننده با فاصله ۴ ماه ۲ انتقال خون دریافت کرد که یکی از آنها حاوی گلبول های قرمز خون آزمایشگاهی و دیگر خون معمولی بوده است. در مرحله بعد دریافت کنندگان برای بروز هرگونه عارضه جانبی تحت نظارت قرار می گیرند.

طی این آزمایش بالینی تاکنون ۲ شرکت کننده گلبول های قرمز آزمایشگاهی را دریافت کرده اند. به گفته محققان هیچ عوارض جانبی ناخواسته ای در آنها رصد نشده است.

گلبول های قرمزی که در آزمایشگاه تولید می شوند با تحقیقات بیشتر مزایایی بر خون اهدایی معمولی خواهند داشت. برای افرادی که دارای شرایطی هستند که نیازمند انتقال مرتب خون است، عمر طولانی تر سلول های خونی سبب می شود فاصله دریافت خون بیشتر شود. همچنین نیاز به تطابق بین گروه خونی اهدا کننده و دریافت کننده نیز از بین می رود و احتمالاً کمبود یک گروه خونی خاص برطرف می شود.

منبع: مهر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×