» آرشیو اخبار » خوراک لوبیا را جایگزین گوشت قرمز کنید
خوراک لوبیا را جایگزین گوشت قرمز کنیدخوراک لوبیا را جایگزین گوشت قرمز کنید

خوراک لوبیا را جایگزین گوشت قرمز کنید

3 مرداد 1401 3

به گزارش گذارنیوز، «سید مرتضی صفوی» با اشاره به تغییر ذائقه برخی از مردم در مصرف گوشت قرمز به دلیل عوامل متعددی از جمله گرانی گوشت قرمز، اظهار کرد: این روزها بیشتر مردم به‌ویژه اقشار ضعیف جامعه به دلیل شرایط اقتصادی موجود به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های خانوار هستند. به همین علت، سعی در مدیریت خرید برخی از محصولات غذایی به‌ویژه محصولات با قیمت‌های نسبتاً بالا دارند که می‌توان راهکارهای تغذیه‌ای به آن‌ها ارائه کرد.

وی در خصوص جایگزین گوشت قرمز در سبد غذایی خانوار، گفت: خانواده‌ای که قصد دارد یک تغذیه‌ پروتینی را تهیه کند، به‌ویژه برای افراد در حال رشد همچون مادران باردار که جنین آن‌ها نیاز به تغذیه‌ دارند و کودکان یا افراد بالغ که نیاز به عضله‌سازی و رشد اندامی دارند، اگر غذای پروتینی همچون گوشت قرمز برای آن‌ها گران است می‌توانند برخی از مواد غذایی پروتینی که در حد گوشت کیفیت دارند را جایگزین کنند تا به اقتصاد خانواده‌ کمک شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خوراک لوبیا همراه با نان به دلیل داشتن آمینواسیدهای زیاد همچون گوشت قرمز است. این غذا آمینواسیدهای ضروری را برای بدن داراست و فواید لبنیات، تخم‌مرغ و گوشت را به همراه دارد.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی با بیان اینکه در میان مواد غذایی پروتئینی گوشت همیشه در درجه اول قرار ندارد، افزود: در درجه اول تخم مرغ قرار دارد که عدد ارزش بیولوژیک آن ۱۰۰ و در مقایسه آن ارزش بیولوژیک لبنیات ۹۲ است. بعد از آن گوشت قرار دارد که ارزش بیولوژیک آن بین ۷۵ گوشت سفید تا ۸۵ گوشت قرمز است، همچنین بعد از این مواد غذایی، حبوبات قرار دارد که غذاهایی همچون ماش پلو یا عدس‌پلو می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد.

صفوی تصریح کرد: افراد باید سبد غذایی خانواده را مدیریت کنند، چون ممکن است هر روز نتوانند گوشت قرمز مصرف کنند، همچنین مصرف گوشت قرمز برای برخی افراد به دلیل مشکلات و بیماری‌ها مضر است.

وی با بیان اینکه گوشت اساساً یک منبع غذایی مناسب و دارای پروتئین‌های بالا و ویتامین‌های متعدد مورد نیاز بدن است، گفت: گوشت قرمز میزان بیشتری میوگلوبین دارد که سلول‌های ناقل اکسیژن به عضلات در خون هستند. در دام و طیور عضلاتی که بیشتر فعالیت دارند تیره‌تر می‌شوند و به همین دلیل می‌بینیم که میوگلوبین بیشتر درجایی ظاهر شده که گوشت تیره‌تر است. گوشت گاو و بره، گوشت قرمز محسوب می‌شوند و در مرغ هم ساق پای مرغ که فعالیت بیشتری دارد گوشت قرمز محسوب می‌شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توضیح تفاوت‌های گوشت‌ها، توضیح داد: یکی از تفاوت‌های اصلی گوشت قرمز و سفید میزان چربی در گوشت‌ها است، گوشت سفید منبع خالص‌تری برای پروتئین‌ها و دارای چربی کمتری است. به‌طورکلی باید بگوییم گوشت قرمز چربی اشباع بیشتری نسبت به گوشت سفید مرغ، ماهی و پروتئین‌های حبوبات دارد.

وی با اشاره به اینکه چربی‌های اشباع و ترانس، کلسترول و احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، تصریح کرد: چربی‌های اشباع در ماهی‌هایی همچون سالمون بسیار مفیدتر خواهند بود. خوردن گوشت سفید روزانه بد نیست، اما زمانی که انتخاب می‌کنیم ماهی یا مرغ مصرف کنیم باید ببینیم با چه روشی آن‌ها را طبخ می‌کنیم، چون اگر به‌درستی پخته نشوند ممکن است باعث بیماری شوند، به‌عنوان مثال اگر به‌جای اینکه مرغ و ماهی را کباب‌پز کنیم در روغن فراوان سرخ کنیم، عاملی برای افزایش بیماری‌های قلبی _ عروقی خواهد بود.

صفوی خاطرنشان کرد: کسانی که قصد دارند گوشت ارزان‌تری استفاده کنند، مسلماً باید گوشت سفید را جایگزین کنند که در ظاهر روشن‌تر است و قبل و بعد از پخت روشن باقی می‌ماند. شایع‌ترین گوشت سفیدی که مصرف می‌شود مرغ و جوجه است، این گوشت‌ها از کاهش ذخیره استخوان جلوگیری می‌کند و برای اینکه استخوانی سالم داشته باشیم باید به میزان کافی کلسیم و پروتئین مصرف کنیم.

وی با اشاره به فواید گوشت جوجه، گفت: گوشت جوجه غنی از پروتینی است که از کاهش ذخیره استخوانی و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، همچنین دارای فسفر است که برای سلامت دندان‌ها، کلیه‌ها و کبد توصیه می‌شود.

رئیس انجمن غذا، صنعت و سلامت در خاتمه خاطرنشان کرد: گوشت سفید برای سلامت قلب مفید و دارای ویتامین‌های مورد نیاز بدن است، بنابراین اگر بخواهیم به اقتصاد و سلامت خانواده توجه کنیم باید گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×