» آرشیو اخبار » خودکفایی کشور در تولید ۵۰۰ کالای تجهیزات پزشکی
خود کفایی کشور در تولید ۵۰۰ کالای تجهیزات پزشکی

خودکفایی کشور در تولید ۵۰۰ کالای تجهیزات پزشکی

28 مهر 1401 4

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خودکفایی کشور در تولید ۵۰۰ کالای تجهیزات پزشکی خبر داد.

به گزارش گذارنیوز، روح‌الله مزینانی در حاشیه نشست با تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، کلینیکی، بیمارستانی و صنایع وابسته، با بیان اینکه ما در زمینه ۵۰۰ قلم کالا و تجهیزات پزشکی خودکفا هستیم، تأکید کرد: در علم پزشکی، متخصصان بسیاری در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف عرصه‌های پزشکی و مهندسی در کنار هم در برای تولید بهترین محصول تلاش می‌کنند.

وی افزود: بیش از ۷ هزار ایندکس کالایی با ۳۶۰ هزار IRC در حوزه تجهیزات پزشکی در سطح کشور داریم که کمک بزرگی به حوزه سلامت می‌کند و از این تعداد در ۲۴۰ هزار مورد تولید محصول در داخل کشور داریم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در کنار آن هنوز واردات ۱۲۰ هزار مورد از آن را داریم که باید در مسیر افزایش تولید محصول داخلی و ممنوعیت ورود نمونه خارجی که در داخل کشور تولید می‌شود، تلاش شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

مزینانی گفت: تعداد ۱۰۰ هزار قلم کالا در کشور قیمت گذاری شده تا بتوانیم در تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز در حوزه‌های مختلف همانند حوزه سلامت مناسب‌ترین برنامه‌ریزی ممکن را در مسیرهای تهیه، تولید و عرضه محصول داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید به کسانی که در عرصه تجهیزات پزشکی گام برمی‌دارند راهنمایی درست را داشته باشیم، افزود: ما آمادگی خودمان را جهت حمایت از تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان در حوزه سلامت اعلام می‌کنیم و می‌خواهیم به سهم خودمان در مسیر تحقق شعار سال نقش‌آفرین باشیم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در یک سال اخیر موضوع برچسب گذاری و اصالت محصول است تا میزان تولید داخل و صادارت محصول ایرانی به خارج از کشور افزایش و واردات محصولات خارجی به داخل کشور نیز کاهش یابد.

مزینانی افزود: درخصوص تأمین نرخ ارز تجهیزات پزشکی در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ زیر ساخت مناسبی صورت پذیرفته و در جلسات مختلف در این خصوص بر رعایت برچسب گذاری و اصالت تأکید شده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار میزان تولید داخل بر اساس برچسب گذاری صورت گرفته مشخص شده است، تأکید کرد: بر همین اساس میزان واردات کنترل می‌شود و محدودیت‌هایی در این خصوص لحاظ شده است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هم‌اکنون میزان واردات تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد مجموع تجهیزات مصرفی بوده و ۴۰ درصد دیگر هم تولید داخل است و در تلاش هستیم تا در بازه زمانی مشخص شده با دیدن کیفیت و کمیت در کنار هم میزان محصول تولید داخل را افزایش داده و میزان واردات محصول خارجی کاهش یابد.

مزینانی گفت: فرآیند مجوزها را کوتاه می‌کنیم و در کنار آن صدور مجوزهای پیش بالین را با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهیم داشت و با این اقدام ضمن تسریع در تعداد مجوزها، ارزیابی بالینی را با روش pmp خواهیم داشت.

وی افزود: براساس تأکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت لازم را از شرکت‌های فناور و دانش بنیان تولید کننده تجهیزات پزشکی مرغوب و باکیفیت داریم که بخش عمده‌ای از آن‌ها در خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، شرکت‌هایی در زمینه تولید محصولات باکیفیت در حوزه‌های بهداشت، درمان و غذاودارو خوش درخشیدند.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×