» اقتصاد » خشکسالی در اروپا و بحران تامین مواد غذایی و انرژی

خشکسالی در اروپا و بحران تامین مواد غذایی و انرژی

10 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، رودخانه‌های اروپا پس از یک دوره طولانی هوای بسیار گرم در حال خشک شدن هستند و نگرانی‌های زیادی در مورد تولید مواد غذایی و انرژی به وجود آورده اند.

در حالی که قیمت‌ها به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در حال افزایش است.

کمبود شدید بارندگی و موج گرمای متوالی از ماه می به بعد مشکلات بسیاری برای آبراه های منطقه به وجود آورده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در فرانسه، عبور از رودخانه لوار با پای پیاده در برخی نقاط ممکن شده است. بیم آن می رود که سطح آب در نقطه کلیدی رودخانه راین در آلمان که یکی از آبراه های کلیدی اروپا است کاهش پیدا کند و بار دیگر به ترافیک تجاری نزدیک شود.

خشکسالی رودخانه پو ایتالیا، باعث شده چیزهایی پیدا شود که قدمت آنها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد – از جمله یک شناور 50 متری و یک بمب که قبلاً زیر آب رفته بود.

مدت زیادی است که شاهد این سطح از خشکسالی نبوده ایم. وسطح آب در برخی از آبراه‌های اصلی کمتر از دهه‌های گذشته است.
بدترین خشکسالی در ۵۰۰ سال اخیر

برای برخی از کانال‌های اصلی، گاهی اوقات سطح آب کمتر از 30 سانتی‌متر فاصله وجود دارد تا اینکه کانال برای هر نوع حمل و نقل کاملاً غیرقابل استفاده باشد.
بنابراین، این تأثیرات بسیار مهمی بر فعالیت‌های اقتصادی و انسانی خواهد داشت که در اطراف این آبراه‌ها انجام می‌شود، زیرا احتمالاً برای مدتی درگیر خشکسالی خواهیم بود.

بر اساس تجزیه و تحلیل اولیه مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا، اروپا احتمالاً درگیر یکی از بدترین خشکسالی های منطقه حداقل در 500 سال اخیر است.

در اوایل آگوست، گزارش رصدخانه جهانی خشکسالی گفت که تقریباً دو سوم اروپا تحت نوعی هشدار خشکسالی قرار دارند، به این معنی که خاک خشک شده و پوشش گیاهی “نشانه هایی از استرس را نشان می دهد.”
این تجزیه و تحلیل نشان داد که تقریباً تمام رودخانه‌های اروپا تا حدودی خشک شده‌اند، در حالی که استرس آب و گرما به طور قابل‌توجهی باعث کاهش عملکرد محصولات تابستانی شده است.

پیش بینی ها برای ذرت دانه ای، سویا و آفتابگردان به ترتیب 16، 15 و 12 درصد کمتر از میانگین پنج سال گذشته بود.
این درحالی است که قیمت مواد غذایی در بحبوحه هجوم روسیه به اوکراین، تولیدکننده عمده کالاهایی مانند گندم، ذرت و روغن آفتابگردان، سرسختانه بالاست.

گزارش اتحادیه اروپا هشدار داد که منطقه اروپای غربی – مدیترانه احتمالا تا ماه نوامبر شاهد شرایط گرمتر و خشک تر از حد معمول خواهد بود.

به طور حتم، وضعیت اضطراری آب و هوا و دمای بالا خشکسالی را شدیدتر و گسترده تر می کند. و دماهای پایین تر در شب که معمولاً باعث تنفس زمین و بعد از روزهای گرم می شود، با گرم شدن سیاره ناپدید می شوند.

بدون بارندگی واقعا شدید در چند هفته آینده، احتمال کاهش بیشتر سطح آب زیاد است. در کنار اثرات زیست محیطی و بهداشتی خشکسالی، شرایط خشکی هوا منجر به برداشت “بسیار بد” برای محصولات مختلف کشاورزی در آلمان شده است.

خشکسالی و افزایش تورم

افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی باعث افزایش شدید تورم شده است، به طوری که قیمت مصرف کننده در 19 کشوری که از یورو استفاده می کنند به رکورد جدید 9.1 درصد در ماه اوت رسیده است.
آکسنفورد از EIU با اشاره به احتمال خشکسالی های شدیدتر و طوفان ها، گفت: نکته مهم تر که می خواهم بر آن تاکید کنم این است که ناهنجاری هایی مانند خشکسالی در سال های آینده به دلیل تغییرات آب و هوایی رایج تر می شوند.

بنابراین، راه حل برای مقابله با تأثیرات اقتصادی وهمه این‌ها، این است که کشورها باید بیشتر روی چیزهایی سرمایه‌گذاری کنند که قبلاً بسیار غیرمعمول بودند اما اکنون با توجه به اقلیم، این موارد بسیار رایج‌تر می‌شوند.
باید بسیاری از الگوهای فعالیت را که در طی قرن ها ساخته شده اند را تغییر بدهند

مسابقه برای تامین منابع انرژی

آکسنفورد گفت که تأثیر اقتصادی آبراه‌های در حال تبخیر اروپا احتمالاً «چند وجهی» است و چشم‌انداز توقف کشتی‌رانی در امتداد رودخانه راین را به‌عنوان یکی از خطرات اصلی برجسته می‌کند.
رودخانه راین با 820 مایل (1320 کیلومتر) یکی از طولانی ترین و مهم ترین رودخانه های اروپا است. این بندر بزرگ روتردام در هلند را از طریق مرکز صنعتی آلمان به سوئیس محصور در خشکی متصل می کند.

سطح آب رودخانه راین آلمان در هفته های اخیر بالاتر از سطح بحران تثبیت شده است. با این حال، پیش‌بینی‌های طولانی‌مدت دماهای بالا و بارندگی کم این نگرانی را تشدید کرده است که انتقال همه چیز از مواد غذایی گرفته تا مواد شیمیایی و انرژی به زودی متوقف شود.

طبق داده‌های دولت آلمان، پیش‌بینی می‌شود که سطح آب در این نقطه کلیدی برای حمل‌ونقل از طریق آب – تا پایان هفته به 86 سانتی‌متر (حدود 34 اینچ) کاهش یابد.
سطح آب معمولی حدود 200 سانتی متر خواهد بود. در سال 2018، سطح آب رودخانه راین در مکان‌هایی به 30 سانتی‌متر کاهش یافت و کشتی‌ها را مجبور به توقف موقت بارگیری کرد.

اندرو کنینگهام، اقتصاددان ارشد اروپا در موسسه مشاوره کپیتال اکونومیکس، در یادداشتی تحقیقاتی گفت که اگر کاهش سطح آب راین ادامه یابد، می‌تواند 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان در سه ماهه سوم و چهارم سال جاری کاهش یابد.
وی گفت که کاهش سطح آب راین در مقایسه با بحران گازی عمیق منطقه، یک مسئله نسبتاً جزئی برای صنعت آلمان است.

در جاهای دیگر، گرم شدن دمای رودخانه‌های فرانسه در هفته‌های اخیر تهدیدی برای کاهش تولید کم هسته‌ای این کشور بوده است. امواج گرمای تابستانی رودخانه‌هایی مانند رون و گارون را گرمتر کرده است که تامین‌کننده انرژی دولتی EDF برای خنک کردن راکتورهای نیروگاه هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

نروژ، کشوری در شمال اروپا که به شدت به نیروی برق آبی متکی است، کمبود باران به این معنی است که میزان برق تولید شده توسط سدها به شدت کاهش یافته است. در نتیجه، دولت نروژ در اوایل آگوست اعلام کرد که قصد دارد صادرات برق را محدود کند.

دولت های اروپایی در تلاش برای پر کردن انبارهای زیرزمینی با ذخایر گاز هستند تا سوخت کافی برای گرم نگه داشتن خانه ها در ماه های آینده داشته باشند.

به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×