» آرشیو اخبار » خروج سرمایه از صندوق‌های‌ ETF بیت کوین رکورد زد
بیت کوین

خروج سرمایه از صندوق‌های‌ ETF بیت کوین رکورد زد

31 خرداد 1401 6

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز، دارایی‌های صندوق ای‌تی‌اف بیت کوین پرپوز(Purpose) تنها ظرف یک روز به نصف کاهش یافت که حاکی از تمایل پایین سرمایه‌گذاران با تجربه ارز دیجیتال به بیت کوین است.

دارایی‌های صندوق ETF بیت کوین پرپوز 51 درصد کاهش یافت

منابع این صندوق در بازه بین 16 و 17 ژوئن، از 47 هزار و 818 دلار BTC به 23 هزار و 307 دلار BTC کاهش یافته که پایین‌ترین سطح آن از اکتبر سال 2021 به شمار می‌رود. افت 51 درصدی سرمایه‌های این صندوق بزرگ‌ترین کاهش روزانه آن را نیز رقم زده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

تصویر 1- دارایی‌های صندوق ETF بیت کوین. منبع: Glassnode

جالب اینجاست که یکی دیگر از صندوق‌های ارز دیجیتال کانادایی به نام 3iQ CoinShares، شاهد جریان خروجی مشابه، از 23 هزار و 917 بیت کوین در یک ژوئن به 12 هزار و 668 بیت کوین در 17 ژوئن بوده و این نشان می‌دهد که این فقط صندوق پرپوز نبوده که شاهد برداشت‌های سنگین بیت کوین بوده است.

تصویر 2- دارایی‌های بیت کوین صندوق ای‌تی‌اف 3IQ Coinshares. منبع: Glassnode

آیا فروش اجباری بیشتری پیش رو است؟

خروج بیت کوین از صندوق‌های ETF بلافاصله پس از افت قیمت این ارز دیجیتال به زیر 20 هزار دلار صورت گرفته، سطح حمایت روانی که در طول سال 2017 به عنوان یک مقاومت سنگین عمل می‌کرد. نکته قابل توجه اینکه قیمت BTC در تاریخ 20 ژوئن به حدود 17 هزار و 570 دلار کاهش یافت و تنها دو روز بعد سطح 21 هزار دلار را پس گرفت.

تصویر 3- نمودار قیمت روزانه BTC/USD. منبع: TradingView

باید گفت که برداشت بیت کوین‌ها توسط مشتریان سازمانی صندوق‌های ETF احتمالاً ناشی از ترس از ادامه افت قیمت بیت کوین زیر سطح 20 هزار دلار بوده است.
آرتور هیس (Arthur Hayes)، مدیرعامل سابق صرافی ارز دیجیتال بیتمکس گفت: «مطمئن نیستم که صندوق‌ها چگونه این بیت کوین‌ها را آزادسازی می‌کنند، اما این برای فروش در یک بازه زمانی کوتاه حجم بسیار بالایی است.»
«با توجه به مدیریت ریسک ضعیف شرکت‌های وام دهی ارز دیجیتال و شرایط بیش از حد مطلوب وام‌ها، انتظار دارم روند فروش بیت کوین و اتریوم ادامه پیدا کند.»

شکسته شدن قیمت 20 هزار دلار بیت کوین اکنون «آسان‌تر» است

خروج سنگین بیت کوین از صندوق‌های ETF ناشی از کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی‌های پرریسک است که به دلیل موضع سرسختانه فدرال رزرو در برابر افزایش تورم صورت گرفته است.

نکته قابل توجه اینکه، قیمت بیت کوین بیش از 70 درصد از رکورد 69 هزار دلاری خود در نوامبر 2021 کاهش یافته که عمدتاً به دلیل افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و کاهش سیستماتیک ترازنامه 9 تریلیون دلاری آن است.
بانک مرکزی آمریکا 15 ژوئن نرخ بهره را 75 واحد پایه کاهش داد که بالاترین میزان آن از سال 1994 است. در همین حال، طرح جدید این بانک نشان می‌دهد که هدف آن است که نرخ بهره وام تا پایان سال 2022 از1/5 درصد-1/75 درصد فعلی به 3/4 درصد افزایش یابد.

تصویر 4- ارزیابی FOMC از نرخ بهره در آینده. منبع: ecoinometrics
این به معنای افزایش بیشتر نرخ‌ها در انتهای سال است که به نوبه خود می‌تواند تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی‌های پرریسک را کاهش دهد و پتانسیل رشد بیت کوین و همچنین بازار سهام را محدود کند.

پاول لاسکارسکی (Paweł Łaskarzewski)، مدیرعامل پلتفرم دیفای سیناپس نتوورک Synapse) Network)، گفت: «بزرگ‌ترین مساله‌ای که من در حال حاضر مشاهده می‌کنم، رکود جهانی است که تقریباً در شرف وقوع است.»
«به همین دلیل، سرمایه‌گذاران خرد و سازمان‌ها بیش از حد ترسیده اند و اکنون آن قدرت سرمایه‌ای که یک سال پیش داشتند را ندارند. بنابراین به دلیل ضعف بازار، شکسته شدن قیمت 20 هزار دلار بسیار ساده‌تر شده است و اکنون سرمایه کافی وجود ندارد که بتوانیم این سطح را پس بگیریم.

سطح کلیدی بیت کوین

در صورتی که BTC دوباره حمایت 20 هزار دلار را بشکند، احتمال آزمایش مجدد سطح 17 الی 18 هزار دلار بالا است.

در همین حال، ادامه فشار فروش ممکن است قیمت BTC را به 14 هزار دلار برساند که سقف قیمت در مه 2019 بود. قابل ذکر است معیار VSVR دامنه 8 الی 10 هزار دلار را به عنوان قوی‌ترین ناحیه حمایتی بیت کوین از نظر حجم معاملاتی نشان می‌دهد.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع:

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×