» ارز دیجیتال » ثروتمندترین شخصیت های حوزه رمزارز که در سال ۲۰۲۲ نابود شدند
رمزارز

ثروتمندترین شخصیت های حوزه رمزارز که در سال ۲۰۲۲ نابود شدند

5 دی 1401 6

بر اساس برآوردهای وبسایت فوربس، میلیاردرهای حوزه رمزنگاری در سال جاری در مجموع 116 میلیارد دلار از ثروت خود را دست داده اند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، امسال دوره ای پر فراز و نشیب برای بازار رمزارز بوده است و میلیاردرها نیز از این امر مستثنی نبوده اند. بر اساس برآوردهای وبسایت فوربس، میلیاردرهای حوزه رمزنگاری در سال جاری در مجموع 116 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده اند.

در فوریه سال جاری، «سم بنکمن فرید» بنیانگذار صرافی FTX با دارایی به ارزش 24 میلیارد دلار به عنوان دومین فرد ثروتمند حوزه رمزارز و پس از چانگ پنگ ژائو قرار گرفت. با این حال، اکنون سم بنکمن فرید ورشکسته شده است. او قبل از شروع محاکمه اش گفت که فقط 100 هزار دلار در حساب بانکی خود دارد. «گری وانگ» یکی از بنیانگذاران FTX که همچنین مدیر ارشد فناوری این شرکت بود، اکنون تسلیم تصمیمات کمیسیون بورس و اراق بهادار آمریکا شده است. ارزش خالص دارایی او در اوایل سال جاری میلادی ۵.۹ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده بود که اکنون چیزی در حدود ۱۰۰۰ دلار آمریکا است.

ژائو و بنکمن

تبلیغات جام جهانی قطر

چه چیزی منجر به ضرر هنگفت میلیاردرهای عرصه رمزنگاری شد؟

در ادامه مجموعه ای از رویدادهایی که در سال جاری اتفاق افتاد، به طور خلاصه بیان می شود. در وهله اول، پروژه ترا (Terra) و ترا یو اس دی (TerraUSD) سقوط کرد. سپس صندوق تامینی، تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) در ماه جولای اعلام ورشکستگی کرد. شرکت‌ های وویجر دیجیتال، سلسیوس و بلاک‌فای، که جزو شرکت‌ های وام‌ دهی با بهره بودند، همگی اعلام ورشکستگی کردند. و در نهایت بزرگترین ورشکستگی مربوط به صرافی رمزارز FTX بود. بیت کوین به عنوان رمزارز پیشرو بازار که شاخص اصلی این صنعت نیز محسوب می شود، از قیمت 69000 دلاری در نوامبر 2021، تقریباً 65 درصد کاهش یافته است و اینک در ساعت 1:29 دقیقه روز دوشنبه 5 دی 16,852  دلار ارزش دارد. در این میان، ارزش بازار کریپتو که در مجموع 2 تریلیون دلار بود و دارایی های دیجیتال را به بازار بهتری برای سرمایه گذاری تبدیل کرده بود، به یکباره فروریخت و بسیاری از میلیاردرهای این صنعت را به ورطه نابودی کشاند.

ترا

آیا چانگ پنگ ژائو، بزرگترین بازنده است؟

در حال حاضر دارایی خالص «چانگ پنگ ژائو» مدیر عامل بایننس از 65 میلیارد دلار به 4.5 میلیارد دلار رسیده و ممکن است بیشتر از این ضرر کند. ژائو با شک و تردید فزاینده ای که نسبت به صرافی ‌های متمرکز به‌ویژه بایننس ایجاد شده و همچنین تردیدها درباره تحقیقات در حال انجام درباره او و کسب‌ وکارش توسط مقامات اروپایی و آمریکایی به دلیل ادعاهایی مبنی بر کمک به تسهیل پولشویی و سایر جرایم مالی دست و پنجه نرم می‌کند. ژائو اخیراً با استخدام شرکت حسابداری مزارس (Mazars) برای ارائه گزارش ‌های مربوط به اثبات ذخایر به دنبال متقاعد کردن کاربران بایننس است که نشان دهد سپرده ‌های ارزهای دیجیتال آنها به درستی پشتیبانی و نگهداری می ‌شود. این حساب ‌ها، که بدهی ‌ها را حذف می‌کنند، به دلیل ناکافی بودن، مورد انتقاد شدید قرار گرفته ‌اند؛ زیرا فقط تصویری جزئی از وضعیت مالی یک شرکت ارائه می ‌دهند. مزارس از آن زمان، همکاری با شرکت ‌های ارزهای دیجیتال را متوقف کرده است، موضوعی که باعث افزایش ابهامات پیرامون امور مالی بایننس و بقای صرافی شده است.

سایر میلیاردرهای بازنده در عرصه کریپتو

در مرکز گسترش بازار ارزهای دیجیتال، «بری سیلبرت»  بنیانگذار و مدیرعامل شرکت گروه ارزهای دیجیتال (گروه دیجیتال کارنسی) قرار دارد. به گفته یک منبع آگاه، شرکت جنسیس گلوبال (Genesis Global)، حداقل 1.8 میلیارد دلار به طلبکاران بدهکار است. علاوه بر این، گروه ارزهای دیجیتال به دلیل وام مشکل ساز ۱.۱ میلیارد دلاری که جنسیس به صندوق سرمایه گذاری تری اروز کپیتال داده بود، زیر بار بدهی رفته است. گروه ارزهای دیجیتال 575 میلیون دلار به جنسیس گلوبال کپیتال، بازوی وام دهنده جنسیس، بدهکار است و این وام در ماه می 2023 سررسید می شود.  علاوه بر این، اگر جنسیس ورشکست شود، شرکت مادر آن 350 میلیون دلار به شرکت سرمایه گذاری Elridge بدهکار است، که باید آن را پرداخت کند.

بری سیلبرت

«برایان آرمسترانگ» مدیر عامل صرافی بزرگ کوین بیس بیشتر ثروت خود را از دست داد، زیرا سهام کوین بیس از ماه آگوست به میزان 64 درصد و از زمان عرضه اولیه سهام 100 میلیارد دلاری آن در آوریل 2021 بیش از 95 درصد کاهش یافته است.

«فرد ارسام» یکی دیگر از بنیانگذاران کوین بیس از دیگر افرادی بود که تحت تاثیر ورشکستگی سم بنکمن فرید قرار گرفت و از این فروپاشی آسیب دید. شرکت سرمایه‌گذاری رمزنگاری او به نام «پارادایم» (Paradigm) مبلغ 278 میلیون دلار در سهام FTX سرمایه‌گذاری کرد. ارسام درباره سرمایه گذاری هیچ اطلاعیه عمومی ارائه نداده است.

فرد ارسام

همچنین باید گفت که «دوین فینزر» و «الکس آتاالله» بنیانگذاران صرافی ارزهای دیجیتال اُپن سی (OpenSea)، دیگر در لیست میلیاردرهای حوزه رمزارز حضور ندارند.

«نیکیل ویسواناتان» و «جوزف لاو» بنیان‌گذاران پروژه آلکمی (Alchemy ) بر اساس کاهش پیش‌بینی‌شده سودشان در آلکمی به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری در حوزه  رمزنگاری که سایر شرکت ‌های Web3 را اداره می‌کند، «کلاب تری کاما» (Three Comma Club) یا باشگاه سه ویرگوله ها را ترک کرده‌ اند. آلکمی اخیراً و در ماه فوریه بودجه خارجی خود را به ارزش 10.2 میلیارد دلار افزایش داد.

کلاب تری کاما (Three Comma Club) که به 3CC هم معروف است به زبان ساده به معنی میلیارد دلار است. این سه کاما نماد سه کامایی است که در عدد صحیح ۱٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار وجود دارند. افرادی که ارزش دارایی آنها حداقل یک میلیارد دلار است، عضو این باشگاه به حساب می‌آیند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.
مترجم: سیده مریم سیدان
ویراستار: تارا هدایتی
منبع: coingape

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×