» آرشیو اخبار » تکِ چین؛ پاتکِ غرب در اجلاس اخیر گروه هفت!

تکِ چین؛ پاتکِ غرب در اجلاس اخیر گروه هفت!

11 تیر 1401 3

سرویس اقتصادی گذارنیوز: به‌طور خلاصه؛ “بزرگ‌ترین برنامه زیرساختی در تاریخ” که چهار قاره جهان را در می‌نوردد و جاده ابریشم کهن را از یک سو به اروپا و آفریقا، و در سوی دیگر به چین پیوند می‌دهد؛ به نام “کمربند و جاده” شناخته می‌شود.

نام این طرح چین از دو بال آن می‌‌آید: «کمربند» که از «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» ناشی می‌شود. شامل مسیرهای زمینی حمل‌‌ونقل جاده‌‌ای و ریلی در آسیای میانه در طول «جاده ابریشم» تاریخی معروف. و «جاده»  [شامل مسیرهای دریایی که از جنوب‌‌شرقی آسیا تا جنوب آسیا و بعد خاورمیانه و آفریقا کشیده می‌‌شود] که به «جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم» شهرت دارد.

طرح عظیمی که شامل طراحی و ساخت بسیاری بنادر، آسمان‌‌خراش‌ها، راه‌‌آهن، جاده، پل، فرودگاه، سد، نیروگاه‌‌های زغال‌‌سنگی، و تونل‌‌های راه‌‌آهن در ۷۰ کشور مختلف بوده و هزینه‌ی اجرای آن تا بیش از ۱۳۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.  طرحی بسیار بلندپروازانه که مقامات چین می‌گویند هدف از اجرای آن “کمک به توسعه‌ی جهانی”ست اما از نگاه رهبران غرب، از رویای چین برای در دست‌گرفتن رهبری جهانی حکایت می‌کند. آن‌چنان‌که چین را به “تصاحب زمین در دیگر کشورها”، “در تله‌ی بدهی با بهره‌های سنگین انداختن کشورها” و نیز “بهره‌برداری‌های نظامی و امنیتی” متهم می‌کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

در برابر این تک چینی؛ رهبران گروه هفت (جی ۷) در نشست اخیر خود در آلمان درباره طرحی برای سرمایه‌گذاری ششصد میلیارد دلاری به نام «همکاری برای زیرساخت و توسعه جهانی» توافق کردند.

هفت کشور “آلمان، آمریکا، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا” وعده داده‌اند که با بودجه دولت و همین‌طور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پنج سال، چنین رقمی را برای سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه خرج کنند. از جمله برای نصب کابل مخابراتی جدید در اقیانوس هند به طول ۱۰۰۰ مایل از سنگاپور تا مصر، ساخت نیروگاه خورشیدی در آنگولا، بیمارستان‌سازی در ساحل عاج و کارخانه‌ی واکسن‌سازی در سنگال. این طرح، هنوز به نام مشخصی شناخته نمی‌شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×