» آرشیو اخبار » توکن اثبات کار اتریوم رقیبی برای شبکه اصلی نیست
اثبات کار

توکن اثبات کار اتریوم رقیبی برای شبکه اصلی نیست

25 شهریور 1401 2

آیا بلاک چین‌های اثبات کار علی‌رغم حدس و گمان‌ها از مِرج (The Merge) سود خواهند برد؟

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اتریوم، فعال ترین شبکه ارزهای دیجیتال جهان، به تازگی همه ماینرهای خود را بیرون کرده است. در رویداد موردانتظار مِرج که ممکن است نام آن را شنیده باشید، توسعه‌دهندگان اتریوم «موتور یک ماشین در حال حرکت را خاموش کردند» تا فرآیند پرانرژی ایمن‌سازی بلاکچین‌های معروف به اثبات کار (PoW) متوقف شود.

این بدان معناست که اگر افراد، مؤسسات و یا استخرهای ماینینگی که از تراشه‌های گرافیکی اِیسیک (ASIC) یا همان مدارهای مجتمع با کاربرد ویژه استفاده می‌کنند قصد دارند به سود برسند، باید از آنها در جای دیگری استفاده کنند. تنها چند بلاکچین وجود دارد که عملکرد هشینگ مشابه اتریوم را ارائه می‌دهند و می‌توان در آنها از سخت‌افزارهای اتر هش اِیسیک (EtHash ASIC) موجود به ارزش ۵ میلیارد دلار به سود رسید.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که اتریوم کلاسیک، نسخه ای از اتریوم که در سال ۲۰۱۶ از «زنجیره اصلی» جدا شد، برنده بزرگ این بازی بوده است. طبق اطلاعات وب‌سایت 2miners، اتریوم کلاسیک دیشب شاهد جهش حدوداً ۳۰۰ درصدی قدرت هش شبکه خود بوده و این معیار امروز به ۳۰۰ ترا هش در ثانیه (TH/s) نزدیک شده است. (قدرت هش مقدار انرژی محاسباتی است که برای ایمن‌سازی یک شبکه رمزارزی اثبات کار استفاده می‌شود.)

تبلیغات جام جهانی قطر

سایر زنجیره‌های کوچک‌تر و عمدتاً کم ارزش مانند رِیوِن‌کوین (Ravencoin) و اِرگو (Ergo) نیز شاهد افزایش شدید قدرت هش و قیمت توکن‌های اصلی خود بوده‌اند. با توجه به محدودیت‌هایی که در استفاده از این توکن‌ها با آنها روبرو می‌شوید، باید دید که آیا رالی RVN و ERG پایدار است یا خیر.

اثبات کار

هیچ اکوسیستمی مثل فورک جایگزین اتریوم در اثبات کار با نام ETHPOW، بین قیمت بازار یک توکن و مقدار انرژی که مردم مایل‌اند برای به دست آوردن آن صرف کنند، شفاف عمل نمی‌کند.

جدیدترین و پرسروصداترین فورک اتریوم – «طراحی شده» توسط ماینر کهنه کار اتریوم، پیچ‌من (pitchman) و سازنده اصلی اتریوم کلاسیک، چندلر گو (Chandler Guo) – برای بهره‌مندی از مِرج اتریوم راه‌اندازی شد. با وعده‌ ایردراپ (پاداش برای هولدرهای اتر) و جوایز دیگر، گو موفق شد حداقل ۱۹ استخر ماینینگ سابق اتریوم را متقاعد کند تا به ماین در زنجیره جدید او ادامه دهند.

قیمت ETHW، توکن این زنجیره، قبل از اینکه به حدود ۱۰ دلار کاهش یابد، در ساعاتی پس از راه‌اندازی شبکه از ۳۵ دلار به ۶۰ دلار افزایش یافت. این کاهش قیمت احتمالاً برای کسانی که پیش‌بینی می‌کردند اتریوم اثبات کار در بدو ورود از بین می‌رود، تعجب‌آور نیست.

اگرچه می‌توان پس از مِرج انتظار حضور بازاری مناسب یک بلاکچین قرارداد هوشمند که از فرآیند ماینینگ استفاده می‌کند را داشت (با توجه به اینکه ناوگان برتر چنین زنجیره‌هایی از سولانا گرفته تا کاردانو همگی از اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند)، اما بسیاری گفته‌اند که ETHPoW صرفاً با هدف‌های مالی طراحی شده است. علی‌رغم سود معاملاتی ظاهراً بزرگ (یا حداقل کسب درآمد از ایردراپ)، تعداد کمی از صرافی‌ها به لیست کردن این توکن پرداختند. تتر گفت که با این زنجیره یکپارچه خواهد شد ولی بسیاری از کاربران هشدار دادند که این امر به جامعه اتریوم «آسیب» می‌زند.

منتقدان خاطرنشان کردند که اتریوم اثبات کار حتی قبل از راه‌اندازی در ایجاد زیرساخت‌های اولیه یک بلاکچین مانند کیف پول یا کاوشگر بلوکی شکست خورده بود. ایگور آرتامونوف (Igor Artamonov)، توسعه‌دهنده سابق اتریوم کلاسیک، برندینگ این زنجیره‌ را زیر سوال برد. به نظر می‌رسید این بلاکچین بر روی موضوع مهمی مانند ضمانت‌های امنیتی آزمایش شده و واقعی در اثبات کار تمرکز کند، اما در واقع تنها به فکر نجات ماینرهای بیچاره‌ای که اخیراً بدون زنجیره باقی مانده‌اند بوده است.

اما دلیل واقعی برای اینکه این شبکه احتمالاً با مشکل رو به رو خواهد شد این است که بسیاری از برنامه‌های ارزشمند در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) اتریوم ممکن است از این فورک پیروی نکنند. ظاهراً دوری از این زنجیره به دلیل اوراکل‌های آسیب دیده برای بسیاری از پروتکل‌های DeFi ضروری است.

به نظر می‌رسید بسیاری از بانفوذترین تقویت‌کننده‌های اتریوم از نابودی اتریوم اثبات کار حتی قبل از راه‌اندازی آن حمایت کنند – زیرا این زنجیره جایگزین می‌تواند سرمایه و استعداد توسعه‌دهندگان را از شبکه مورد تایید بنیاد اتریوم جذب کند و احتمالاً هیچوقت درست نبوده که اتریوم PoW را رقیبی برای اتریوم در نظر بگیریم.

اثبات کار

در واقع رقیب اصلی، اتریوم کلاسیک است که در سال ۲۰۱۶ فورک شد. اتریوم کلاسیک رقیب اتریوم در قدرت هش و سخت‌افزار است. توکن آن که در چند صرافی از جمله پولونیکس (Poloniex) و گِیت دات آی او (Gate.io) (با معاملات آتی در بایننس و FTX) لیست شده، رقیب اتر در کسب سرمایه است.

خود اتریوم کلاسیک هرگز رقیب مهمی برای تاج و تخت اتریوم نبوده است. این شبکه چندین بار در سال‌های گذشته با حملات ۵۱ درصدی مواجه شده، زیرا شبکه برای تامین امنیت خود در تلاش بود و قیمت توکن آن افت می‌کرد و تنها افراد کمی از این شبکه حمایت می‌کردند.

اکنون اتریوم کلاسیک پس از مِرج تعداد زیادی ماینر در شبکه دارد. اما هنوز مشخص نیست که قیمت توکن آن می‌تواند به اندازه کافی رشد کند تا همه آن اِیسیک‌ها سودآور باشند یا خیر. پیش از مِرج، تخمین زده می‌شد که قدرت هش اتریوم ۱۵ برابر بیشتر از اتریوم کلاسیک باشد. این قدرت محاسباتی زیادی برای جذب کاربران است، حتی اگر بین ETHPoW و سایر ذینفعان اثبات کار تقسیم شود.

شبکه‌های اثبات کار باید توکن‌های ارزشمندی را ارائه دهند تا ماینینگ آنها ارزشمند باشد، اما به وجود توسعه‌دهندگان و کاربران نیز احتیاج دارند. در نهایت ممکن است پاسخ سوال همیشگی مرغ و تخم‌مرغ کریپتو را پیدا کنیم: اولین چیزی که باید وجود داشته باشد، یک توکن ارزشمند است یا کاربران ارزشمند؟

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×