» آرشیو اخبار » تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی به بالای 80 درصد رسید
تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی به بالای 80 درصد رسید

تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی به بالای 80 درصد رسید

17 مهر 1401 6

بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در شهریور ماه برای یازده استان کشور بالاتر از 80 درصد بوده است، استان لرستان با تورم نزدیک به 90 درصد در صدر این استان ها قرار دارد.

به گزارش گذارنیوز، تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه 49/7 درصد برآورد شده، به بیان دیگر خانوار ایرانی در شهریور ماه امسال برای تهیه یک سبد مشخص از کالا و خدمات نسبت به شهریور سال گذشته، نزدیک به یک و نیم برابر بیشتر هزینه کرده است.

تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در شهریور ماه

تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی و آشامیدنی در شهریور ماه 75 درصد به ثبت رسیده؛ این در حالیست که تورم نقطه ای اقلام غیر خوراکی در همین ماه تنها 35 درصد بوده است. بر این اساس می توان اظهار داشت که قسمت زیادی از تورم در یکسال گذشته متأثر از افزایش قیمت خوراکی ها بوده است.

تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی به بالای 80 درصد رسید

تبلیغات جام جهانی قطر

بررسی ها نشان می دهد که علت عمده این رخداد جراحی اقتصادی دولت در ابتدای سال است. چند ماه گذشته دولت با حذف ارز ترجیحی یا اصطلاحا اصلاح یارانه کالاهای اساسی باعث شد تا قیمت کالاها، به‌خصوص اقلام خوراکی جهش بالایی داشته باشد؛ به گونه‌ای که تنها در یک ماه قیمت خوراکی ها به طور متوسط بالغ بر 25 درصد افزایش پیدا کرد.

تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در استانها

تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در استان لرستان 89/6 درصد به ثبت رسیده، این بالاترین تورم نقطه ای خوراکی شهریور در میان تمامی استان های کشور محسوب می شود. خراسان شمالی نیز با تورم 87 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.

حتی کمترین تورم نقطه ای خوراکی ها که در میان استان ها به ثبت رسیده بالای 60 درصد بوده است که این جایگاه به استان بوشهر با نرخ 62.5 درصد تعلق دارد. به طور کلی می توان گفت که در شهریور ماه تورم نقطه ای خوراکی ها در یازده استان کشور بالاتر از 80 درصد بوده و تعداد استان‌های کمی تورم پایین تر از 70 درصد را تجربه کرده اند.

تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی به بالای 80 درصد رسید

همچنین تورم سالانه رقم خورده در شهریور ماه امسال، برای استان کهگیلویه و بویراحمد 47/9 درصد به ثبت رسیده است، این رقم بالاترین تورم سالانه رقم خورده در ماه پایانی تابستان امسال، در میان تمامی استان های کشور محسوب می شود.

استان مازندران نیز با تورم 47/4 درصدی در جایگاه دوم بالاترین تورم سالانه استانی قرار دارد، همچنین تورم دوازده ماهه در استان آذربایجان غربی نیز بسیار بالا بوده است. در میان تمامی استان های کشور، پایین ترین تورم به ثبت رسیده سالانه، در استان خوزستان بوده است که نرخ تورم دوازده ماهه در این استان، در شهریور، به 38 درصد هم نمی رسد.

همچنین استان های همدان و سیستان‌ و بلوچستان نیز در زمره استانی هایی هستند که تورم پایینی را به نسبت سایر استان ها در پایان تابستان 1401 به ثبت رسانده اند.

تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی به بالای 80 درصد رسید

منبع: اکوایران

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×