» اقتصاد » تلاش اروپا برای به دست آوردن گاز اسپانیا

تلاش اروپا برای به دست آوردن گاز اسپانیا

9 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، کشور های اروپا به دنبال تامین گاز منطقه هستند آیا فرانسه می تواند خط لوله گاز را برای اتصال اسپانیا به آلمان باز یابی و تعمیر کند.

فرانسه می گوید که آماده احیای پروژه خط لوله گازی است که می تواند اسپانیا و آلمان را به هم متصل کند. برلین و مادرید هر دو مشتاق دنبال کردن این پروژه هستند که می تواند به پر کردن شکاف انرژی اروپای مرکزی کمک کند.

برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه روز سه‌شنبه گفت که پاریس امکان احیای پروژه خط لوله را در صورت ارائه جزئیات بیشتر بررسی خواهد کرد.
این اظهارات در حالی مطرح شد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در برلین برای ایجاد خط لوله جدید ملاقات کردند.
چنین اقدامی می تواند منابع انرژی جدیدی را به اروپای مرکزی و شمالی انتقال دهد اما پاریس تاکنون در مورد آن اظهار نظری نکرده است.
لومر نشان داد که فرانسه آماده بررسی این پروژه است، اما به جزئیات بیشتری نیاز دارد.
اسپانیا و آلمان دو شریک نزدیک فرانسه هستند. لومر در پاریس گفت: اگر پیشنهادی ارائه کنند، آن را بررسی خواهیم کرد.
فرانسه در اوایل این ماه گفت که پایانه‌های جدید شناور گاز طبیعی مایع (LNG) در شمال و شرق اروپا، به‌ویژه آلمان، گزینه‌ای سریع‌تر و ارزان‌تر از خط لوله جدید خواهد بود.
شولتز در برلین گفت که «بحران کنونی» اهمیت همکاری اروپا در زمینه انرژی را آشکار کرده است.
سانچز در یک کنفرانس خبری مشترک گفت که اسپانیا و پرتغال – که می توانند از طریق شبکه برق نیز به هم متصل شوند – آماده اند تا هر کاری که ممکن است برای کمک به کشورهایی که در حال حاضر بیشترین آسیب را از وابستگی به گاز روسیه دیده اند انجام دهند.
با این حال، اسپانیا بارها گفته است که این پروژه از اهمیت اروپایی برخوردار است و باید توسط بروکسل تامین مالی شود.
در هفته‌های اخیر، موضع اسپانیا و آلمان بسیار نزدیک‌تر شده است و آماده همکاری هستند.
روسیه در گذشته حدود 40 درصد گاز طبیعی اروپا را عمدتاً از طریق خط لوله تامین می‌کرد. با این حال، از زمانی که مسکو به اوکراین حمله کرد، جریانات گاز به آلمان را کاهش داد و عرضه به چندین کشور اروپایی مانند بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را به طور کامل قطع کرد.
هم اسپانیا و هم پرتغال ظرفیت زیادی برای واردات گاز از طریق مجموع هفت پایانه LNG و از طریق دو خط لوله به تامین کننده گاز الجزایر دارند.
اتصال به فرانسه می تواند این منابع انرژی را در اختیار آلمان و دیگر کشورهای اروپای مرکزی قرار دهد.
خط لوله Midcat می تواند این هدف را تامین کند. این در حال حاضر بخشی از راه را از بارسلون به نقطه اتصال با شبکه گاز فرانسه در جنوب فرانسه می گذراند. با این حال، این پروژه در سال 2019 تعطیل شد و تنظیم‌ کننده‌های فرانسوی آن را زیان‌آور دانستند.
در حال حاضر تنها دو خط لوله گاز کوچکتر از اسپانیا به فرانسه می رود، اما هر دو ظرفیت محدودی دارند.
با این حال، فرانسه – که به شدت به انرژی هسته ای برای تولید برق خود متکی است – نسبت به احیای این پروژه محتاط بوده است. همچنین می‌گوید تکمیل این خط لوله برای پاسخ به بحران کنونی بسیار طولانی خواهد بود. ترزا ریبرا، وزیر انرژی و محیط زیست اسپانیا روز دوشنبه از فرانسه به دلیل عدم تمایل آشکارش به حمایت از این پروژه انتقاد کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×