» پیشنهاد سردبیر » تصمیم بزرگ اروپا برای مدیریت رکود و تورم

تصمیم بزرگ اروپا برای مدیریت رکود و تورم

5 شهریور 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز؛به نقل از متالزماین مارتینس کازاکس، سیاستگذار بانک مرکزی اروپا، روز شنبه گفت که رکود اقتصادی در منطقه یورو در حال حاضر بسیار محتمل است، وی همچنین گفت بانک مرکزی اروپا برای کاهش تورم بایستی در ماه آینده افزایش بالای نرخ بهره را در دستور کار خود قرار دهد.
بانک مرکزی اروپا در تیر ماه نرخ ها را 50 واحد پایه افزایش داد و به صفر رساند و حرکت مشابهی نیز برای آذر ماه در نظر گرفته شده است، اما برخی از سیاست گذاران با بدتر شدن دورنمای تورم، در مورد افزایش بیشتر صحبت می‌کنند.
رئیس بانک مرکزی لتونی، به رویترز گفت: افزایش نرخ بهره اولیه یک انتخاب منطقی است.
ما باید برای بحث در مورد هر دو نقطه پایه 50 و 75 به عنوان حرکت های ممکن آماده باشیم.وی همچنین اظهار داشت در وضعیت کنونی، افزایش نرخ بهره حداقل باید 50 واحد باشد.
کازاکس در مصاحبه ای در حاشیه سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول فدرال رزرو آمریکا گفت:مشکل اینجاست که نرخ تورم 8.9 درصد، بیش از چهار برابر هدف بانک مرکزی اروپا است و هنوز احتمال دارد قبل از یک عقب نشینی آهسته، بالاتر برود.
تورم زیربنایی، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را در بر می‌گیرد نیز به‌طور ناخوشایندی بالا است، که نشان می‌دهد بخشی از تورم در حال حاضر از طریق اثرات دور دوم در اقتصاد گنجانده شده است.
بانک مرکزی اروپا همچنان با نرخ های صفر، از اقتصاد حمایت می کند.
کازاکس گفت: این بانک باید در سه ماهه اول سال آینده به سطح خنثی برسد، که نه بی حرکت می ایستد و نه اقتصاد را تحریک می کند.
وی گفت: اگر ببینیم که باید از حالت بی طرف فراتر برویم، بدون شک این کار را انجام خواهیم داد. اگر شاهد کاهش قابل توجهی در تورم اصلی نباشیم، ممکن است لازم باشد از حالت خنثی فراتر برویم. اما بیایید از خودمان جلوتر نرویم.
وی افزود که بانک مرکزی اروپا باید ترازنامه خود را در مقطعی کاهش دهد، اما در حال حاضر، باید عمدتاً به نرخ بهره بپردازد.
رکود اقتصادی در آینده یک عارضه برای اروپاست که در درجه اول به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین است. گرچه یک رکود کوتاه و کم عمق می‌تواند بر تورم تأثیر‌گذار باشد اما همانطور که اکنون بسیاری انتظار دارند، کنترل رشد قیمت بدون اقدامات بانک مرکزی اروپا امکان پذیر نخواهد بود.
کازاکس افزود: با این تورم بالا، اجتناب از رکود دشوار خواهد بود، خطر شایسته توجه و رکود فنی بسیار محتمل است. در لتونی، رکود بخشی از یک سناریوی پایه است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×