» آرشیو اخبار » تصمیم اوپک چه تاثیری بر اقتصاد جهان دارد؟
تصمیم اوپک چه تاثیری بر اقتصاد جهان دارد؟

تصمیم اوپک چه تاثیری بر اقتصاد جهان دارد؟

16 مهر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، تصمیم کشورهای صادرکننده نفت اوپک پلاس برای کاهش شدید تولید و افزایش قیمت نفت، ضربه‌ای به کشورهای مصرف‌کننده وارد کرده و باعث این اتهام شده است که تولیدکنندگان خلیج‌فارس در کنار روسیه، روبه روی ایالات متحده و متحدان غربی آن هستند.

این گروه در بیانیه ای در روز چهارشنبه اعلام کردند که گروه اوپک به همراه 10 متحد خود به رهبری مسکو در نشستی در وین برای کاهش تولید دو میلیون بشکه در روز، از ابتدای نوامبر، به توافق رسیدند.

دولت بایدن که برای منصرف کردن متحدان خاورمیانه‌ای خود از کاهش تولید نفت ماه‌ها تلاش‌ کرده است، به افزایش بیشتر قیمت‌ نفت قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای که برای او وهمرانش بسیار مهم است، واکنش نشان داد.

تبلیغات جام جهانی قطر

کارن ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که تصمیم اوپک پلاس “کوته فکرانه” بود زیرا اقتصاد جهانی از “تأثیر منفی تداوم تهاجم روسیه به اوکراین، در حال فروپاشی است”.

ژان پیر در پایان گفت: واضح است که اوپک پلاس با این تصمیم با روسیه همسو می شود.

الغیس در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه گفت: به وضوح می‌گویم که این تصمیم دو یا سه کشور علیه گروهی از کشورهای دیگر نیست.

عربستان سعودی، یکی از اصلی ترین اعضای اوپک، نیز گفت که این اقدام برای پاسخ به افزایش نرخ بهره در غرب و ضعیف‌تر شدن اقتصاد جهانی ضروری به نظر می‌رسد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی، گفت: به من نشان دهید که کجای این اقدام جنگ طلبانه است.

محمد الفارس، وزیر نفت کویت، گفت: در حالی که نگرانی های مصرف کنندگان در مورد افزایش قیمت ها را درک می کنند، اما نگرانی اصلی آنها “حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا” است.

کارول نخله، رئیس شرکت مشاوره کریستول انرژی، این توضیح را رد کرد. نخله به الجزیره گفت: بازار همیشه خود را متعادل می کند، حالا اگر آن را به بازار بسپارید، ممکن است قیمتی بسیار کمتر از آنچه اوپک می‌خواهد، به شما بدهد. تحلیلگران این اقدام را به عنوان افزایش خطر رکود اقتصادی جهان ارزیابی می‌کنند و قیمت بالای انرژی، اقتصاد کشورها را دچار اختلال می کند.

کلاید راسل، تحلیلگر انرژی، در این باره نوشت: «اوپک پلاس احتمالاً می‌خواهد ببیند که آیا اقتصاد جهانی می‌تواند از رکود جلوگیری کند و قیمت‌ نفت خام را که این گروه 90 دلار در هر بشکه می‌داند، نگه دارد یا خیر».در حالی که کاهش سهمیه تولید دو میلیون بشکه در روز به معنای کاهش همان مقدار در عرضه جهانی نیست، تاثیر آن خیلی بالاتر خواهد بود، مخصوصاً بر روی قیمتهای جهانی نفت خام، بر طبق پیش‌بینی‌ها باید قیمت نفت تا پایان سال کاهش می‌یافت، اما پس از تصمیم اوپک پلاس، قیمت نفت برنت اکنون می‌تواند به بیش از 100 دلار در هر بشکه در ماه دسامبر برسد؛ در حالی که پیش از آن 89 دلار در هر بشکه بود.

واشنگتن از اینکه عربستان سعودی از اقدامی حمایت می‌کند که اگرچه در کوتاه مدت به نفع آنها است، اما با منافع امنیتی بلندمدت ریاض در تضاد است و این  موقعیت بایدن را پیش از انتخابات نوامبر تضعیف می‌کند، واین باعث خشمگین شدن او شده است. به‌علاوه، روسیه از قیمت‌ بالای نفت سود می‌برد و این امر تاکنون به کرملین اجازه داده است تا در برابر شوک تحریم‌های غرب مقاومت کند.

تصمیم اوپک برخلاف انتظار اتحادیه اروپا

تصمیم اوپک پلاس یک روز پس از آن اتخاذ شد که سفرای اتحادیه اروپا با اعمال دور جدیدی از اقدامات اقتصادی در تلاش برای تضعیف تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین، از جمله سقف قیمتی برای فروش نفت روسیه و ممنوعیت بیشتر واردات نفت خام در اوکراین، موافقت کردند.

همه بر این باورند که در تصمیم اوپک پلاس برخی سیاست ها وجود داشته است. از منظر اقتصادی، استدلال کشورهای تولیدکننده نفت، مبنی بر اینکه رکود جهانی باعث کاهش قیمت‌ها شده است، با قیمت‌های کنونی نفت خام که بالای 85 دلار در هر بشکه است، تناقض دارد.

مک ویلیامز گفت:  واضح است که نوعی همسویی با روسیه وجود دارد، اما همه با این نظر موافق نبودند.

دینا اسفندیاری، مشاور ارشد گروه بین المللی بحران خاورمیانه، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در ماه مارس به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت تهاجم مسکو به اوکراین رای دادند و از آن زمان تا حد زیادی به دنبال حفظ این وجهه خود بوده اند و نباید این را نادیده گرفت.

اسفندیاری گفت: بی انصافی است که بگوییم آنها طرف روسیه هستند، آنها با خودشان طرف هستند. با این وجود، این اقدام می‌تواند برای دولت بایدن، که تلاش دیپلماتیک ناموفقش برای توقف کاهش تولید نفت، می‌تواند نشانه‌ای از کاهش نفوذش بر متحدان خود در خلیج‌فارس باشد.

تحلیلگر ICG گفت: در نهایت، من فکر می کنم که ما فقط در یک دوره جدید هستیم که در آن، اعراب حاشیه خلیج فارس برای خودشان تصمیم می گیرند. در حالی که ایالات متحده یک ضامن امنیتی مهم است، آنها دیگر به تمام آنچه ایالات متحده از آنها می خواهد گوش نمی دهند.

منبع: الجزیره

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×